22. júna 2019, 10:33

V roku 1989 neprávom obvinili 5 detí zo znásilnenia. Trump z toho spravil reklamu na zabíjanie černochov (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY WHEN THEY SEE US

When They See Us je zdrvujúcim príbehom zobrazujúcim skutočné udalosti spred 30 rokov.

V apríli roku 1989 našli v parku znásilnenú a dobitú bežkyňu, ktorá len tak-tak prežila. Polícia v ten istý večer zadržala niekoľko černošských mladistvých za výtržníctvo a ublíženie na zdraví. V ďalších dňoch si podľa výpovedí priviedli na stanicu ďalšie deti. Piatich z nich dostali do vypočúvacích miestností a pod nátlakom, ako fyzickým, tak psychickým, ich donútili priznať sa k ublíženiu na zdraví a znásilneniu mladej belošky. A aj keď je to súčasť histórie, je možné, že nevieš, čo sa dialo ďalej.

Aj preto ti viac z deju nepoviem. Nakoniec, When They See Us je 4-dielnou minisériou, ktorá ti nezaberie viac ako 5 hodín. Po skončení určite nebudeš ľutovať investovaný čas a zrejme ťa naláka aj takmer hodinový rozhovor s hercami a Oprah Winfrey. Prvé dve epizódy sa zameriavajú na mladistvé verzie 5 odsúdených a ich rodičov. Tých stvárnila pätica nádejných detských hercov, ktorí sa dokázali vžiť do role odsúdených a predali ich emócie úplne uveriteľne.

No a potom tu máme dospelé obsadenie. Tomu kraľuje Michael K. Williams (poznať ho môžeš hlavne z The Wire). Vystupuje ako otec jedného z chlapcov, ktorému v podstate sám zničil život, za čo ho jeho syn nenávidí dodnes.

Prípad Central Park Five dnes vďaka seriálu znovu rezonuje svetom a hlavne USA, kde už začali padať aj prvé hlavy. Sociálny a politický dopad znovuotvorenia tohto prípadu vrhá veľmi škaredé svetlo na mnohých už aj vysokopostavených činiteľov. Jednu hlavnú z nich uhádneš hneď počas sledovania.

Will Smith a Martin Lawrence dokončili natáčanie Bad Boys 3. Snímku uvidíme už začiatkom budúceho roka Will Smith a Martin Lawrence dokončili natáčanie Bad Boys 3. Snímku uvidíme už začiatkom budúceho roka 23. apríla 2019, 10:53

Ja osobne som však mal pocit, že seriál naplno nevyužil možnosť ukázať, ako na občana v USA, či už je vinný alebo nie, vplýva tamojší právny systém. Či už je to justícia alebo priamo väzenský systém či iné nápravno-výchovné zariadenia, každého z nich to poznačí na celý život. A to nielen psychicky či fyzicky. Seriál sa jemne opiera aj o to, čo čaká prepusteného z basy a aké náročné to má z hľadiska uplatnenia sa v akejkoľvek práci.

Stačí, ak ste odsúdeným zločincom. Je úplne jedno, či ste vinný a či nie, či k tebe bol štát a súd spravodlivý. Je veľká pravdepodobnosť, že sa znova dostaneš za mreže, o čo v USA väzniciam aj ide (viac sa o tom dozvieš v dokumente od samotnej režisérky s názvom 13th).

Podobne na mňa pôsobilo aj zobrazenie života po návrate z väzenia z ľudského hľadiska. Seriál to načrtol, ale vedel by som si predstaviť, že by šiel viac do hĺbky. A ukázal tak viac z toho, čím si prežívajú obete amerického justičného systému a ich rodiny (podobne, ako tomu bolo v Night Of).

Vzhľadom na počet epizód a ich dĺžku sa nikdy nezačneš nudiť. Príbeh je priamočiary, snaží sa skracovať nudné pasáže, no bohužiaľ tak ani nemáme dostatočné množstvo času zoznámiť sa s jednotlivými chlapcami. Možno to však tak bolo aj lepšie, ak by sa náhodou mala stratiť pravda o ich osobnostiach. Nakoniec, ide o dramatický seriál a nikde nie je napísané, že sa to všetko takto naozaj odohralo.

Tempo je tak viac než slušné a divák sa tak nedočká žiadnej vaty. Buď sa prehlbuje vzťah diváka s postavami, alebo sa súperí v súdnej sieni či priamo vo väzení. A práve na to sa čaká až do 4. epizódy. Prvé tri akosi zabúdajú na piateho chlapca, Koreyho Wisea. Tomu zničila život okrem polície aj jeho dobrosrdečnosť, o čom ti už však viac povie seriál.

Celá 4. epizóda sa venuje práve jemu a jeho bojom s celým svetom, ktorý sa mu postavil chrbtom. Koreyho odsúdili ako 16-ročného, narozdiel od svojich „bratov v zbrani“ však musel vzhľadom na závažnosť svojho prečinu nastúpiť do väzenia pre plnoletých. A keďže bol odsúdený za znásilnenie a útok na ženu, vieš si predstaviť, čo ho tam čakalo, a to už ako chlapca.

Koreyho hral v jeho detských, ale aj dospelých rokoch úžasný Jharrel Jerome. Dokonale zachytil jeho detskú nevinnosť, strach, nevedomosť a správanie. Následne sa prepol do stavu, kedy musel ako dospelý čeliť veľkým životným zmenám a taktiež musel zobraziť jeho dospievanie za mrežami, z ktorých dlhé roky strávil na samotkách vo viacerých väzniciach. Neraz bol v ohrození života a málokrát zažil počas tých rokov svetlé momenty.

Odtrhnutý od všetkých priateľov a rodiny odmietal priznať vinu a naďalej bojoval so systémom, ktorý mu zničil život. Jeho príbeh a osud je nanajvýš depresívny a zdrvujúci, rovnako ako väčšina epizódy 4. Mladý herec Jharrel dokázal vyjadriť Koreyho emócie a stav mysle úplne dokonale, čo priznal sám Korey a herca nesmierne chválil. Talent z Moonlightu snáď prerazí aj inde. Som si istý, že o ňom ešte budeme počuť.

When They See Us je zdrvujúcim príbehom podľa skutočných udalostí, zobrazujúci nezaslúžené utrpenie detí z minoritných rás v USA. To, čomu čelili v súdnej sieni, na policajnej stanici a nakoniec aj vo výchovno-nápravných inštitúciách, im zmenilo a prakticky zničilo životy. Vďaka minisérii od Avy DuVernay sa však ich tragický príbeh so „šťastným“ koncom môže dostať medzi všetkých ľudí na svete. A zase raz sa tak najmä v USA hovorí o tamojších podmienkach a práci policajných zložiek.

Seriálu udeľujem osem a pol bodu z desiatich a pevne verím, že si naň nájdeš čas. A ak sa hanbíš plakať pred kamošmi/priateľom/priateľkou, radšej si to pusti sám a počas 4. epizódy si priprav vreckovky.

PS: V peknom svetle sa tu ukázal aj Trump, ale to asi nikoho neprekvapí.

0/10