Vyskúšali sme štýlovejší derivát nového N-ka.
Hyundai i30 N. O tomto počine si už dozaista niečo počul, keďže pred pár rokmi rozvíril vody triedy hot-hatch ako azda nik pred ním. Hype okolo novej športovej odnože značky Hyundai je tak veľký, aký sa totiž v posledných rokoch nepodarilo vyvolať žiadnemu inému novému autu, ktoré prišlo bez akejkoľvek histórie ako blesk z jasného neba.
To, že N-ko zamieša karty, sa začalo ukazovať už v čase, keď pri predstavení na frankfurtskom autosalóne v roku 2017 zatienilo aj vtedajšiu premiéru nového Méganu RS. Nasledovali prvé jazdy, ktoré očarili novinársku obec, no a krátko nato prišiel opodstatnený celoeurópsky úspech v počte predaných kusov.
Inak tomu nie je ani na Slovensku. Pri vstupe na slovenský trh malo domáce zastúpenie Hyundai veľmi ambiciózny plán – v rámci segmentu hot-hatchov si ukrojiť 25 %-ný podiel. Veci sa majú tak, že v roku 2018 bolo na Slovensku predaných až 59 kusov i30 N, čím sa s takmer 50 % podielom na trhu stal jednoznačne najpredávanejším hot-hatchom u nás. Teraz prišiel na trh imidžový Fastback N a my sme zisťovali, či je tiež taký skvelý.
Podstatou druhej karosárskej verzie je samozrejme zadná časť, ktorá to hrá menej na chuligánsku a viac na štýlovú nôtu. Strešný spojler, trojuholníkové brzdové svetlo a 395-litrový kufor hatchbacku vystriedala nádherná odtrhová hrana, trojuholníková hmlovka na spodku nárazníka a napokon 450-litrový kufor.
Vpredu to už dobre poznáme. Opäť nechýba výrazný športový nárazník s reálnymi otvormi na prívod vzduchu či tradičnou červenou linkou. Svetelnú techniku zastrešujú full-LED-ky zasadené do čierneho pozadia. Ich funkcionalita je veľmi dobrá, taký Golf má však adaptívnu technológiu ešte o čosi prepracovanejšiu.
Samozrejme, N-ko si väčšina spája najmä so špecifickým modrastým lakom Performance Blue, ktorým bol vybavený aj testovaný exemplár, do ponuky sa však s príchodom vyhotovenia Fastback N dostáva aj zaujímavý sivý lak Shadow Grey. Pochváliť musíme aj nádherné 19” dvojfarebné disky s naozaj prepracovaným dizajnom.
Nepochybne, liftbackové riešenie karosérie zároveň zaručuje aj praktickejší a väčší nakladací otvor. Pod športovým nárazníkom s horizontálnou líniou odrazového svetla nechýba rozmerná dvojica koncoviek výfuku, ktorá predstavuje perfektné divadlo. Mohli by sme napísať, že čerešničkou na torte sú efektné LED-kové koncové svetlá, pravdou ale je, že je to práve spomínaný zvuk, ktorý je po vzore hatchbacku naozaj úchvatný.
Detailne predstavenie interiéru súčasnej generácie i30-ky už nemá veľmi význam, nakoľko v kokpite sa posledné roky prakticky nič nemení. Práve naopak, už budúci rok môžeme očakávať facelift, ktorý prinesie menšie či väčšie korekcie.
Zmeny medzi i30 N a i30 Fastback N však predsa evidujeme. Fastback N nedisponuje modrastými detailami, keďže tie vystriedala červená farba – orámovanie krajných výduchov klímy, prešívanie volantu, riadiacej páky a následne aj sedačiek. Tradičné voliče jazdných režimov pre zmenu ostali čierne. Škoda len, že viac farieb či nejaký dekór neevidujeme aj v strednej časti palubovky, ktorá vyznieva miestami fádne. Verme teda, že nedávno predstavené doplnky N Option sa časom pretavia i do sériovej výroby.
Osobne by sme prijali aj nižší posed, keďže ten je relatívne vysoký. Rovnako musíme spomenúť, že výhľad smerom dozadu nie je skrz zrezanú strechu bohviečo a zároveň, vzadu je na hlavu o čosi menej miesta ako v hatchbacku. Podstatná je ale perfektná páka 6-stupňového manuálu a vynikajúci volant s ideálnou tuhosťou riadenia a hrúbkou venca.
Tým je nepochybne jazda, keďže tou opantáva N-ko naďalej. To, že o pohon výhradne predných kolies sa stará benzínový dvojliter s výkonom 202 kW/275 koní a 353 Nm, už určite vieš. Že nechýba krátkodobý overboost, ktorý dodá až 378 Nm a pomáha vo vyšších stupňoch ti asi neuniklo tiež. Rovnako naďalej platí, že verzia Performance má krútiaci moment dostupný v širšom spektre otáčok, keďže v tomto prípade vrcholí až v 4700 ot./min. Tu sa v porovnaní s hatchbackom nič nemení.
Fastback N je však o 12 kilogramov ťažší nad zadnou nápravou, vďaka tomu je ale zabezpečené lepšie rozloženie hmotnosti – 60:40. Ďalej bol upravený predný stabilizátor, pružiny sú decentne mäkšie, a teda v komfortných režimoch je štýlovejšia i30-ka jemne pohodlnejšia a komfortnejšia. Ba čo viac, zadok Fastbacku je v porovnaní s hatchbackom miestami hravejší a najmä na brzde si ho vie vodič pekné rozhodiť, takže nie je veľký problém ísť dverami napred.
Pravdou je, že pri bežnej jazde v meste, je podvozok pomerne dosť surový, svoje ovocie to však prinesie v čase, keď príde na lámanie chleba. N-ko je presne ten typ auta, kde platí, že podvozok je rýchlejší ako motor. Nuž, to je jeden z dôkazov toho, že pod jeho vývoj sa podpísal sám Albert Biermann, niekdajší šéf divízie BMW M.
Veľkú pochvalu musíme smerovať do manuálnej prevodovky, ktorá ma parádnu kulisu – krátke dráhy, stály prevod, plus veľkým prínosom je i technológia medziplynov. Svoju úlohu si pritom perfektne plní samosvorný diferenciál LSD – jeho svornosť sa dostaví až v momente, keď to naozaj potrebuješ a účinok je pozoruhodný. Neraz doslova cez volant cítiš, ako ťa tlačí dovnútra zákruty. Neskutočné!
Žiaľ, N-ko sme mali ešte na zimných gumách, čo vo výsledku znamenalo, že pneumatiky nedržali až tak výborne (občas zbytočne skoro zasahuje systém ABS) ako pneumatiky Pirelli P-Zero HN, ktoré boli upečené špeciálne pre tento model. Ich použitie na leto preto vyslovene prikazujeme.
Na N-ku sa nám páči to, že nepotrebuješ ísť príliš rýchlo na to, aby ťa to auto chytilo za srdce a zažil si nejaký zážitok za volantom. Ostatne, ani Fastback N nie je prioritne o výkone či rýchlosti. Ak chceš teda diaľničnú stíhačku, s ktorou budeš vyblikávať na diaľnici autá pred tebou, kúp si radšej Cupru so štvorkolkou a automatom. Tým zďaleka netvrdíme, že N-ko je pomalé, to rozhodne nie, no je oveľa technickejšie, šoférskejšie a ultimatívnejšie. Inak, na stovku dokáže akcelerovať rovnako ako hatchback, teda za približne 6 sekúnd.
Nemôžeme si pomôcť, ale z N-ka cítiť veľkú poctivosť a mechanickosť. Samozrejme, je prepchaté elektronikou, no vodič ju až tak necíti. Aj to ESP zbytočne nezasahuje, keď netreba a ozve sa o slovo až v hraničnej situácii. To je jeden z neklamných faktov, že aj i30 Fastback N bol vo veľkom ladený na okruhu.
Ak by sme to mali zhrnúť, veci sa majú nasledovne. Áno, v interiéri je pár lacných plastov a kritizovať by sme mohli pár zbytočností, no testovaný Fastback N stojí v plnej výbave, chýbala len panoráma, 31-tisíc €, čo je vo vodách športových počinov nižšej strednej triedy pozoruhodný údaj. Najmä ak povieme, že po kúpe N-ka nemáš absolútne žiadnu potrebu riešiť nejaké lepšie aftermarketové veci.
Žiadny lepší podvozok, žiadne lepšie brzdy, žiadne lepšie gumy, žiadne väčšie krídlo, žiadne lepšie výfuky... Všetko to N-ko vo verzii Performance má už v sérii a všetko spolu hrá a funguje na jednotku. S hviezdičkou!