2. apríla 2016, 13:41
martina

Prečo by ste si nemali nechať ujsť oscarový film Spotlight? (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY SPOTLIGHT

Film, ktorý nenechá diváka chladného a ešte dlho mu bude rezonovať v hlave...

Spotlight, Oscarom ocenený ako najlepší film minulého roka, bol natočený podľa skutočných udalostí, ktoré sa odohrali v Bostone v roku 2001. Odohrala sa tam obrovská cirkevná kauza, ku ktorej sa vyjadril aj samotný pápež. Stalo sa to ale v období, kedy boli média zaplavené správami o páde dvojičiek a u nás o tom počul len málokto. Ešte aj teraz je zvláštne, ako málo je tento film premietaný v našich kinách, napriek nepopierateľnej kvalite a dôležitej otázke, ktorú pokladá.

Snímka je režírovaná Tomom McCarthym a napísaná Joshom Singerom spolu s McCarthym. Týka sa kauzy obťažovania maloletých chlapcov kňazmi v Bostone, na ktorú prišla elitná reportérska skupina Spotlight. Týchto kňazov dokonca kryla miestna arcidiecéza a pedofíliu im ticho tolerovala. Prípad nemal dosah len na obvinených kňazov, ale aj na cirkev ako celok.Tím Spotlight dostal za svoj príbeh Pullitzerovu cenu. Film získal Oscara za najlepší film a za najlepší pôvodný scenár.

Dej sa začína príchodom nového šéfredaktora Martyho Barona (Lev Schreiber) do Globu. Spotlight dostane za úlohu prešetriť pár prípadov obťažovania kňazmi, o ktorých sa za posledné roky písalo, ale nebola im venovaná väčšia pozornosť, ani preukázaná vzájomná súvislosť.

Ako dej postupuje a Spotlight získava stále viac informácii, prípad sa rozrastá a reportérom aj divákovi začína byť jasné, že kauza siaha oveľa ďalej, ako sa očakávalo. Vyšetrovanie začína tromi podozrivými kňazmi a ich pár obeťami. V polovici filmu už čelíme diagnostikovanému psychiatrickému fenoménu - pedofilných kňazov je vo všeobecnosti údajne až 6%, čiže okolo 90 iba v Bostone. Sú označovaní ako predátori, ktorí si vyberajú deti z rozvrátených rodín slabších pomerov. V druhej rovine príbehu vnímame rôzne postoje ľudí k danej téme. Niektorí si to ani len nechcú pripustiť a zakrývajú si oči, iní v sladkej nevedomosti pomáhajú ututlať tieto zverstvá. Väčšina ľudí je na strane cirkvi, ktorá mala v tom čase v Bostone silné postavenie a nikto si neuvedomuje rozsah celého problému. Postupne sa začína boj Spotlight vs. Boston. Film ukazuje moc cirkvi v celom systéme a aj to, ako ju dokáže zneužiť.

My príbeh sledujeme z pohľadu reportérov zo Spotlight, ktorí majú informácie z prvej ruky a vidíme, ako sa s nimi vyrovnávajú každý po svojom. Aj napriek tomu, že nikto z nich nie je veľmi duchovne založený, táto téma zasiahne každého. Mark Ruffalo stvárnil reportéra Michaela Rezendesa, ktorý mu pri natáčaní niektorých scén dokonca sám predčítaval text, aby pôsobil čo najviac autenticky. Jeho výkon by som tu chcela zdôrazniť, lebo tá túžba vydať príbeh a naliehavosť ukázať pravdu svetu z neho priam sála.

Napriek veľmi citlivej téme je príbeh divákovi podávaný vkusným a zároveň závažným spôsobom. McCarthy to naservívoval jednoducho, bez akýchoľvek zbytočných prvoplánových scén. Je vidieť, že s ťažkou témou ide ruka v ruke aj seriózny prístup. Dej sa jemne stupňuje, ale nenudí. Diváka emocionálne opantáva, ale ani na chvíľu sa vďaka náročnej téme necíti nepríjemne. Scenár je napísaný bravúrne. Každá veta či pohľad zarezonujú. Pri niektorých replikách doslova prechádzajú zimomriavky po chrbte, aj napriek tomu, že pravda nie je vyslovená na rovinu. Herecké výkony sú viac menej všetky vyrovnané a vynikajúce. Okrem pánov ako spomínaný Ruffalo či Michael Keaton, zahviezdila aj Rachel McAdams, ktorá sa tak už definitívne pridala k hereckej špičke Hollywoodu. 9/10.

0/10