Všetky autá na baterky prešli výrazne menej, než sľubujú ich výrobcovia.
Elektromobily a ich dojazd je večnou témou priaznivcov aj odporcov áut na baterky. Tabuľky a norma WLTP by mali ponúkať možnosť rozumného porovnávania, no to, koľko kilometrov na jedno nabite spravíš, bude závisieť aj od spôsobu jazdy, počasia a toho, či používaš klimatizáciu alebo kúrenie.
Portál Carwow sa rozhodol zobrať Teslu Model 3, Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Nissan Leaf, Kiu e-Niro aj Mercedes EQC a vyskúšať, ktorý z nich zájde najďalej.
Je nutné pripomenúť, že ide o divoké porovnanie áut s rôznymi rozmermi, výkonom aj kapacitou batérií. Za vzájomných konkurentov ale môžeme považovať napríklad prémiové SUV-čka e-tron, I-Pace a EQC, takže nejaký význam predsa len má.
Redaktori všetky autá dobili na 100 % a následne ich nechali cez noc parkovať vonku. Je zaujímavé, že kapacita o pár percent klesla aj bez toho, aby sa vôbec niekam pohli. Všetky však mali viac než 95 % energie.
Vodiči nastavili najekonomickejšie režimy jazdy, pripojili svoje mobilné telefóny a klimatizáciu nastavili na 20 °C. Z Londýna sa vydali na sever Veľkej Británie.
Automobil | Výrobcom udávaný dojazd | Reálny dojazd |
Nissan Leaf | 384 km | 334 km |
Jaguar I-Pace | 470 km | 358 km |
Mercedes EQC | 416 km | 312 km |
Audi e-tron | 410 km | 331 km |
Kia e-Niro | 453 km | 410 km |
Tesla Model 3 | 560 km | 434 km |
Redaktorov tiež zaujímalo, ako sa autá zachovajú v prípade, že energia dosiahne kritické hodnoty. Mercedes EQC, ktorý prekvapivo odpadol ako prvý, nakoniec vodičovi výrazne obmedzil využiteľný výkon. Nissan Leaf naopak fungoval bez zmeny.
Kia e-Niro sa k obmedzeniu výkonu odhodlala tiež, no až približne v posledných 5 % batérie. Dôležitým poznatkom je tiež to, že úplne vybité sa správajú rôzne. Nissan Leaf, Kiu e-Niro, Jaguar I-Pace a Audi E-tron napríklad bolo možné potlačiť alebo odtiahnuť, aby sa dostali k vytúženým nabíjacím staniciam, no Mercedes EQC všetko zablokoval a auto zostalo visieť 30 metrov pred nabíjačkou.
Podobne ako v prípade mobilov však platí, že 0 % energie na displeji určite neznamená 0 % priamo v batérii. Systémy by mali batériové články vždy chrániť a ponechať v prevádzke aspoň výstražné svetlá. Po nabití (hoci aj zo záložných generátorov na odťahovke) je teda autá možné opäť oživiť a ďalej používať.
Víťazom tohto testu sa stala Tesla Model 3, čo nebolo žiadnym prekvapením. Nemá síce najväčšie batérie, no už podľa technických špecifikácií ponúka najväčší dojazd. Je tiež pochopiteľné, že malý sedan bude účinnejší než veľké SUV-čka.
Moderátor si síce ponadával na nefungujúce Bluetooth spojenie s mobilom a absenciu systémom Apple CarPlay aj Android Auto, no ocenil pohodlie, výkon a zrýchlenie.
Všetky automobily prešli v reálnych podmienkach menej, než odhadoval výrobca. Často aj o vyše sto kilometrov. Ani Tesla sa k svojim papierovým hodnotám vôbec nepriblížila. Mnohí diskutujúci pod videom tak za najlepší elektromobil označili Kiu e-Niro. Je najlacnejšia (na Slovensku od 36 490 eur), má druhý najväčší dojazd a je pomerne blízko k sľubovaným hodnotám.