10. apríla 2017, 6:44
Daniel Michalík

The Discovery a jeho dôkaz o existencii života po smrti je preplnený krásnymi myšlienkami, no dokáže chytiť za srdce a vyraziť dych? (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY NETFLIX

Ako sa zmení svet, keď vedci prídu na to, že po smrti sa ľudia dočkajú príchodu do raja?

Netflix produkuje v poslednej dobe čoraz viac a viac originálnych filmov či seriálov. Občas príde s poriadne zaujímavým námetom či spracovaním, ktorý si nás získa a prinúti si o ňom vyhľadať viac informácii. Podobne to bolo aj pri projekte The Discovery premierujúcom v januári na filmovom festivale Sundance. Viacerí z vás ste o ňom iste čo-to zachytili, keďže sme sa mu venovali v našich dvoch článkoch. Film bol oficiálne vydaný na konci marca a my sme si ho rozhodne nenechali ujsť. Téma o posmrtnom živote má vždy čo ponúknuť, a okrem výletu do neznáma môže vykresliť aj zaujímavé teórie či myšlienky, ktoré nejednému divákovi ostanú ešte dlhý čas ležať v hlave. Dokázal byť tento netradičný počin tak divácky atraktívny ako aj pútavý?

Dej nám predstavuje vedca Thomasa Harbora (Robert Redford), ktorý po štyridsiatich rokoch výskumu narazil na dôkaz existencie života po smrti. Ako následok zachváti planétu chaos a ľudia vo veľkom páchajú samovraždy s cieľom dostať sa na ono vysnívané miesto. Avšak menším zádrhelom je, že nikto nevie, čo druhá realita znamená, ako vyzerá a vôbec, čo je zač. Časť ľudí sa však snaží psychóze odolať a pokračovať v rutinnom živote. Následne sa stretávame s vedátorovým mladším synom Willom (Jason Segel) putujúcim loďou za otcom do jeho laboratórii. Will cestou narazí na záhadnú, avšak pôvabnú ženu Islu (Rooney Mara) a obaja sa spoločne vydajú na strastiplnú cestu do neznáma s cieľom prísť na to, čo onen posmrtný svet vlastne znamená. A skrýva toho oveľa viac, než je na prvý pohľad zrejmé.

Snímka už svojím námetom evokuje spomienky na film Flatliners z roku 1990 o partii priateľov pokúšajúcich sa zistiť, či niečo ako život po skonaní vôbec existuje. The Discovery už predstavuje svet s jasne vytýčeným problémom, avšak nepôsobí ako veľkolepý epický trhák a drží sa pri zemi s jasne vyznačenými pravidlami. Ako diváci sa držíme vcelku jednoduchej dejovej línie, ktorá sa začne rozvetvovať až na konci, pričom spôsobí mierny chaos a vy si na jeho vyjasnenie budete zrejme chcieť pozrieť snímku ešte raz, aby ste ju dokonale pochopili. Na druhú stranu by projektu pomohol o čosi väčší rozmer, keďže sa venuje len malej skupinke ľudí a okolie je pre diváka neprebádanou oblasťou. Tým pádom si myslím, že by mu sekol aj o čosi vyšši rozpočet. Stopáž celovečeráku činí takmer 110 minút a časom skĺzava až do príliš pomalého tempa, kedy máte pocit, že sa toho veľa nedeje. A vlastne ani nedeje. To najzaujímavejšie s existencionálnou pointou je ponechané na koniec a musíte sa k tomu dopátrať. Finále by sa nemuselo hrať na niečo viac, čím v skutočnosti je, ale je len a len na vás, ako na vás zapôsobí.

Niektoré elementy filmu, žiaľ, pôsobia akosi nedotiahnuto a niektoré otázky neponúkajú vysvetlenia. Kameňom úrazu je azda len scénár, ktorý by potreboval zopár revízii a úprav. Hoci je téma o onom živote pomerne citlivá, chýba jej v tomto prípade emocionálnejší náboj a srdce, a teda akási hĺbka. Mal som pocit, že to ako celok pôsobí až príliš plocho a nevenuje sa emóciam až v takom rozmere, v akom by sa to žiadalo A možno to je len môj subjektívny názor. Pravdou je, že sa z toho dalo vyťažiť oveľa viac. Nemyslite si však, že film môžeme zaradiť do kolónky podpriemeru. The Discovery ponúka krásne a pozoruhodné myšlienky hodné zamyslenia sa a v spojení s hereckým triom Redford, Mara a Segel robí to, čo ukázal v traileri a na nič sa nehrá. Ak čakáte science fiction snímku o podvedomí, možno budete prekvapení, že sa nesie skôr tým detektívnym smerom a sčasti zapadá aj do romantického žánru. Skrátka by ste nemali byť otrávení ani nijak nespokojní. Ako indie béčko to funguje, no má trochu premrhaný potenciál. Aj napriek tomuto faktu stojí za pozretie. 6,5/10

0/10