Úspech v biznise už dávno nesúvisí len s vyžehlenými košeľami, mnohé firmy tak konečne začínajú zvoľňovať svoje kritériá.
Aj keď móda nie je tvojou vášňou, prezliekaním, praním a nakupovaním oblečenia zabiješ podstatnú časť svojho života. V minulosti bolo prirodzené, že bežný človek počas jedného dňa vystriedal aj päť outfitov.
Zobudíš sa predsa v pyžame, na raňajky sa prezlečieš do domáceho oblečenia, následne do svojho pracovného outfitu (ktorý musí spĺňať požiadavky firemného dress kódu), aby si ho poobede mohol vystriedať za niečo ležérnejšie a večer opäť striedaš vyťahané tričko s pyžamom.
- Prečo sa firmy rozhodli zrušiť povinné dress kódy
- Ktorí zamestnávatelia na Slovensku s podobnou iniciatívou prišli medzi prvými
- Koľko peňazí míňajú v priemere Slováci na oblečenie
- Aké množstvo oblečenia ročne vyhadzujeme do odpadu
Ak sa nad tým všetkým zamyslíme, minimálne polovicu z týchto outfitov vôbec nepotrebujeme, ale spoločnosť si jednoducho na takýto systém zvykla. Situáciu, kedy rodičia musia vysvetľovať svojim deťom, že ich outfit nie je vhodný do školského prostredia, už určite zažil aspoň raz každý z nás, ale podobné myslenie sa stáva prežitkom.
Mnohí ľudia tak dnes vnímajú strikné pravidlá obliekania v práci negatívne a od svojich zamestnávateľov žiadajú zmenu.
Bežný Slovák vyhodí ročne v priemere 4 až 12 kilogramov šatstva a ak by ho zamestnávateľ nenútil dodržiavať firemný dress kód, cifra by bola pravdepodobne oveľa menšia.
To, že nadmerné nakupovanie oblečenia má negatívny vplyv na osud našej planéty, už počul každý, no skúste to vysvetliť svojmu šéfovi. Podľa prieskumu spoločnosti 2muse, ktorý bol realizovaný na vzorke 519 respondentov, vyšlo, že tretina Slovákov minie ročne na oblečenie menej ako 300 €, no 22 % minie oveľa viac, najmä práve kvôli svojej práci.
Dobrou správou je, že ak si už niečo kúpime, snažíme sa z toho vyťažiť maximum a 8 z 10 opýtaných tak potvrdilo, že im oblečenie vydrží aj niekoľko sezón.
Naše nákupné centrá sú však plné fast-fashion predajní, ktoré ponúkajú prevažne oblečenie „na pár mesiacov“, otázka kvality je vo väčšine prípadov druhoradá. Neustále čerpanie prírodných zdrojov má svoje následky a nedávny príklad amazonských pralesov bol pre celý svet obrovskou výstrahou.
Téma upcyclingu, recyklácie a najmä efektívneho využívania oblečenia tak už prinútila ku zmenám mnohé korporátne firmy, pokrok je cítiť aj u domácich zamestnávateľov. Poštová Banka sa tak medzi prvými rozhodla kompletne zrušiť dress kód u svojich zamestnancov, ktorí tak môžu chodiť do práce v tom, čo sa im páči a nemusia už zaťažovať našu planétu zbytočným biznis oblečením.
Podobná správa bola pre všetkých zamestnancv určite milým prekvapením, no ak už riešime otázku ekológie, čo sa stalo so všetkým tým oblečením, ktoré už zamestnanci Poštovej Banky nemusia nosiť?
Ak by prišla takáto zmena v pravidlách len tak, pravdepodobne by svoje saká a košele všetci rovno hodili do koša. Podobný prípad však, chvalabohu, nenastal a oblečenie sa v zmysle upcyclingu dostalo do rúk značky NOSENE.
Od zamestnancov sa totiž podarilo vyzbierať 562 kusov oblečenia. Viac ako 300 z nich sa tak dostalo do predaja v rámci kolekcie Dobro sa nosí a zvyšná časť išla na recykláciu.
Z celej zbierky oblečenia tak vznikla kolekcia s názvom Dobro sa nosí, zakúpiť si ju môžeš už teraz v predajni NOSENE. Celý výťažok z predaja bude venovaný nadanému študentovi vysokej školy, ktorého rodina sa ocitla v ťažkej finančnej situácii.
Tým sa však eko iniciatíva Poštovej Banky ani zďaleka nekončí, v najbližšom období sa tak jej zamestnanci budú mocť vzdelávať počas workshopov na tému upcyklácie, swap a slow fashion. Rovnako budú mať možnosť naučiť sa, ako si zo staršej košele vyrobiť nový kus oblečenia alebo obal na tablet, vrecko na zeleninu, nákupnú tašku a podobne.