Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 17. 7. 2019 meniny má Bohuslav

hľadaj na refresheri

Odteraz si môžeš článok
uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Zaujímavosti - Ľudia
2
František Kulhánek
5. máj 2019, 16:16

Aké signály posiela tvoja brada okoliu? Čo na ňu hovoria ženy a ako je vnímaná u zamestnávateľov?

Pre nás mužov slúži ako prirodzený doplnok krásy, čo na ňu však hovorí spoločnosť?

František Kulhánek
5. máj 2019, 16:16
Aké signály posiela tvoja brada okoliu? Čo na ňu hovoria ženy a ako je vnímaná u zamestnávateľov?
Zdroj: unsplash.com / Toa Heftiba
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
2
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Brady a fúzy všetkých druhov sa stali v posledných rokoch skutočne významným doplnkom nejedného muža. Či už ide o niekoľkodňové strnisko alebo zopár týždňový pestovaný porast, trend zarastenej tváre je možné pozorovať v akejkoľvek spoločnosti. Už dávno tak neplatí, že len oholená tvár naznačuje mužovu starostlivosť o seba. Koniec koncov, taká starostlivosť o poriadnu bradu je veľakrát ešte náročnejšia.

 

Snáď viac ako čokoľvek iné, brady sú známkou skutočnej mužnosti. Tvoria jasné hranice medzi mužmi a ženami, maskujú emócie či tvárové nedokonalosti a chránia pokožku aj pred vplyvmi počasia. V podstate môžeme hovoriť o ekvivalente ženského make-upu.  

 

Evoluční teoretici veria, že prítomnosť mužského ochlpenia na tvári značí prejav dominancie či agresie. Čo však znamená brada v dnešnom modernom svete? Pozerá sa spoločnosť inak na muža s oholenou tvárou a s porastom?

 

Aké signály posiela tvoja brada okoliu? 

Presne túto otázku si vo svojom výskume položil tím austrálskych vedcov. Následný experiment bol zostavený z troch fáz. V prvej predostreli 227 dobrovoľníkom sériu fotografií, na ktorých boli ľudské tváre v štyroch rôznych variantoch, pričom mali rozlíšiť, či daná fotografia zachytáva šťastnú alebo nahnevanú tvár.

 

Fotografie boli nasledovných druhov: šťastní muži s oholenou tvárou, nahnevaní muži s oholenou tvárou, šťastní muži s bradou, nahnevaní muži s bradou. Brada bola pritom pestovaná najmenej 8 týždňov.

 

Aby sa vyvarovali akýmkoľvek skresleniam a predsudkom, fotografie oholených a bradatých mužov zachytávali vždy toho istého muža. Najprv teda boli muži fotografovaní v dvojakom emočnom rozpoložení s oholenou tvárou a po týždňoch neholenia opäť s bradou. Toto eliminovalo rozdiely medzi mužmi, ktorí sa rozhodli byť bradatými, a tými, ktorí sa rozhodnú byť oholení.

 

Výsledky z prvej fázy ukázali, že účastníci najrýchlejšie určovali nahnevané zarastené tváre, čo naznačuje, že brady zvyšujú vizuálne podnety spojené s rozpoznaním hnevu. Na druhej strane, dobrovoľníci rýchlejšie klasifikovali šťastné tváre, ktoré boli bez porastu, ako tie s porastom.

 

Výskumníci vykonali ďalšiu štúdiu, aby vylúčili možnosť, že práve všeobecná negatívna zaujatosť voči mužom s fúzami by mohla vysvetliť výsledky ich prvej štúdie. Aby toto vylúčili, zopakovali predošlý experiment len s tým rozdielom, že nahnevané tváre vymenili za tváre zobrazujúce smútok.

 

Ich myšlienkou bolo, že ak sa rovnaký vzorec výsledkov objaví aj v prípade smutných fúzatých tvárí, je pravdepodobné, že brady sú spojené so všeobecnou negativitou a práve tá prináša tieto výsledky. Teda či už by bola na zarastenej tvári pozorovaná akákoľvek negatívna emócia (hnev, smútok, strach, znechutenie), bola by rozpoznaná rýchlejšie. Ak sa však zistí, že výsledky platia len pre spojenie brady a hnevu, potom sa ich pôvodná hypotéza, že efekt je obmedzený len na hnev, zdá pravdepodobnejšia.

 

Druhá fáza experimentu skutočne preukázala, že efekt je obmedzený len na hnev. Účastníci totiž pomalšie rozpoznávali smutné zarastené tváre ako smutné oholené tváre.

 

Aké signály posiela tvoja brada okoliu? 

Tretia fáza skúmala možné sociálne výhody spojené s bradou. Výskumníci tentokrát požiadali 450 účastníkov, aby ohodnotili tváre použité v prvom experimente (šťastní oholení muži, nahnevaní oholení muži, šťastní bradatí muži a nahnevaní bradatí muži) v spojení agresivity, mužnosti a sociálnej atraktívnosti.

 

NAČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK BEZPLATNE
Podpor tvorbu kvalitného obsahu
Roky tvoríme kvalitné autorské články, ktoré nikde inde nenájdeš. Ak chceš viac takýchto článkov, predplať si REFRESHER+ a dostaneš ďalšie výhody.
CHCEM PODPORIŤ


Nie je žiadnym prekvapením, že bradáči boli v priemere hodnotení ako viac mužní a agresívni. Avšak, čo prekvapilo aj samotných výskumníkov bolo, že brady u mužov spôsobili aj väčšiu sociálnu atraktívnosť ako u mužov s „detskou“ tvárou. Najpozitívnejšie v meradle sociálnej atraktívnosti boli teda hodnotené usmiate zarastené tváre.

 

Ako to je však s príťažlivosťou u žien? Túto otázku sa pokúsilo zodpovedať veľa výskumov, no každý priniesol odlišné dáta v závislosti na tom, v akej dobe bol výskum vykonaný. Vedci po istom čase ale predsa len prišli na vzorec udávajúci stupeň príťažlivosti bradatých a oholených mužov.  

 

Aké signály posiela tvoja brada okoliu? Sú zarastení muži vnímaní ako príťažlivejší?

 

Podľa ich zistení závisí miera príťažlivosti od toho, aké zastúpenie oholených a bradatých mužov sa v spoločnosti aktuálne nachádza. Jednoducho povedané, ak je trend zarastených tvárí, bradatí muži nie sú v porovnaní s oholenými o nič atraktívnejší, keďže sa ich v spoločnosti vyskytuje veľké množstvo.

 

Ak ale tento trend nie je a mužský jedinec má zarastenú tvár, u žien sa tým zvyšuje jeho miera príťažlivosti. Brady teda zvyšujú príťažlivosť, keď nimi vytŕčame z davu. Akonáhle ju má ale každý druhý, rozdiely v sexepíle sa strácajú.  

 

Aby túto myšlienku overili, pred dobrovoľníkov položili fotografie v troch variáciách. Prvá obsahovala fotografie, kde bola väčšina mužov zarastená, v druhej mala väčšina mužov tváre oholené a v tretej bol ich pomer vyrovnaný. Na základe toho dospeli skutočne k záverom, že čím je daný výzor menej frekventovaný, tým je pokladaný za príťažlivejší.

 

Podľa iných výskumníkov nejde ani tak o zvýšenie príťažlivosti u žien, ako o vystrašenie ostatných mužov. Ukázať svojej „konkurencii“, že ja som tu ten dominantnejší, s vyšším sociálnym postavením. Medzikultúrna štúdia z roku 2012 prišla k zisteniam, že ženy z Nového Zélandu a polynézske ženy zo Samoy sa na zarastených mužov prirodzene pozerali ako na vyššie spoločensky postavených, skúsenejších a dominantnejších, avšak nie atraktívnejších.

 

Pozor ale na feministky! Pravdepodobnosť, že si žena s takýmito názormi vyberie muža s bradou je podľa niektorých štúdií oveľa nižšia, ako to, že si vyberie muža s hladkou pokožkou. Dôvody sú pri tom zrejmé. Oddané feministky považujú porast na tvári za príliš maskulínny, čo sa im môže spájať s väčšou mierou agresie a násilia.

 

Aké signály posiela tvoja brada okoliu? Sú zarastení muži vnímaní ako príťažlivejší?

 

Spomeňme ešte zaujímavý výskum z McMaster University v Kanade z roku 2014, kde sa pozreli v súvislosti s bradou na mieru dôveryhodnosti. Dobrovoľníkom boli opäť poskytnuté fotografie zarastených a oholených mužov, pričom určovali ich dôveryhodnosť či spoľahlivosť. Závery odhalili, že zarastení muži boli obecne považovaní za dôveryhodnejších. Treba však podotknúť, že v histórii bolo spracovaných už viacero výskumov na tento fenomén, pričom závery boli vždy odlišné.

 

Ďalšia štúdia sa zamerala na profilové fotky zo sociálnej siete LinkedIn, aby u mužov skúmala, či ich porast na tvári ovplyvňuje pozvanie na pracovný pohovor, resp. mieru ich odbornosti. Experiment vykonaný na 216 dobrovoľníkoch odhalil, že bradatí kandidáti sú vnímaní na pracovnom trhu ako skúsenejší, a sú teda považovaní za väčších odborníkov, pričom práve miera vnímanej odbornosti alebo profesionality významne určuje, či bude uchádzač pozvaný na pracovný pohovor alebo nie. Títo vedci následne zistili, že tak, ako zvyšuje vnímanú odbornosť prítomný porast, u žien spravia ten istý efekt okuliare.  

 

Čo nám teda výskumy hovoria? Zdá sa, že na bradatých mužov sa pozeráme dvojako a to v závislosti na výraze ich tváre. Na nahnevaných bradáčoch rozpoznávame negatívnu emóciu oveľa jednoduchšie ako na mužoch s hladkou tvárou.

 

Na druhej strane stačí na zarastenej tvári vykúzliť jednoduchý úsmev, čo bude mať za následok, že na okolie budeš pôsobiť ešte atraktívnejšie a priateľskejšie ako váš usmiaty kamarát, ktorý stále nezarastá.

 

Čo sa týka sexuálnej atraktívnosti u žien, ako výskumy hovoria, závisí od toho, ako veľmi je v tvojom okolí trend porastu rozšírený. Avšak pri pracovnom pohovore by si mohol mať v súvislosti s väčšou mierou vnímanej odbornosti aj väčší úspech. Pri ďalšom nanášaní holiacej peny si tak premysli, či možno neskúsiť menšiu zmenu. Najdôležitejší je však samozrejme tvoj pocit.

Zdroj: Craig, B. M., Nelson, N. L., & Dixson, B. J. (2019). Sexual Selection, Agonistic Signaling, and the Effect of Beards on Recognition of Men’s Anger Displays. Psychological science, psychologytoday.com, org.uk, oup.com, scirp.org, springer.com, org.ukFoto: unsplash.com Tagy: fúzy, brada, výzor
Pridaj sa k tým, ktorí nas podporili. Predplať si R+ VIAC
Ohodnoť článok
1
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.