Do mesta, ktoré nikdy nespí, sa dostal zo zvedavosti.
Mesto, ktoré nikdy nespí. New York je nepochybne vysnívanou destináciou tisícok Slovákov, ale prakticky ľudí z celého sveta. Niekto sa tam raz vyberie na dovolenku, zažije niekoľko krásnych dní v obklopení betónovej džungle, a iní ľudia takúto šancu nedostanú.
Naše životy sú nevyspytateľné a príbeh Slováka Rada Varcholu toto tvrdenie perfektne ilustruje. Do veľkého sveta sa vybral ako mladý chalan v roku 1992 a odvtedy vedel, že chce preraziť práve tam.
Nezastavila ho žiadna prekážka, doba v našej krajine bola divoká, veď sme nedávno zažili nežnú revolúciu a komunistický režim nahradila demokracia, v ktorej nikto nevedel, ako by to malo vyzerať.
Divočinu preto Rado vymenil za organizovaný chaos v New Yorku, kde je dnes jedným z popredných predajcov realít a my sme sa s ním skontaktovali s otázkou, či by nás trochu nepustil do svojho života.
Situácia na trhu s realitami v New Yorku nie je v žiadnom prípade jednoduchá. Samozrejme, tamojšie ceny reagujú na vývoj svetovej ekonomiky trochu aktívnejšie ako ceny nehnuteľností v krajoch Slovenska a pohybujú sa na úplne inej úrovni.
Realitný trh v New Yorku
Ako informoval portál Curbed pred koncom minulého roka, podiel apartmánov drahších ako 25 miliónov dolárov na realitnom trhu v New Yorku sa od roku 2015 zvýšil o 50 %, čo zrejme prekvapuje len málokoho. Americké mesto je predsa len destináciou, kde človek musí mať poriadny príjem na to, aby tam dokázal žiť na úrovni.
Na druhej strane, už minulý rok sa objavovali prvé správy, že realitný trh v New Yorku sa premieňa na trh pre kupcov, pretože domovy s cenou nad 1 milión dolárov strávili v ponuke zvyčajne viac ako 100 dní. Domovy s cenovkou nad 8 miliónov strávili na trhu dokonca v priemere až 175 dní, a tak si predajcovia uvedomujú, že budú musieť svoje požiadavky znižovať.
Svoj názor na pohyblivosť cien nehnuteľností v New Yorku nám prezradil aj Rado. „Za posledných 20 rokov ceny narástli od 200 až 300%, záleží na oblastiach. Môže za to fakt, že v uplynulej dekáde vyrástlo v meste veľmi veľa novostavieb a väčšina z nich je mimoriadne luxusných,“ povedal. Vie, čo hovorí, pretože sa z obyčajného realiťáka z polovice 90. rokov prepracoval na špičku vo svojej oblasti.
„V 90. rokoch som začínal s prenájmami a postupne som sa prepracoval na predaje luxusných bytov a komerčných budov,“ znie jeho odpoveď na otázku o tom, ako prebieha kariérny rast realiťáka v New Yorku.
Zrejme si dokážeš predstaviť, ako sa musí zmeniť život človeka, ktorý odíde z porevolučného Slovenska a v priebehu niekoľkých rokov začne nielenže predávať bohatým majiteľom jednotlivé byty a apartmány, ale rovno celé budovy. Životná úroveň vďaka tomu rozhodne stúpa.
Keď však Rado začínal, získať prácu na realitnom trhu nebolo také zložité. „Začal som pracovať v realitách v roku 1997 viacmenej náhodou. Kamarát ma pozval navštíviť jeho realitnú kanceláriu a zapáčilo sa mi to. Spravil som realitný kurz, ktorý vtedy trval 2 týždne, a začal som tam pracovať. V priebehu pár rokov som sa vypracoval a prestúpil do lepších firiem.“
Americký sen v 90. rokoch nepochybne existoval a ako Rado dodáva, ak sa človek dostatočne snaží a nevzdá sa pri prvej prekážke, existuje aj dnes. „Je tu veľa pracovných príležitostí. Mladý človek sa dnes vie vyšplhať z ničoho na vrchol, keď sem príde študovať a rovno tu po vysokej škole aj zostane,“ hovorí. Recept na šťastie a kariérny sen je teda celkom jasný.
Najinovatívnejšia firma v brandži
Ten jeho sa začal formovať po pár rokoch, odkedy nastúpil do realitnej kancelárie. Vyskúšal viaceré pracovné pôsobiská a dnes napokon zakotvil vo firme Compass, ktorá je najinovatívnejšou a najrýchlejšie rastúcou realitnou firmou v USA. Na nedostatok popularity či biznisu sa sťažovať nemôže.
Keby si sa pozrel na Radov instagramový profil, zbadal by si ho pózovať aj pri reklame uprostred mesta, z ktorej sa usmieva práve on. „Stále rastiem, myslím si, že som jeden z najpovedomejších agentov vo firme, ale za hviezdu sa nepovažujem,“ dodáva o svojich úspechoch. Skromnosť mu nechýba, aj keď by ju mohol už dávno zahodiť za hlavu.
Uznáva pritom, že medzi realiťákmi aj kolegami v rámci firmy existuje konkurencia a možno aj menšia miera nevraživosti. Zároveň dopĺňa, že biznisu je v New Yorku naozaj dosť, a tak sa nájde dostatok miesta pre každého, kto je pracovitý. Compass je na tamojšom trhu vo veľmi dobrej pozícii.
„Nie je ťažké bojovať o nehnuteľnosti s ostatnými firmami. Compass má najlepšie marketingové zdroje a výborný tím, ktorý nám pomáha.“ Ak teda obyvateľ New Yorku potrebuje kúpiť či predať nehnuteľnosť a počuje zo všetkých strán výborné recenzie práve na Radovu firmu, biznis sa len tak hrnie. Najťažšie je ale zostávať motivovaný a trpezlivý.
Rado tak skoro neplánuje svoju kariéru zavesiť na klinec. Chcel by sa jej venovať minimálne nasledujúcich 10 rokov, pričom uznáva, že mu kariéra zatiaľ stále rastie, a tak má priestor na vylepšovanie svojej pozície.