Sobota 15. 12. 2018 meniny má Ivica

hľadaj na refresheri

Odteraz si môžeš článok
uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Tech - Autá
3
Martin M.
12. október 2018, 13:19

Už aj Mercedes-AMG ohlásil koniec dvanásťvalcov. Prečo milované V12-ky pomaly vymierajú?

Po Audi a BMW sa s dvanásťvalcami začína lúčiť aj Mercedes-Benz.

Martin M.
12. október 2018, 13:19
Už aj Mercedes-AMG ohlásil koniec dvanásťvalcov. Prečo milované V12-ky pomaly vymierajú?
Zdroj: daimler.com
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložiť na neskôr.
Odteraz si môžeš článok
uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Problematika efektívnosti a ekologickosti konvenčných motorov zašla až do takej roviny, že benzínové jednotky dostávajú DPF filtre (čiže GPF filtre), naftovým automobilom sa začína udeľovať zákaz vstupu do miest, v mainstreamových triedach šesťvalce prakticky vymierajú, zatiaľ čo zákazníkom sa podhadzujú všakovaké hybridné či elektrické alternatívy. 

 

Posledné mesiace nastal v portfóliách automobilových výrobcov naozaj veľký prievan. Dôvodom je nová metodika merania spotreby WLTP, teda World Harmonized Light Vehicles Test Procedure, ktorá nahradzuje starú normu NEDC (New European Driving Cycle). Podstata zmeny samozrejme tkvie v snahe o udávanie reálnej a nie „laboratórnej” spotreby. S tým však prichádzajú problémy.

 

Už aj Mercedes-AMG ohlásil koniec dvanásťvalcov. Prečo milované V12-ky pomaly vymierajú?

 

WLTP prináša nielen náročnejšie testovanie, ale zároveň je nutné všetky aktuálne vozidlá nanovo otestovať, čo spôsobuje vrásky pre automobilky. Výsledok je teda taký, že keďže značky jednoducho nestíhajú celoplošne upravovať vozidlá, aby prešli novou metodikou merania, niektoré modely jednoducho z ponuky radšej (krátkodobo) vyradia. Spomeňme tak napríklad Audi SQ7, BMW M550i, M3 či množstvo doteraz ponúkaných motorických verzií klasických áut. Dokonca, u značky Porsche nebolo možné niekoľko týždňov objednať žiadny nový model.

 

Okrem toho, údajom o spotrebe a hodnotách CO2 musí disponovať každá verzia, nielen samotný model. Laicky povedané, znamená to, že vrcholné verzie so silnými a „málo ekologickými” motormi sa jednoducho v portfóliu už medzi tými slabými, čiže úspornými, nestratia a za ich prítomnosť bude automobilka pykať. Tu sa dostávame ku kameňu úrazu veľkoobjemových motorov, ktorých prítomnosť už jednoducho nie je akceptovateľná. 

 

Už aj Mercedes-AMG ohlásil koniec dvanásťvalcov. Prečo milované V12-ky pomaly vymierajú?

 

Vďaka tomu sme sa v priebehu tohto roka dozvedeli viacero smutných správ. Bolo to práve BMW, ktoré medzi prvými ohlásilo, že z európskeho trhu sťahuje dvanásťvalcový model M760Li, i keď v tom čase sa hovorilo, že tomu bude len na istý čas.

 

Žial, opak je pravdou a okrem toho, že vrcholnú verziu 7-čky už u nás nekúpite, prišiel ďalší sled nelichotivých správ. I keď BMW sprvoti veľkodušne hovorilo o tom, že nový rad 8 či SUV X7 uvidíme v top verzii s V12-kou, dnes už je jasné, že sa tak nestane. Odstupom času to potvrdilo aj samotné vedenie BMW, ktoré jednoducho prehlásilo, že V12-ky v Európe skončili.

 

Už aj Mercedes-AMG ohlásil koniec dvanásťvalcov. Prečo milované V12-ky pomaly vymierajú?

 

V krátkom závese na to vyrukovalo s obdobnou správou konkurenčné Audi. V marci svet obletela správa, že nová A8-čka je posledným modelom od Audi, ktorý bude pod kapotou skrývať agregát W12. Ba čo viac, otvorene sa hovorí o tom, že dvanásťvalec zmizne z ponuky už v rámci faceliftu, otázkou však je, či 6-litrový motor v novej vlajkovej lodi vôbec uvidíme. I keď nemecká automobilka agregát predstavila, doteraz nebol homologovaný, čiže ho ešte ani nie je možné kúpiť. 

 

V Ingolstadte však zašli ešte ďalej a otvorene prehlásili, že už nepočítajú ani s 3. generáciou R8-čky, inými slovami, Audi v sklonku niekoľkých rokov vyradí z ponuky aj V10-ku. V tomto momente asi každému napadne koncernová hierarchia, nakoľko „prekapotovaný” Huracán sa z portfólia vytratiť nechystá. Pokuty za nadmerné emisie tak automobilky nútia škrtať a v rámci koncernu to platí predovšetkým pre tie najnižšie značky, kde „straty” najmenej cítiť. Lamborghini si totiž za rovnakú techniku vie vypýtať viac, čiže jeho zákazníci si za prítomnosť V10-ky zaplatia.

 

Už aj Mercedes-AMG ohlásil koniec dvanásťvalcov. Prečo milované V12-ky pomaly vymierajú?

 

Niekoľko mesiacov sa zdalo, že Mercedes-Benz tomuto trendu dokáže naďalej vzdorovať, ukázalo sa však, že tí, ktorí v to verili, boli naivní. Na autosalóne v Paríži totiž šéf Mercedes-AMG Tobias Moers priznal, že s odchodom súčasnej generácie triedy S odíde do dôchodku aj dvakrát preplňovaná 6-litrová pýcha. V12-ky mali v portfóliu značky s hviezdou v znaku svoje čestné miesto, nie nadarmo išlo svojho času o automobilku s najširším dvanásťvalcovým portfóliom na svete - S 600, S 650, S 65, S 65 kupé, S 65 kabriolet, SL 65 či G 65.

 

Posledné dve menované verzie sa z ponuky vytratili už dávnejšie (SL 65 vypadlo, nové G-čko s V12-kou už neprišlo), posledným mohykánom je teda trieda S vo verzii sedan, kupé, kabrio či Maybach. Tobias Moers hovorí, že náhradou za dvanásťvalce budú motory V8 v kombinácii s elektromotormi. Ako sám uviedol, pôjde o veľmi účinné spojenie, pričom V8-čky budú môcť zotrvať v ponuke dlhšie, ako by sme si mysleli. S najväčšou pravdepodobnosťou túto hybridnú kombináciu bude zastrešovať (staronové) označenie 73 AMG.

 

Už aj Mercedes-AMG ohlásil koniec dvanásťvalcov. Prečo milované V12-ky pomaly vymierajú?

 

Možno sa pýtate, ako je možné, že také Bentley či dokonca Rolls-Royce obdobne veľké motory (v blízkej dobe) nevylúči. Zdá sa, že v budúcnosti bude platiť pravidlo, kedy veľkooobjemovými motormi budú disponovať len modely či značky, ktoré si to môžu dovoliť.

 

Dvanásťvalcové či desaťvalcové jednotky sú v tradičných nemeckých značkách skôr okrajovou záležitosťou (nestoja na nich majoritné predaje), i keď najmä tie z Mníchova a Stuttgartu sa posledné roky tešia veľkej obľube. Z hľadiska trhového podielu v rámci ponúkaných motorov sú však len smietkou. Medzi ultra-luxusnými automobilkami (Rolls-Royce, Ferrari, Lamborghini) však zákazníci prítomnosť takýchto motorov s prehľadom zaplatia, a teda značke pokryjú straty, ktoré vyplynú z postihov za predaj „neekologických”, respektíve málo ekologických motorov. 

 

Už aj Mercedes-AMG ohlásil koniec dvanásťvalcov. Prečo milované V12-ky pomaly vymierajú?

 

Ešte predtým, ako začnete spomínané automobilky odsudzovať, uvedomiť si treba, že v dnešnej, emisnými normami preplnenej dobe, majú automobilky doslova a do písmena zviazané ruky. Jednotlivé kroky sú len odpoveďou na kroky z Bruselu, ktorým sa musia značky podriaďovať a hľadať cestičky ako uspieť.

 

Európsky parlament dokonca 3. októbra odsúhlasil návrh, podľa ktorého budú musieť nové automobily vypúšťať od roku 2030 až o 35 % menej emisií oxidu uhličitého ako to bude dovoľovať norma platná od roku 2021. Automobilky sa pokúsili odvolať, avšak neúspešne. Otázkou je, či sa takéto čistky konajú na správnom mieste a zároveň aj to, či elektromobilita je tou správnou cestou, nie len politickou lobby.

 

Zobraziť galériu 9 galeria
Ohodnoť článok
34
Zdieľaj článok
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol ohodnotiť článok.
Prihlásiť sa
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.