Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Tento obsah je sponzorovaný obsah spoločnosti Poštová banka.
20. septembra 2019 o 12:05
Čas čítania 0:00
Sponzorovaný obsah

Dress code mizne z kancelárií už aj na Slovensku

Dress code mizne z kancelárií už aj na Slovensku
Zdroj: ROOM/Unsplash
MÓDA
Uložiť Uložené

Úspech v biznise už dávno nesúvisí len s vyžehlenými košeľami, mnohé firmy tak konečne začínajú zvoľňovať svoje kritériá.

Aj keď móda nie je tvojou vášňou, prezliekaním, praním a nakupovaním oblečenia zabiješ podstatnú časť svojho života. V minulosti bolo prirodzené, že bežný človek počas jedného dňa vystriedal aj päť outfitov.

Zobudíš sa predsa v pyžame, na raňajky sa prezlečieš do domáceho oblečenia, následne do svojho pracovného outfitu (ktorý musí spĺňať požiadavky firemného dress kódu), aby si ho poobede mohol vystriedať za niečo ležérnejšie a večer opäť striedaš vyťahané tričko s pyžamom. 

V tomto článku sa dozvieš:
  • Prečo sa firmy rozhodli zrušiť povinné dress kódy
  • Ktorí zamestnávatelia na Slovensku s podobnou iniciatívou prišli medzi prvými
  • Koľko peňazí míňajú v priemere Slováci na oblečenie
  • Aké množstvo oblečenia ročne vyhadzujeme do odpadu

Ak sa nad tým všetkým zamyslíme, minimálne polovicu z týchto outfitov vôbec nepotrebujeme, ale spoločnosť si jednoducho na takýto systém zvykla. Situáciu, kedy rodičia musia vysvetľovať svojim deťom, že ich outfit nie je vhodný do školského prostredia, už určite zažil aspoň raz každý z nás, ale podobné myslenie sa stáva prežitkom.

Mnohí ľudia tak dnes vnímajú strikné pravidlá obliekania v práci negatívne a od svojich zamestnávateľov žiadajú zmenu. 

Odporúčané
Je udržateľná móda len marketingovým ťahom na oklamanie zákazníkov? Je udržateľná móda len marketingovým ťahom na oklamanie zákazníkov? 10. augusta 2019 o 10:16

Bežný Slovák vyhodí ročne v priemere 4 až 12 kilogramov šatstva a ak by ho zamestnávateľ nenútil dodržiavať firemný dress kód, cifra by bola pravdepodobne oveľa menšia.

To, že nadmerné nakupovanie oblečenia má negatívny vplyv na osud našej planéty, už počul každý, no skúste to vysvetliť svojmu šéfovi. Podľa prieskumu spoločnosti 2muse, ktorý bol realizovaný na vzorke 519 respondentov, vyšlo, že tretina Slovákov minie ročne na oblečenie menej ako 300 €, no 22 % minie oveľa viac, najmä práve kvôli svojej práci.

Dress code mizne z kancelárií už aj na Slovensku
Zdroj: Tibor Kuna/REFRESHER.sk

Dobrou správou je, že ak si už niečo kúpime, snažíme sa z toho vyťažiť maximum a 8 z 10 opýtaných tak potvrdilo, že im oblečenie vydrží aj niekoľko sezón. 

Naše nákupné centrá sú však plné fast-fashion predajní, ktoré ponúkajú prevažne oblečenie „na pár mesiacov“, otázka kvality je vo väčšine prípadov druhoradá. Neustále čerpanie prírodných zdrojov má svoje následky a nedávny príklad amazonských pralesov bol pre celý svet obrovskou výstrahou. 

Odporúčané
Za požiarmi v Amazonskom pralese stojí aj módny priemysel Za požiarmi v Amazonskom pralese stojí aj módny priemysel 2. septembra 2019 o 21:14


Téma upcyclingu, recyklácie a najmä efektívneho využívania oblečenia tak už prinútila ku zmenám mnohé korporátne firmy, pokrok je cítiť aj u domácich zamestnávateľov. Poštová Banka sa tak medzi prvými rozhodla kompletne zrušiť dress kód u svojich zamestnancov, ktorí tak môžu chodiť do práce v tom, čo sa im páči a nemusia už zaťažovať našu planétu zbytočným biznis oblečením. 

Viac ako 90 percent ľudí chce svoje oblečenie prispôsobiť aktivitám naplánovaným na daný deň. V prípade stretnutí s internými či externými klientmi nemajú problém obliecť si aj biznis oblečenie, ale ak majú deň bez mítingov, zvolili by niečo menej formálne,“ uvádza Lýdia Žáčková, hovorkyňa Poštovej banky.

Podobná správa bola pre všetkých zamestnancv určite milým prekvapením, no ak už riešime otázku ekológie, čo sa stalo so všetkým tým oblečením, ktoré už zamestnanci Poštovej Banky nemusia nosiť?

Ak by prišla takáto zmena v pravidlách len tak, pravdepodobne by svoje saká a košele všetci rovno hodili do koša. Podobný prípad však, chvalabohu, nenastal a oblečenie sa v zmysle upcyclingu dostalo do rúk značky NOSENE.

Od zamestnancov sa totiž podarilo vyzbierať 562 kusov oblečenia. Viac ako 300 z nich sa tak dostalo do predaja v rámci kolekcie Dobro sa nosí a zvyšná časť išla na recykláciu.

Dress code mizne z kancelárií už aj na Slovensku
Zdroj: Tibor Kuna/REFRESHER.sk
 

„Misiou Poštovej banky je meniť postoj Slovenska k peniazom. Aj oblečenie by sme mali nakupovať s rozumom a neplytvať peniazmi na módne výstrelky. Ľuďom chceme dať možnosť, aby sa i do práce obliekali pohodlne a zároveň s rešpektom k životnému prostrediu.“ dodáva L. Žáčková.
Rušenie dress kódu v kanceláriách sa postupne dostáva aj na Slovensko
Rušenie dress kódu v kanceláriách sa postupne dostáva aj na Slovensko Zdroj: Tibor Kuna/REFRESHER.sk

Z celej zbierky oblečenia tak vznikla kolekcia s názvom Dobro sa nosí, zakúpiť si ju môžeš už teraz v predajni NOSENE. Celý výťažok z predaja bude venovaný nadanému študentovi vysokej školy, ktorého rodina sa ocitla v ťažkej finančnej situácii.

Tým sa však eko iniciatíva Poštovej Banky ani zďaleka nekončí, v najbližšom období sa tak jej zamestnanci budú mocť vzdelávať počas workshopov na tému upcyklácie, swap a slow fashion. Rovnako budú mať možnosť naučiť sa, ako si zo staršej košele vyrobiť nový kus oblečenia alebo obal na tablet, vrecko na zeleninu, nákupnú tašku a podobne. 

Rušenie dress kódu v kanceláriách sa postupne dostáva aj na Slovensko
Rušenie dress kódu v kanceláriách sa postupne dostáva aj na Slovensko Zdroj: Tibor Kuna/REFRESHER.sk
Rušenie dress kódu v kanceláriách sa postupne dostáva aj na Slovensko
Rušenie dress kódu v kanceláriách sa postupne dostáva aj na Slovensko Zdroj: Tibor Kuna/REFRESHER.sk
Domov
Zdieľať
Diskusia