Po Audi a BMW sa s dvanásťvalcami začína lúčiť aj Mercedes-Benz.
Problematika efektívnosti a ekologickosti konvenčných motorov zašla až do takej roviny, že benzínové jednotky dostávajú DPF filtre (čiže GPF filtre), naftovým automobilom sa začína udeľovať zákaz vstupu do miest, v mainstreamových triedach šesťvalce prakticky vymierajú, zatiaľ čo zákazníkom sa podhadzujú všakovaké hybridné či elektrické alternatívy.
Posledné mesiace nastal v portfóliách automobilových výrobcov naozaj veľký prievan. Dôvodom je nová metodika merania spotreby WLTP, teda World Harmonized Light Vehicles Test Procedure, ktorá nahradzuje starú normu NEDC (New European Driving Cycle). Podstata zmeny samozrejme tkvie v snahe o udávanie reálnej a nie „laboratórnej” spotreby. S tým však prichádzajú problémy.
WLTP prináša nielen náročnejšie testovanie, ale zároveň je nutné všetky aktuálne vozidlá nanovo otestovať, čo spôsobuje vrásky pre automobilky. Výsledok je teda taký, že keďže značky jednoducho nestíhajú celoplošne upravovať vozidlá, aby prešli novou metodikou merania, niektoré modely jednoducho z ponuky radšej (krátkodobo) vyradia. Spomeňme tak napríklad Audi SQ7, BMW M550i, M3 či množstvo doteraz ponúkaných motorických verzií klasických áut. Dokonca, u značky Porsche nebolo možné niekoľko týždňov objednať žiadny nový model.
Okrem toho, údajom o spotrebe a hodnotách CO2 musí disponovať každá verzia, nielen samotný model. Laicky povedané, znamená to, že vrcholné verzie so silnými a „málo ekologickými” motormi sa jednoducho v portfóliu už medzi tými slabými, čiže úspornými, nestratia a za ich prítomnosť bude automobilka pykať. Tu sa dostávame ku kameňu úrazu veľkoobjemových motorov, ktorých prítomnosť už jednoducho nie je akceptovateľná.
Vďaka tomu sme sa v priebehu tohto roka dozvedeli viacero smutných správ. Bolo to práve BMW, ktoré medzi prvými ohlásilo, že z európskeho trhu sťahuje dvanásťvalcový model M760Li, i keď v tom čase sa hovorilo, že tomu bude len na istý čas.
Žial, opak je pravdou a okrem toho, že vrcholnú verziu 7-čky už u nás nekúpite, prišiel ďalší sled nelichotivých správ. I keď BMW sprvoti veľkodušne hovorilo o tom, že nový rad 8 či SUV X7 uvidíme v top verzii s V12-kou, dnes už je jasné, že sa tak nestane. Odstupom času to potvrdilo aj samotné vedenie BMW, ktoré jednoducho prehlásilo, že V12-ky v Európe skončili.
V krátkom závese na to vyrukovalo s obdobnou správou konkurenčné Audi. V marci svet obletela správa, že nová A8-čka je posledným modelom od Audi, ktorý bude pod kapotou skrývať agregát W12. Ba čo viac, otvorene sa hovorí o tom, že dvanásťvalec zmizne z ponuky už v rámci faceliftu, otázkou však je, či 6-litrový motor v novej vlajkovej lodi vôbec uvidíme. I keď nemecká automobilka agregát predstavila, doteraz nebol homologovaný, čiže ho ešte ani nie je možné kúpiť.
V Ingolstadte však zašli ešte ďalej a otvorene prehlásili, že už nepočítajú ani s 3. generáciou R8-čky, inými slovami, Audi v sklonku niekoľkých rokov vyradí z ponuky aj V10-ku. V tomto momente asi každému napadne koncernová hierarchia, nakoľko „prekapotovaný” Huracán sa z portfólia vytratiť nechystá. Pokuty za nadmerné emisie tak automobilky nútia škrtať a v rámci koncernu to platí predovšetkým pre tie najnižšie značky, kde „straty” najmenej cítiť. Lamborghini si totiž za rovnakú techniku vie vypýtať viac, čiže jeho zákazníci si za prítomnosť V10-ky zaplatia.
Niekoľko mesiacov sa zdalo, že Mercedes-Benz tomuto trendu dokáže naďalej vzdorovať, ukázalo sa však, že tí, ktorí v to verili, boli naivní. Na autosalóne v Paríži totiž šéf Mercedes-AMG Tobias Moers priznal, že s odchodom súčasnej generácie triedy S odíde do dôchodku aj dvakrát preplňovaná 6-litrová pýcha. V12-ky mali v portfóliu značky s hviezdou v znaku svoje čestné miesto, nie nadarmo išlo svojho času o automobilku s najširším dvanásťvalcovým portfóliom na svete - S 600, S 650, S 65, S 65 kupé, S 65 kabriolet, SL 65 či G 65.
Posledné dve menované verzie sa z ponuky vytratili už dávnejšie (SL 65 vypadlo, nové G-čko s V12-kou už neprišlo), posledným mohykánom je teda trieda S vo verzii sedan, kupé, kabrio či Maybach. Tobias Moers hovorí, že náhradou za dvanásťvalce budú motory V8 v kombinácii s elektromotormi. Ako sám uviedol, pôjde o veľmi účinné spojenie, pričom V8-čky budú môcť zotrvať v ponuke dlhšie, ako by sme si mysleli. S najväčšou pravdepodobnosťou túto hybridnú kombináciu bude zastrešovať (staronové) označenie 73 AMG.
Možno sa pýtate, ako je možné, že také Bentley či dokonca Rolls-Royce obdobne veľké motory (v blízkej dobe) nevylúči. Zdá sa, že v budúcnosti bude platiť pravidlo, kedy veľkooobjemovými motormi budú disponovať len modely či značky, ktoré si to môžu dovoliť.
Dvanásťvalcové či desaťvalcové jednotky sú v tradičných nemeckých značkách skôr okrajovou záležitosťou (nestoja na nich majoritné predaje), i keď najmä tie z Mníchova a Stuttgartu sa posledné roky tešia veľkej obľube. Z hľadiska trhového podielu v rámci ponúkaných motorov sú však len smietkou. Medzi ultra-luxusnými automobilkami (Rolls-Royce, Ferrari, Lamborghini) však zákazníci prítomnosť takýchto motorov s prehľadom zaplatia, a teda značke pokryjú straty, ktoré vyplynú z postihov za predaj „neekologických”, respektíve málo ekologických motorov.
Ešte predtým, ako začnete spomínané automobilky odsudzovať, uvedomiť si treba, že v dnešnej, emisnými normami preplnenej dobe, majú automobilky doslova a do písmena zviazané ruky. Jednotlivé kroky sú len odpoveďou na kroky z Bruselu, ktorým sa musia značky podriaďovať a hľadať cestičky ako uspieť.
Európsky parlament dokonca 3. októbra odsúhlasil návrh, podľa ktorého budú musieť nové automobily vypúšťať od roku 2030 až o 35 % menej emisií oxidu uhličitého ako to bude dovoľovať norma platná od roku 2021. Automobilky sa pokúsili odvolať, avšak neúspešne. Otázkou je, či sa takéto čistky konajú na správnom mieste a zároveň aj to, či elektromobilita je tou správnou cestou, nie len politickou lobby.