Na cestách má najazdeného už pol milióna kilometrov. Záujem o autá vraj klesá, počet záujemcov o vodičák nie.
Miloš Madro pracuje ako inštruktor v autoškole už štyri a pol roka. Aktuálne pracuje pre jednu bratislavskú a hovorí, že študentov nechce nudiť len suchým čítaním paragrafov zo zákona.
Púšťa im aj videá nehôd priamo z ciest. Refresheru porozprával, aká je jeho práca, čo si myslí o slovenských vodičoch a ako sa u nás jazdí v porovnaní s ostatnými krajinami.
- Prečo si vybral práve prácu inštruktora
- Aká je podľa neho kvalita vzdelávania vodičov na Slovensku
- Čo chýba vo výučbe vodičov u nás
- Či sa nebojí, že vďaka autonómnym autám príde o prácu
Ako dlho už robíte inštruktora? Prečo ste si vybrali túto prácu?
Štyri a pol roka, teraz v septembri alebo októbri to bude päť. Bavili ma autá, som z autoškoláckej rodiny. Už keď som sa narodil v jednej robil otec a potom si založil vlastnú.
Vždy sme mali pred domom aspoň štyri autá a v garáži motorky. Vtedy to bolo trochu iné, takže som mu v aute sedával na kolenách a skúšal jazdiť po našom sídlisku. Potom už od 8-9 rokov normálne na sedadle, takže šoférovanie pre mňa bolo ľahké a prirodzené, nikdy som sa nezamýšľal, že je to pre niekoho inak.
Išiel som študovať právo, a popri tom mi otec navrhol, či si nechcem spraviť inštruktorský preukaz ako brigádu. Je to flexibilné, je to práca s ľuďmi, ja som taký komunikatívny a popri škole mi to veľmi vyhovovalo.
Pracovali ste pre rôzne autoškoly?
Pôvodne pre jednu inú bratislavskú, ešte keď sa v 90. rokoch po revolúcii autoškoly transformovali na súkromné. Nechcem všetky hádzať do jedného vreca, ale niektoré zaspali dobu a začalo mi prekážať veľa vecí.
Keďže fungovali na systéme odporúčania, žiadny Facebook ani iný marketing, vedeli, že im tam prídu žiaci. Všetci išli tam, kde bol dedo, jeho syn a nakoniec vnuk. Do veľkých autoškôl, ktoré už poznali.
Bol to taký stereotyp, všetko v zabehnutých koľajách a práca alebo komunikácia s ľuďmi bola na veľmi chabej úrovni. Videl som, že klienti neboli spokojní. Staré priestory a autá, ktoré mali aj 15 rokov. Nechceli do nich investovať. Je nemysliteľné, aby inštruktor musel čakať aj na nové stierače, dobrý výhľad je hlavný bezpečnostný element.
Aby nebol dostatok prevádzkových kvapalín, vody do ostrekovačov, alebo sa čakalo na základné servisné úkony? Ešte dnes poznám autoškoly, kde si inštruktor musí z vlastného vrecka zaplatiť vysávač na pumpe alebo wapku, lebo mu to vedenie nechce preplatiť.
Zlepšilo sa to? Stále sa hovorí, že kvalita autoškôl je rôzna a niekde sa kvôli šetreniu okresáva aj počet odjazdených hodín a kilometrov.
Snažíme sa, aby žiaci dostali nejakú pridanú hodnotu. Ministerstvo predpisuje osnovy a presný počet hodín na trenažéri aj v aute. Keď dá niekto menej, tak s prepáčením „odrbáva“. Máme 4K projektor, jedno stretnutie trvá 2 hodiny a 15 minút, tak by sa tu mali cítiť v pohode, s nápojmi zadarmo a klimatizovanými priestormi.
Nechcem len stereotypne čítať zákon, alebo iba pustiť video a odísť z triedy, nech si to žiaci pozrú. Výklad dopĺňam reálnymi záznamami z autokamier.
Ak riešime predbiehanie, hneď za teóriou pustím 5 až 10 videí, ako sa má prechádzať a ako nie. Čo sú najčastejšie chyby a nehody.
Púšťate si tie youtubové kompilácie z autokamier, ktoré pravidelne pribúdajú na internete?
Presne tak, mám ich nasťahovaných veľmi veľa, fakt reálnych situácií. Aby ich žiaci analyzovali, povedali mi, čo sa stalo, kto urobil chybu a kto by bol vinný. Aby trochu rozmýšľali a po pol hodine mi tu nespali pri čítaní paragrafov.
Stala sa vám počas jazdenia so študentami nejaká nehoda?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aké nehody zažil inštruktor so svojimi žiakmi
- Kto by bol na vinný, pokiaľ spôsobíš nehodu počas kurzu v autoškole
- Ako na autoškolu reagujú ostatní vodiči na cestách
- Prečo bude získanie vodičského preukazu onedlho ťažšie