All you need is... Danny Boyle?
Za posledných pár rokov sa roztrhlo vrece s biografickými snímkami o hudobných legendách. V roku 2015 si na svoje prišli priaznivci gangsta rapu, keď im F. Gary Gray doručil kvalitné spracovanie príbehu z ulíc losangelského Comptonu, s príznačným názvom Straight Outta Compton.
Minulý rok prišlo oscarové Bohemian Rhapsody, Netflix zasa potešil fanúšikov nespútanej hair metalovej kapely Mötley Crüe s filmom The Dirt, no a kiná momentálne valcuje Rocketman, zachytávajúci vzostupy a pády britskej hudobnej ikony menom Elton John.
Yesterday už svojím trailerom sľubovalo čosi odlišné a skôr ako o serióznu biografiu malo ísť o romantickú komédiu s chytľavými pesničkami legendárnych Chrobákov. Keď bolo k projektu pripojené slovné spojenie Danny Boyle – réžia a hneď za ním nasledovalo Richard Curtis – scenár, filmový fanúšik zbystril pozornosť. Ako teda tento originálny počin, dopadol?
Dej sa točí okolo Jacka (Himesh Patel), neúspešného a netalentoveného hudobníka zo Suffolku, snívajúceho o zaplnených štadiónoch a jačiacich davoch. Po boku má vernú kamarátku a manažérku v jednom, Ellie (Lily James). Všetko sa zmení, keď jedného dňa na 12 sekúnd po celom svete vypadne elektrický prúd a presne v tomto momente Jacka zrazí autobus. Prebudí sa v nemocnici a náhodou zisťuje, že nikto z jeho okolia si nepamätá na britskú skupinu The Beatles.
Začne sa teda domnievať, že je jediným človekom na svete, ktorý o existencii liverpoolskej štvorky vie, no a rozhodne sa túto situáciu využiť vo svoj prospech. Snaží sa spomenúť si na názvy a texty piesní a vydáva ich za svoje. Netrvá to dlho a Jack začne spolupracovať s Edom Sheeranom a stane sa najväčšou hviezdou na svete. Po chvíli ale zistí, že The Beatles to vôbec nemali ľahké.
Za originálnym námetom stojí nekorunovaný kráľ romantických komédií Richard Curtis. Angličan má na konte príjemné feel-good komédie, ako napríklad Láska nebeská, Denník Bridget Jones či Lásky čas. Výnimkou nebude ani jeho posledný scenáristický výtvor s názvom Yesterday, podľa najznámejšej piesne The Beatles. Curtis sa rozhodol zistiť, čo by sa stalo, keby odrazu všetci zabudli na legendárnu skupinu.
Veľmi záleží na postoji diváka k predošlým Curtisovým počinom, pretože všetky majú spoločné charakterové črty. Dá sa na nich totiž nájsť tucet chýb či dier v logike. Ak si ich ale prestaneš na okamih všímať a začneš si užívať, čo sa na plátne pred tebou odohráva, môžeš sa pri filme uvoľniť.
Sľúbené nám boli tie najslávnejšie hity britskej kapely, a tak sa aj stalo. Nesmrteľné skladby, ako Let It Be, A Hard Day's Night či She Loves You spieva sám hlavný herec Himesh Patel a ty si isto budeš v duchu pohmkávať známe melódie. Miernym sklamaním bola kamera Christophera Rossa (Jazero smrti), ktorá nepovedala prakticky nič, pričom až na jeden či dva zábery išlo o absolútnu tuctovku.
Ďalšia výčitka smeruje k niekomu, od koho som očakával ďaleko viac. Ide o samotného režiséra filmu Dannyho Boyla. Autor kultového Trainspottingu, napínavých 127 hodín či Milionára z chatrče akosi pozabudol do projektu vniesť kúsok seba, čo je pri kvalitách tohto britského tvorcu na škodu. Vo všetkých jeho vyššie uvedených filmoch je rukopis badateľný už po niekoľkých minútach, pri Yesterday to však neplatí. Snažil som sa spozorovať na snímke nejaký typický Boyleov trademark, no len neúspešne.
Filmu tým síce drasticky neubúda na kvalite, pretože všetko ide viac-menej tak, ako má. Teda až na to, že keď sa na plagáte objaví meno Danny Boyle, divácke očakávania okamžite rastú. A mať takéto očakávania by bola pri tejto feel-good romantike obrovská chyba. Od Yesterday totiž netreba čakať nič viac, než čo ponúka: zábavu, romantiku a pesničky od Beatles. Nič viac a nič menej.
Chémia medzi hlavnou dvojkou je netradičná, no mne osobne sa duo Patel – James veľmi páčilo. Humorná stránka takisto šľape presne ako má, hoci smiať sa na podlahe a chytať sa za brucho zrejme nebudeš. Skôr sa budeš často usmievať nad jednotlivými pasážami a vychutnávať si k tomu dobrú hudbu. Ruku k dielu priložila aj mierne prehrávajúca Kate McKimmon (Krotitelia duchov z roku 2016), ktorej rola bezcharakternej manažérky skvelo sadla.
Na výslednom filme ma prekvapila absencia nádhernej Any de Armas (Týpci a zbrane, Blade Runner 2049). Trailer sľuboval romantickú zápletku medzi jej postavou a hlavným hrdinom, no všetky scény tejto pôvodom kubánskej herečky boli vystrihnuté. Scenár bol prepisovaný a práve tu môže spočívať nelogickosť niektorých scén.
Vo výsledku však stále ide o veľmi príjemnú oddychovku a zároveň poctu geniálnym hudobníkom, bez ktorých by tento svet nebol takým miestom, akým je teraz. Yesterday hodnotím siedmimi bodmi z desiatich s tým, že na to netreba ísť s príliš veľkými očakávaniami. V konečnom dôsledku sa tak môžeš aj celkom slušne zabaviť.
P.S.: Scéna pri domčeku pri mori bola jedným z tých najhrejivejších okamihov, aké som v kine zažil.