Projekt so sľubným námetom nezachránili ani známe herecké tváre.
Steven Knight má na svojom režisérskom konte len pár filmov a poznáme ho predovšetkým ako scenáristu či tvorcu seriálových peciek ako Taboo či obľúbeného Peaky Blinders. Jeho počin s názvom Serenity vo svojich ukážkach nasľuboval dávku mysteriózna a miestami to vyzeralo, že by mohlo ísť o celkom mindfuckový projekt.
Prvé reakcie kritikov však snímku zhodili pod zem a naskytla sa otázka, čo sa britskému talentovanému scenáristovi vlastne prihodilo. Naozaj ide o krok vedľa alebo len o typ snímky rozdeľujúcej divákov na dva tábory? To sa dozvieš už o pár riadkov nižšie.
Dej nám predstavuje život rybára Bakera Dilla (Matthew McConaughey) snažiaceho splniť si svoju životnú výzvu – chytiť obrovského tuniaka. Popritom sa ale snaží vysporiadať so svojou minulosťou. Keď ho navštívi bývalá žena Karen (Anne Hathaway) s netradičnou prosbou zabiť vlastného manžela, situácia sa začína vymykať spod kontroly.
V prvom rade musím uznať, že oficiálny trailer predstavuje úplne odlišný film než ten, aký nám je servírovaný. Osobne som mal pred zhliadnutím Serenity veľmi nízke očakávania a napokon som neostal prekvapený, ale ani sklamaný. Nedá sa povedať, že ide o absolútne nezvládnutú látku, ale existuje až príliš veľa elementov, ktoré ju jednoducho kazia.
Knight zvolil trochu netradičnejší prístup, či už hovoríme o režijnej alebo scenáristickej stránke. Počas stopáže prichádza veľa wtf momentov, ktoré nadobúdajú význam až neskôr vo filme a keďže divák zatiaľ nerozumie, čo presne sa na plátne odohráva, začína sa nudiť.
Faktor mysteriózna tu nefunguje ako by mal, a tým pádom si nás ono tvorené tajomstvo ani nedokáže tak získať. Postupom času nám na pomerne nesympatických postavách a ich činoch dostatočne nezáleží a nevieme si k im naviazať vzťah. A to je problém. Postava rybára Bakera, ktorý žije v kolotoči lovenia rýb, žien a alkoholu, je postavená pred etickú otázku, či muža zabiť za peniaze, a práve tento motív je ťahúňom deja.
V istom momente pointa vyplynie na povrch a ty sa s tým buď zmieriš, alebo nie. Ak už aj áno, sám pochopíš, že by sa k jej námetu dalo pristupovať oveľa svižnejšie, zaujímavejšie, prípadne oveľa viac tajomnejšie. Zápletka je vo svojom dôsledku celkom jednoduchá a dalo sa z nej vyťažiť omnoho viac.
McConaughey hrá dôstojne, avšak niektoré repliky Anny Hathaway a jej femme fatale znejú len odrecitovane a nepresvedčivo. Jej postava dokáže zaujať mužské očko, i keď to nestačí. Doplňujúca dvojica v podaní Jasona Clarkea či Djimona Hounsoua ich príjemne dopĺňa, pričom druhému menovanému takéto roly sadnú ako stvorené.
Ako celok to pôsobí, že Knight chcel vyrozprávať príbeh so zaujímavou pointou, avšak premrhal potenciál a namixoval intenzívny dokument o rybárčení so slabou epizódou Black Mirror dochutený o Scorseseho Shutter Island. Od istého bodu ide o predvídateľnú záležitosť, ale od návštevy kina ťa nebudem odrádzať.
Serenity udeľujem štyri a pol boda z desiatich s tým, že ho napokon zachránila finálna pointa s tematikou katarzie. Nepomáha tomu ani výkon hercov, a vlastne jestvuje len pár svetlých scén, ktoré ťa dokážu zaujať. Tie sa ale dajú spočítať na prstoch jednej ruky.
Napriek tomu Serenity ponúka zaujímavý pohľad na onen moderný problém spoločnosti, ktorý ale pre tvoje dobro neprezradím. Kiežby len Steven Knight viac popracoval na scenári a samotnej konštrukcii dejovej kostry. Mohlo to dopadnúť úplne inak.