Poflexiť a vrátiť.
Väčšina ľudí a najmä mileniáli trpia akýmsi vychvaľovacím syndrómom, ktorý ich núti za každú cenu a v každej situácii pôsobiť v spoločnosti čo najlepším dojmom a ukazovať sa len v tom najlepšom svetle. Mnohým z nich nebráni k dosiahnutiu vysoko pozitívneho renomé dokonca klamať a podvádzať svojich priateľov.
V dnešnej dobe plnej sociálnych sietí sa tento efekt ešte viac prehlbuje a naberá väčšie opodstatnenie, ako tomu bolo kedysi.
Mladí chcú skrátka na Instagrame ukazovať, že ich nič netrápi, žijú si v blahobyte a finančnom nadbytku, i keď to poväčšine nemusí byť úplná pravda. Na fotkách rôznych užívateľov tak môžeš častokrát vidieť drahé autá, nádherné apartmány či drahé značky a zaujímavé módne kúsky. Zamyslel si sa však niekedy aj nad tým, že to všetko vlastne dotyčnému ani nemusí patriť?
Nová štúdia britskej spoločnosti Barclaycard totiž prišla so zaujímavými poznatkami z oblasti ľudského správania sa na sociálnych sieťach. Údajne až jeden z desiatich zákazníkov v Spojenom kráľovstve nakupuje oblečenie na e-shopoch s úmyslom obliecť si ho výlučne len pre potreby zhotovenia fotografie na sociálnu sieť a potom ho vrátiť.
Vďaka dieram v obchodných podmienkach mnohých internetových, no rovnako aj kamenných obchodov, ktoré benevolentne ponúkajú možnosť zakúpiť si oblečenie, vyskúšať si ho doma a pri nespokojnosti s tovarom ho v nepoškodenom stave vrátiť naspäť, sa mnohí mladí či rovnako ľudia v strednom veku rozhodli služby zneužívať.
Na Instagrame tak často môžeš nájsť fotografie s rôznymi hashtagmi ako #OOTD (Outfit of the day), ktoré z 9 % obsahujú tzv. jednorazové módne kúsky.
Výskumný tím tiež zistil, že muži sú skôr ochotní nakúpiť a následne vrátiť oblečenie, pretože sú údajne viac sociálne sebavedomí než ženy. Až 12 % z nich pripúšťa, že niektoré zakúpené kúsky vrátili do obchodu po tom, čo sa s nimi pochválili na sociálnej sieti.
Dokonca, jeden z desiatich mužov potvrdil, že sa necíti dobre, keď ho priatelia na Instagrame vidia dvakrát v rovnakom oblečení. Na porovnanie s nežným pohlavím sa našlo len 7 percent žien, ktoré vyjadrili rovnaký pocit. Taktiež mnohí muži a ženy zapojené do prieskumu spoločnosti pripustili, že používajú známy trik s neporušením štítka na oblečení, aby ho mohli dodatočne vrátiť v nepoužitom stave.