Youtuberi a influenceri by mali jasne označovať príspevky, v ktorých sa nachádza sponzorovaný obsah.
Podľa nového prieskumu Fakulty sociálnych vied Univerzity Karlovy v Prahe dokáže skrytú reklamu influencerov na Instagrame rozoznať iba jedno jediné dieťa z desiatich. Mnohí youtuberi pritom vo videách rozbaľujú a ukazujú rôzne hry, oblečenie, hračky, jedlo či kozmetiku. To isté aj influenceri vo svojich príspevkoch na Instagrame či v rámci IG stories.
V drvivej väčšine pritom ide len o spolupráce s firmami a množstvo osôb vystupujúcich na internete, ktoré si takýmto štýlom zarábajú, sa navyše niekedy neunúvajú daný príspevok ani len označiť ako reklamu či spoluprácu. Mladí a prevažne deti si potom absolútne neuvedomujú, že ide o sponzorovaný obsah a po danom produkte túžia ešte viac, keďže ho prezentuje ich vzor.
„Je to nový spôsob, ktorým firmy propagujú svoje produkty. Ide o veľmi účinnú reklamu. Ľudia influencerov sledujú z vlastného záujmu, vážia si ich názory. Preto je pre nich prirodzenejšie uveriť tomu, že vec, ktorú ich vzory ukazujú, je skutočne dobrá a nedokážu sa bez nej zaobísť,“ hovorí marketingový riaditeľ poskytovateľa internetu netbox Lukáš Pazourek.
Podľa výskumu spracovaného agentúrou Ipsos sleduje až 58 percent skúmaných detí medzi vekovou hranicou 9-15 rokov youtuberov a blogerov často. Iba každé desiate dieťa však dokázalo rozoznať, ktorý príspevok jeho obľúbeného influencera bol sponzorovaný.
„Keď sa mali deti zamyslieť nad účelom obrázku a vybrať si jednu zo štyroch možností, polovica uviedla, že hlavným cieľom príspevku je ukázať influencera, ktorý sa má dobre. Iba 31 % detí zaškrtlo možnosť, že ide o reklamu,“ opisujú v tlačovej správe autori prieskumu, do ktorého sa zapojilo 330 detí.
Všetko, čo youtuberi hovoria a robia, majú deti tendenciu považovať za pravdu, ku svojim vzorom totiž vzhliadajú a ani nepomyslia na to, že by ich mohli klamať. Podľa spoluautora knihy Dítě v síti Jana Müllera platí jednoduché pravidlo – čím viac času deti strávia za počítačom, tým väčší profit z nich veľké svetové firmy majú.
Fakulta sociálnych vied Univerzity Karlovy a Združenie pre internetový rozvoj apelujú na influencerov, aby každý platený príspevok jasne označovali a zjednodušili tak predovšetkým deťom orientáciu v online svete.