Príklad toho, ako možno fakty ohýbať a prikrášliť.
Čo najviac škodí nášmu životnému prostrediu? Továrne, produkcia hovädzieho mäsa, elektrárne alebo osobné automobily?
Web AirQualityNews tvrdí, že SUV, teda čoraz populárnejšie automobily s vyššou stavbou a podvozkom, sú druhým najväčším producentom emisií CO2 na našej planéte.
Článok však dobre ukazuje, ako sa fakty dajú rýchlo ohýbať podľa potrieb určitých skupín, prípadne úplne prekrútiť zlým titulkom. Údaje sa totiž opierajú o dáta, podľa ktorých predaje SUV-čok stále rastú. Za posledných 10 rokov sa vraj ich trhový podiel zdvojnásobil po celom svete. Dnes majú tvoriť až 40 % všetkých predaných vozdiel.
Štúdia tiež pripomína, že väčšie SUV-čka spotrebujú viac paliva než menšie hatchbacky a kombíky. To je samozrejme pravda, väčšia hmota totiž automaticky znamená vyššiu hmotnosť a horší aerodynamický odpor.
No tvrdenia, že technologický pokrok medzi rokmi 2010 a 2018 pri malých autách ušetril viac než 2 milióny barelov ropy denne a nárast počtu SUV v rovnakom období je zároveň zodpovedný za 3,3 milióna barelov navyše, je úplne pritiahnuté za vlasy.
A čo napríklad výrok Laury Cozzi, autorky štúdie, ktorá uvádza: „Väčšie a ťažšie autá, ako SUV, sú ťažšie pretvoriteľné na elektromobily a stúpajúci dopyt po nich môže spomaliť vývoj čistých a úsporných flotíl.“
Pani si zrejme nevšimla Audi e-tron, Mercedes EQC alebo Jaguar I-Pace. Všetko sú to prvé elektromobily týchto značiek a všetko sú to SUV-čka. Práve naopak, jedným z najväčších problémov elektromobilov je vysoká hmotnosť batérií, ktorá sa dá lepšie zamaskovať práve vo veľkých SUV-čkach. Druhým problémom je cena, pre ktorú platí presne to isté. Tieto modely ale automobilkám pomáhajú ich technológiu vylepšovať natoľko, aby ju neskôr bolo možné dostať aj do menších vozidiel.
Pohľad na to, čo automobilky chystajú na najbližšie obdobie, to len potvrdzuje. Prichádza malý Opel Corsa aj "nový elektrický Golf" WV ID.3.
A pokiaľ dopyt po nejakom type vozidiel (napríklad sedanoch) začne klesať a dopyt po SUV-čkach stúpať, bude logické, že SUV-čka sa na celkovom objeme spálenej ropy budú podielať viac, než zanikajúce sedany.
Lepší pohľad na citovanú tabuľku síce skutočne uvádza emisie SUV-čok na druhom mieste ďaleko za energetickým sektorom, no v skutočnosti ide o zmenu, teda nárast objemu vypúšťaných emisií, nie celkové množstvo vyprodukovaného CO2. V takejto tabuľke by bol transport na druhej priečke za výrobou elektriny, to by však už muselo ísť o celkové emisie z dopravy (všetky autá, nákladiaky, lode aj lietadlá).
Nemôžeš si tiež myslieť, že palivo sa začína šetriť iba v malých autách. SUV-čka totiž tiež dostávajú čoraz úspornejšie motory, často dokonca úplne rovnaké, ako menší segmet.
Jedine, že by si opäť zamiešal jablká z hruškami. Len na porovnanie, najpredávanejším SUV v USA (2018) je Toyota Rav4 s niečo vyše 400-tisíc predanými autami, no ešte pred ňou nájdeš trucky ako Dodge RAM (530-tisíc kusov), Chevrolet Silverado (580-tisíc kusov) a Ford F-Series (900-tisíc kusov ročne).
A Európa? Najpredávanejšou štvorkou je Golf, Clio, Polo, Fiesta a prvé SUV je až na piatej priečke vďaka Nissanu Qashqai. To opäť nejako nesedí.
Ukazovať teda prstom na SUV-čka je nezmysel. V USA za emisiami stoja skôr nezmyselne veľké trucky a v Európe stále fandíme skôr hatchbackom, alebo dokonca úsporným malým autám zo segmentu B.
Je však pravda, že ľudia často preferujú SUV-čka, ktoré lákajú vzhľadom a vyšším posedom, hoci by za rovnako veľa peňazí mohli mať ešte o niečo priestrannejší kombík s oveľa lepšou výbavou a výrazne lepšími jazdnými vlastnosťami.