Nevieš, aký film si pustiť? Potom by ti mohli pomôcť naše pravidelné tipy.
Máme tu opäť sobotu, čo znamená, že dorazilo aj ďalšie vydanie našej rubriky Tipy na filmy. V nej ti už klasicky ponúkneme trojicu skvelých snímok, ktorým by si určite mal dať šancu.
Oskar A. – Speed Racer (2008, réžia: Lana Wachowski, Lilly Wachowski)
Súrodenecké duo Wachowských poznajú fanúšikovia najmä vďaka dnes už kultovej trilógii Matrix. Je ale veľkou škodou, že ich ďalší režijný projekt prepadol nielen po finančnej stránke, ale aj po tej kritickej. Speed Racer je totiž pecka a svoj osud si vôbec nezaslúžila.
Príbeh vychádza z rovnomennej japonskej predlohy a sústredí sa na Speeda (Emil Hirsch), pretekára, ktorý vďaka mimoriadnemu talentu a schopnostiam svojho otca konštruktéra (John Goodman) nasleduje kariéru zosnulého brata a zúčastňuje sa životu nebezpečných pretekov po celej zemi. Odmietnutie lukratívnej zmluvy s bohatou spoločnosťou však Speedovi aj jeho rodine spôsobia mnoho problémov.
Nenechaj sa ale oklamať zdanlivo vážnou synopsou. Speed Racer je v prvom rade neuveriteľne zábavnou, šialenými digitálnymi efektami prešpikovanou a audiovizuálne nesmierne štýlovou záležitosťou, ktorú si dokáže užiť každá veková skupina. Celé to navyše výborne funguje aj v rámci príbehu, pričom finále bez problémov dojme aj na tridsiaty raz. 9/10
Peter P. – Štvrtý muž (The Fourth Man, 1983, réžia: Paul Verhoeven)
Bisexuálny, alkoholom sužovaný spisovateľ si začne vzťah s bohatou vdovou. Zamiluje sa však do jej milenca a vymyslí plán, ako ho zviesť. Netuší však, že to nie je on, kto ťahá za nitky a niekomu možno pôjde o život.
Paul Verhoeven (Robocop, Základný inštinkt, Total Recall) natočil svoj posledný holandský film pred odchodom do Hollywoodu ako poctu Alfredovi Hitchcockovi a filmu-noir. Dočkáš sa teda prekvapivých zvratov, silnej atmosféry aj zvodnej Femme Fatale. Zaujímavé ale je, ako svoj výrazný autorský štýl plný šialenej brutality a explicitného sexu kombinuje s „čistotou“ svojich vzorov.
Štvrtý muž je výbornou žánrovkou, ktorá sa nebojí šokovať a zároveň funguje vo viacerých vrstvách. Ak máš Verhoevenovu filmografiu a prístup k zdanlivo jednoduchým látkam rád, tak si aj v tomto prípade prídeš na svoje. 8,5/10
Šimon K. – Barry Lyndon (1975, réžia: Stanley Kubrick)
Po poburujúcom Mechanickom pomaranči (1971), ktorý bol ako jeden z dvoch filmov v histórii s ratingom X nominovaný na Oscara, natočil génius Stanley Kubrick ďalšie bravúrne dielo, tentokrát z 19. storočia. Barry Lyndon (Ryan O'Neal) je príbehom mladého muža, ktorý zažije sklamanie v láske a rozhodne sa zasvätiť svoj život armáde.
Keďže ide o film od Kubricka, uvidíš nejaký ten sex, bitky, ostré výmeny názorov, satirický podtón a vlastne všetko, na čo sme u majstra režiséra zvyknutý. Snímka je zaujímavá aj z iného dôvodu. Natáčalo sa neuveriteľných 300 dní a väčšina filmu sa odohráva v exteriéri, takže Kubrick sa musel popasovať s vonkajšími činiteľmi, akými bolo napríklad prirodzené svetlo.
Od NASA si spolu s kameramanom Johnom Alcottom požičali špeciálnu kameru, s ktorou sa natáčali napríklad pristátia rakiet Apollo na Mesiaci. Kubrickovi slúžila na snímanie interiérových záberov pri sviečkach, ktoré boli príliš temné pre bežnú kameru. Herci sa dokonca museli naučiť, ako sa pohybovať smerom ku kamere, aby bolo všetko perfektné. Výsledkom je strhujúci epos, zachytávajúci celý život jedného muža. Garantujeme ti, že Barry Lyndon ťa chytí hneď v úvode a nepustí až do samotného záveru. 10/10