Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 16. 6. 2021 meniny má Blanka, Bianka

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Tech - Autá

SUV-čka sú vraj druhým najväčším producentom CO2. Nie je to však pravda

Príklad toho, ako možno fakty ohýbať a prikrášliť.

Matej Krajčovič
17. október 2019, 13:22 Čas čítania: 0:00
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Tech - Autá
0
Matej Krajčovič
17. október 2019, 13:22

SUV-čka sú vraj druhým najväčším producentom CO2. Nie je to však pravda

Príklad toho, ako možno fakty ohýbať a prikrášliť.

Matej Krajčovič
17. október 2019, 13:22
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok

Čo najviac škodí nášmu životnému prostrediu? Továrne, produkcia hovädzieho mäsa, elektrárne alebo osobné automobily? 

 

Web AirQualityNews tvrdí, že SUV, teda čoraz populárnejšie automobily s vyššou stavbou a podvozkom, sú druhým najväčším producentom emisií CO2 na našej planéte. 

 

SUV-čka sú vraj druhým najväčším producentom CO2. Nie je to však pravda
Zdroj: Hyundai.com

 

Článok však dobre ukazuje, ako sa fakty dajú rýchlo ohýbať podľa potrieb určitých skupín, prípadne úplne prekrútiť zlým titulkom. Údaje sa totiž opierajú o dáta, podľa ktorých predaje SUV-čok stále rastú. Za posledných 10 rokov sa vraj ich trhový podiel zdvojnásobil po celom svete. Dnes majú tvoriť až 40 % všetkých predaných vozdiel

 

Štúdia tiež pripomína, že väčšie SUV-čka spotrebujú viac paliva než menšie hatchbacky a kombíky. To je samozrejme pravda, väčšia hmota totiž automaticky znamená vyššiu hmotnosť a horší aerodynamický odpor. 

 

SUV-čka sú vraj druhým najväčším producentom CO2. Nie je to však pravda
Zdroj: Porsche.com

 

No tvrdenia, že technologický pokrok medzi rokmi 2010 a 2018 pri malých autách ušetril viac než 2 milióny barelov ropy denne a nárast počtu SUV v rovnakom období je zároveň zodpovedný za 3,3 milióna barelov navyše, je úplne pritiahnuté za vlasy.  

 

A čo napríklad výrok Laury Cozzi, autorky štúdie, ktorá uvádza: „Väčšie a ťažšie autá, ako SUV, sú ťažšie pretvoriteľné na elektromobily a stúpajúci dopyt po nich môže spomaliť vývoj čistých a úsporných flotíl.“

 

Pani si zrejme nevšimla Audi e-tronMercedes EQC alebo Jaguar I-Pace. Všetko sú to prvé elektromobily týchto značiek a všetko sú to SUV-čka. Práve naopak, jedným z najväčších problémov elektromobilov je vysoká hmotnosť batérií, ktorá sa dá lepšie zamaskovať práve vo veľkých SUV-čkach. Druhým problémom je cena, pre ktorú platí presne to isté. Tieto modely ale automobilkám pomáhajú ich technológiu vylepšovať natoľko, aby ju neskôr bolo možné dostať aj do menších vozidiel. 

 

 

Pohľad na to, čo automobilky chystajú na najbližšie obdobie, to len potvrdzuje. Prichádza malý Opel Corsa aj "nový elektrický Golf"  WV ID.3.

 

A pokiaľ dopyt po nejakom type vozidiel (napríklad sedanoch) začne klesať a dopyt po SUV-čkach stúpať, bude logické, že SUV-čka sa na celkovom objeme spálenej ropy budú podielať viac, než zanikajúce sedany.

 

Lepší pohľad na citovanú tabuľku síce skutočne uvádza emisie SUV-čok na druhom mieste ďaleko za energetickým sektorom, no v skutočnosti ide o zmenu, teda nárast objemu vypúšťaných emisií, nie celkové množstvo vyprodukovaného CO2. V takejto tabuľke by bol transport na druhej priečke za výrobou elektriny, to by však už muselo ísť o celkové emisie z dopravy (všetky autá, nákladiaky, lode aj lietadlá). 

 

Nemôžeš si tiež myslieť, že palivo sa začína šetriť iba v malých autách. SUV-čka totiž tiež dostávajú čoraz úspornejšie motory, často dokonca úplne rovnaké, ako menší segmet.

 

SUV-čka sú vraj druhým najväčším producentom CO2. Nie je to však pravda
Zdroj: Ford.com

 

Jedine, že by si opäť zamiešal jablká z hruškami. Len na porovnanie, najpredávanejším SUV v USA (2018) je Toyota Rav4 s niečo vyše 400-tisíc predanými autami, no ešte pred ňou nájdeš trucky ako Dodge RAM (530-tisíc kusov), Chevrolet Silverado (580-tisíc kusov) a Ford F-Series (900-tisíc kusov ročne). 

 

A Európa? Najpredávanejšou štvorkou je Golf, Clio, Polo, Fiesta a prvé SUV je až na piatej priečke vďaka Nissanu Qashqai. To opäť nejako nesedí. 

 

SUV-čka sú vraj druhým najväčším producentom CO2. Nie je to však pravda
Zdroj: VW.com

 

Ukazovať teda prstom na SUV-čka je nezmysel. V USA za emisiami stoja skôr nezmyselne veľké trucky a v Európe stále fandíme skôr hatchbackom, alebo dokonca úsporným malým autám zo segmentu B.

 

Je však pravda, že ľudia často preferujú SUV-čka, ktoré lákajú vzhľadom a vyšším posedom, hoci by za rovnako veľa peňazí mohli mať ešte o niečo priestrannejší kombík s oveľa lepšou výbavou a výrazne lepšími jazdnými vlastnosťami. 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: foxnews.com, airqualitynews.com, iea.orgNáhľadový obrázok: Porsche.com
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
News
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy tech
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news
pred 51 minútami
Veľvyslanci USA a Ruska sa vrátia do práce. Dohodli sa na tom Joe Biden a Vladimir Putin na samite v Ženeve.
pred 2 hodinami
Homosexuálni a bisexuálni muži môžu po novom v Británii darovať krv. Vďačia za to novému systému kontroly výskytu vírusov.
viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Zatvoriť