Kate Beckinsale bojuje o život, zatiaľ čo sa dva klany proti sebe obrátili už naposledy. Dopadol film podľa očakávaní?
V dobe filmových sequelov a twilightov sme zvyknutí na viacdielne pokračovania a temný Underworld nie je výnimkou. Rovnako je na tom aj Resident Evil s Millou Jovovich, ktorá dá svetu zombíkov a príšer zbohom v poslednej januárovej časti. Obe série sa so svojimi príbehmi dostávajú na konečnú. Underworld s Kate Beckinsale v hlavnej úlohe sa na plátna kín vrátila so svojím piatym dielom a podtitulom Blood Wars. Keďže kvalita pri viacdielnych projektoch väčšinou zvykne klesať, naše očakávania boli logicky niekde v priemere. Postarali sa tvorcovia o kvalitné zakončenie ságy, alebo sme sa stali svedkami len ďalšieho nezmyselného výplachu mozgu?
V príbehu sa opäť vraciame do sveta Selene (Kate Beckinsale), ktorá sa ani zďaleka necíti bezpečne a čelí útokom jednak zo strany upírov, ale aj svojich odvekých nepriateľov - lykanov. Upírsky rod ju zradil a s pomocou jej priateľa Davida a jeho otca Thomasa musí urobiť všetko preto, aby zastavila vojnu medzi dvoma klanmi, aj keby mala v boji položiť život. Stála táto kapitola skutočne za to? Ja sám som očakával poriadny nervydrásajúci súboj, no musím uznať, že to, čo som videl, moje predpoklady príliš nenaplnilo. V prvom rade však treba pochváliť vizuál. Tým myslím pochmúrne prostredie, v ktorom sa samotná snímka odohráva. Beckinsale je ťahúňkou filmu a celkom dobre sa na ňu pozerá, no to je tak z pozitívneho hľadiska asi všetko. Viac dobrých aspektov sa na filme jednoducho nedá nájsť. Proste to nejde.
Na režisérsku stoličku zasadla pomerne neskúsená Anna Foerster. Ide o jej debutový celovečerák a nemôžem povedať, že by bola kameňom úrazu práve ona. Problémy sú inde. Scénár akoby bol napísaný za pár hodín a s počtom dier a nelogickostí by sa dal hravo porovnať s ementálom. Viackrát som sa chytil za hlavu a po čase ma začalo zaujímať všetko ostatné, len nie strastiplná cesta hlavnej protagonistky. Dej sa zdal byť zaplnený značnou dávkou klasických amerických klíšé, kedy niekto niekoho zradil asi dva-trikrát. Okrem tohto sa všetko zdá byť maximálne predvídateľné, a ak sa predsa len tešíte aspoň na malú dávku napätia či zaujímavých momentov, ste na omyle. Tvorcovia si môžu z tohtoročného Arrival brať veľký príklad. Aspoň že kamera už v prvých momentoch dokáže zapôsobiť a rovnako aj choreografia súbojov tvárou v tvár. Nechápem však, prečo sa v akčných sekvenciách nachádza toľko statickej kamery meniacej sa s pohyblivou. Divákovi to veľmi ľahko dokáže pokaziť zážitok, a to nie je jediný faktor, ktorý bojové scény s ľahkosťou kazí. Pri trikových scénach (nemyslím tým efekty) skáču postavy ľahko do výšky, avšak ich pohyby sú príliš neprirodzené. Toto by vo filme nemalo byť vidno. Fyzika tu nemá svoje vytýčené hranice a pravidlá. Postavy by sa mali správať podľa pravidiel sveta, v ktorom žijú, a nie podľa diktovania scenára.
Posuňme sa k efektom. Už som spomenul, že je film vcelku vizuálne atraktívny, a to stále platí. Často som však mal pocit, že sa pozerám na 3D modely z hier starých pár rokov. Platí to predovšetkým pri premenách človeka na vlkolaka. Takisto sa tu našli aj podivné výbuchy pripomínajúce home-made videá a podobné to bolo aj so zbraňami. Pri súboji kuší proti zbraniam som si už myslel, že zízam na akúsi paródiu, aj keď to bolo s konceptom príbehu zrejme opodstatnené. Tvorcovia sa tiež vyhrali s R-kovým ratingom a niektoré scény boli natočené čisto nelogicky len pre gore efekt. Herci až na pár výnimiek prehrávajú a musím vypichnúť zubné upírske protézy, ktoré na rozdiel od Twilightu pripomínajú jojo cukríky. Snímka skrátka oplýva množstvom citeľných, do oči bijúcich aspektov, ktoré jej škodia. Lepšie na tom nie je ani soundtrack. Osobne som si z neho nič nezapamätal, ale vy snáď budete mať väčšie šťastie. Underworld vie byť pozerateľným filmom azda len pre nadšencov série, no ak hľadáte snímku, pri ktorej si chcete oddýchnuť alebo o nej neskôr popremýšľať, vyhľadajte v ponuke kina čosi pestrejšie. 3/10