2. septembra 2017, 10:40

Má Tulipánová horečka s Aliciou Vikander šanci získat Oscara nebo jsme po letech čekání dostali nefunkční drama? (Recenze)

Očekávaný snímek byl natočen už v roce 2014, ale po sérii odkladů se na světlo světa dostal až nyní.

V roce 1999 vyšla kniha Tulip Fever od Deborah Moggach, která se okamžitě stala bestsellerem. Už v té době cítila filmová studia oscarový potenciál a v průběhu let se přetahovala o práva k adaptaci. Dokonce v roce 2004 již byla produkce téměř na spadnutí. Uvažovalo se o Stevenu Spielbergovi jako režisérovi a ve filmu si měli zahrát Jude Law, Keira Knightley (hovořilo se také o Natalie Portman) a Jim Broadbent. Dokonce byly postaveny některé kulisy a vysázeno 12 tisíc tulipánů. Velká Británie však přišla s razantní změnou danění a financování projektu tak skončilo. Jeho oživení přišlo až v roce 2014, kdy byl konečně natočen, a to s poměrně výrazným hereckým obsazením. Premiéra byla naplánována na listopad (november) 2015, poté se přesunula na červen (júl) 2016, a tak dále až k dnešnímu datu. Nikdo krom studia přesně neví, co k tomu vedlo. Spekulovat můžeme různě, to co nás však nejvíce zajímá je skutečnost, zda má Tulip Fever skutečně šanci stát se silným hráčem ve hře o Oscary. Pojďme se na to tedy podívat.

Romantické drama na historickém pozadí zrežíroval Justin Chadwick, který si získal renomé v roce 2008 filmem Králova přízeň. Scénář si na starost vzala sama spisovatelka Deborah Moggach společně s Tomem Stoppardem (Anna Karenina). V hlavní roli se blýskla oscarová kráska Alicia Vikander (Dánská dívka). Zahrála si postavu osiřelé Sophie vychovávané v klášteře, kterou vykoupil bohatý obchodník Cornelis (držitel dvou Oscarů Christoph Waltz). Jeho snaha zplodit se svojí novou ženou syna však dlouhé tři roky selhávala. Ten opravdový zlom však přijde ve chvíli, kdy do jejich domu vstoupí pohledný malíř (Dane DeHaan), který má manželský pár ztvárnit. Sophie se do mladíka zamiluje na první pohled, on jí lásku opětuje a vzniká tak zamotané milostné drama. Na pozadí příběhu se rozmáhá prodej tulipánů a cena jediné cibulky šplhá do astronomických výšin.

Zdroj: The Weinstein Company

Pokud vás tedy snímek zaujal pro téma trhu s tulipány, který v 17. století pomotal hlavy tisícům Holanďanů, moc se toho nedozvíte. Scény, v nichž je vyobrazen nákup a prodej tulipánových cibulek, jsou jen zmatečným rejem a divák neznalý problematiky se v této části filmu nemůže orientovat. Nedozvídáme se, co spustilo tulipánové šílenství, ani co ho ukončilo. Primárním námětem je zde spletitá milostná aférka. Po celou dobu stopáže jsem si ale připadal, že se film nemůže rozhodnout, kterým směrem se vydat. Ukázky nás lákaly zejména na milostné scény a nahou Vikander. A začátek filmu se skutečně nese zejména v duchu sexuálních scén (kterých je zbytečně moc), jenže pak následují různé intriky a velmi nemastně neslaně poslepovaný děj.

Nejvíce mě vykolejila romance mezi hlavní hrdinkou a malířem. Vznik jejich vášně byl vykreslen naprosto nedostatečně. Alicia Vikander a Dane DeHaan mezi sebou navíc postrádají jakoukoli jiskru a jejich vztah, který byl původně zamýšlen jako láskyplné vzplanutí, vypadá spíše jako čistě sexuální záležitost. A i když všechny postavy hrají výborně, dohromady jim to nesvědčí. Film protkává hned několik velmi zajímavých motivů, žádnému z nich se však nevěnuje pořádně, a tak je konečný výsledek tak trochu nefunkční. Navíc si tvůrci neodpustili ani několik vyloženě předvídatelných a hloupých scén (svěřme tu nejcennější věc tomu největšímu hlupákovi z místnosti a co se asi stane). Samotný závěr je pak naprosto vytržený z reality a dodává do té doby lidskému příběhu podobu pohádkového nesmyslu

Zdroj: The Weinstein Company

I když je Tulip Fever spíše zklamáním, nezaslouží si jen kritiku. Na herce a herečky je radost se dívat, škoda jen, že postavy jsou špatně napsané. Velmi mě mrzí i zpracování příběhu, který jinak na papíře musel opravdu vypadat slibně. Krásně zpracované je i prostředí 17. století v Amsterdamu. Záběry z místních uliček a přeplněných lokálů jsou pastvou pro oči a některé scény jsou vyloženě umělecká díla. Příběh je dynamický a když mu odpustíme některá nelogická rozhodnutí a podivné motivace postav, dokáže překvapit. Tak jako tak, po dlouhém čekání se dočkáváme jen lehce nadprůměrné adaptace slavné knihy. A myslím, že nejen my, ale i tvůrci jsou smířeni s faktem, že toto na Oscara skutečně nebude. 6/10

0/10