Po dlhej dobe pokračujeme, pričom na muške máme Jamesa Camerona či bratov Coenovcov.
V článku nájdete výhradne názory jeho autora, ktoré sa nemusia zhodovať s názormi celej redakcie.
Známe porekadlo hovorí, že aj majster tesár sa niekedy utne. Nuž, v Hollywoode to neprekvapivo platí taktiež. Aj tí najlepší režiséri, ktorí majú na konte perfektné filmy, z času na čas natočia niečo slabé. Nemusí ísť síce o vyslovene odpadové filmy, no aj priemernosť je niečo, čo sa im ťažko odpúšťa.
V minulosti sme vám už priniesli dva diely tohto seriálu (tu a tu), preto sa bez väčších rečí poďme pustiť do dnešného zoznamu.
Ghosts of Mars (réžia: John Carpenter, 2001)
Mars, tajomná vec meniaca ľudí na krvilačné monštrá, akcia s ešte pomerne vlasatým Jasonom Stathamom, legendárny režisér James Cameron a slabý film?
Ak si mimochodom myslíte, že slovo legendárny je použité neprávom, pripomíname vám, že Carpenterov repertoár tvoria kultové záležitosti The Thing, Halloween, Escape from New York, Big Trouble in Little China, Assault on Precinct 13 a množstvo ďalších.
Možno si myslíte, že to nie je možné, ale opak je pravdou. Ghosts of Mars je skutočne výstrelom mimo cieľ, ktorý vám skôr vyčaruje úsmev na tvári ako zamrazí či prikuje do sedačky.
Dej filmu ukazuje retrospektíve vyrozprávaný príbeh policajtky Melanie Ballard (Natasha Henstridge). Tá mala za úlohu so svojím tímom eskortovať vraha „Desolation" Williamsa (Ice Cube) do väzenia z malého baníckeho mestečka na už kolonizovanom Marse.
Po príchode sa však veci začnú komplikovať a tím čoskoro zisťuje, že tu číha niečo omnoho nebezpečnejšie ako rozhnevaný Ice Cube.
Viaceré zdroje hovoria, že Carpenter počas natáčania pociťoval syndróm vyhorenia. Rád by som protirečil, no nemôžem. Už v prvej tretine zisťujeme, že scenár je priveľmi trápny a nelogický aj na „béčko“.
Na to nadväzujú herci, ktorí ho absolútne nezachraňujú, vtipne štrukturované momenty (flashback vo flashbacku, ktorý je vo flashbacku), zlý strih či neexistujúca atmosféra. Všetko to dopĺňa tvrďácky gitarový soundtrack, pripominajúci skôr nového herného Dooma... A to je Ghosts of Mars v kocke.
Režisér zobral do rúk všetko, čo mu niekedy išlo a vyšlo z toho dielo, ktoré pobaví skôr po niekoľkých pivách. Nečudo, že sa k ďalšiemu filmu dokopával ďalších 10 rokov.
The Ladykillers (réžia: bratia Coenovci, 2004)
Bratia Coenovci sú skvelá dvojka. Počas viac ako troch dekád svojej režisérskej a scenáristickej kariéry nám priniesli nezabudnuteľné snímky, ako Big Lebowski, Fargo alebo No Country for Old Men. Čo majú ich filmy spoločné? Skvelé postavy, skvostné dialógy, zmysel pre humor, výbornú réžiu a parodujúci či naopak úctu vzdávajúci podtón.
V roku 2004 si zobrali na paškál obľúbenú rovnomennú komédiu z roku 1955 a aj keď nejde o vyslovene zlý film, rozhodne mu niečo chýba.
Príbeh s malými obmenami (logicky) kopíruje originál. Sledujeme v ňom excentrického profesora Dorra (Tom Hanks), ktorý si chce spolu so svojou kapelou prenajať izbu v dome staršej dámy (Irma P. Hall), kvôli nácvikom.
S úvodzovkami sa ani nebudem obťažovať. Profesor totiž asi nie je profesor, kapela je vlastne banda zločincov a žiadne nácviky sa konať nebudú. Skupinka sa totiž chce prekopať do sejfu blízkeho kasína.
Na rozdiel od Carpentera vyššie, je skutočne ťažké povedať, čo na Ladykillers vlastne nevyšlo, keďže nudiť sa nebudete. Film má viaceré svetlé vtipné momenty a ťahá ho najmä zámerne prehrávajúci Tom Hanks. Problém je však to, že je film vo svojej podstate na Coenovské pomery mimoriadne prázdny.
"Drajv" vyplývajúci z dobre napísaného scenára, sa snaží nahradiť grotesknými vylomeninami, vtipy sú niekedy príliš detinské a čudesne nemiestne a postavy silené a neiskriace. Približne v poslednej tretine si navyše uvedomíte, že filmu chýba aj akési srdce (či skôr duša).
Po záverečných titulkoch tak síce zďaleka nebudete unudení k smrti, no to, čo by ste od Coenovcov čakali, tu nedostanete.
Piranha 2 (réžia: James Cameron/Ovidio G. Assonitis, 1981)
Okej, teraz možno trošku podvádzame. Piranha 2 s podtitulom The Spawning (alebo aj Flying Killers) nie je tak úplne filmom famózneho Jamesa Camerona (Terminator, Avatar, Titanic). Ste momentálne poriadne zmätení? Nevadí, pokračujte v čítaní.
Písal sa začiatok 80. rokov minulého storočia a po úspechu Čeľustí Stevena Spielberga z roku 1975 sa začalo rodiť čoraz viac béčkových filmov s podobnou tématikou. Jedným z nich bola aj Piranha z roku 1978, ktorej nečakaný parodický úspech odštartoval sériu pokračovaní.
V tej dobe sa sa k druhému pokračovaniu takpovediac náhodne dostal aj James Cameron, avšak dostal padáka približne v polovici natáčania.
Prečo? Štúdio Columbia Pictures kvôli predchádzajúcemu súdnemu sporu tlačilo na Ovidia G. Assonitisa, aby celú sériu produkoval. Ten to zobral vcelku vážne a do filmu skutočne vrazil peniaze.
Obsadil takmer kompletne talianske osadenstvo (nehovoriace anglicky), zmenil pôvodného režiséra Millera Drakea na už spomínaného Camerona. A čo viac. Filmári sa navyše museli prispôsobiť jednej podmienke od štúdia. Pirane museli v dvojke lietať.
Assonitis chcel mať však nad všetkým kreatívnu kontrolu a práve z toho vyplývali problémy medzi ním a Cameronom. Druhý spomínaný dokonca nemohol ani vidieť svoj materiál. Čo na tom bolo najhoršie? Že Assonitis síce film dotočil, no kvôli kontraktu na ňom muselo zostať Cameronovo meno.
Práve odtiaľ pochádza ďalšia vtipná príhoda. V "neautorizovanej" biografii viziónarskeho režiséra sa píše, že Cameron sa v Ríme vlámal do strižne a chcel film prestrihať, čo mu však úplne nevyšlo. Ten samozrejme túto informáciu poprel, no úprimne: Čudovali by ste sa mu?
Aby sme to teda zakončili. Piraňa 2 je zo samozrejmých príčin tak otrasný film, až je neuveriteľne zábavný. James Cameron síce za veľkú časť otrasnosti nemôže, no aj tak má vo filme niekoľko vlastných scén, ktoré by ste asi s Terminátorom neporovnávali.
Blackhat (réžia: Michael Mann, 2015)
The Last of the Mohycans, Heat, Collateral, The Insider? Správne. Na čele sedel Michael Mann, ktorý to s prestrelkami, akciou, atmosférou, napätím a žánrovou robotou vedel stále. Jeho posledný film s názvom Blackhat (u nás Hacker)? Totálny prešľap.
Ako si už zo slovenského prekladu viete domyslieť, film zameriava svoju pozornosť na kyber zločiny. Chris Hemsworth je týpek, ktorý to s počítačmi naozaj vie. Je oslobodený z väzenia a najatý FBI, aby pomohol chytiť iného hackera, ktorý spôsobuje zmätky v Číne.
Povedať, že tento techno thriller nedokázal využiť svoju viac ako dvojhodinovú stopáž, je asi slabé tvrdenie. Verím, že film má vo svete niekoľko priaznivcov, no aj tí musia priznať, že sa z tejto generickej látky dal vytesať omnoho lepší kúsok.
Za veľa síce môže scenár, ktorý si Mann nepísal sám (a je to zreteľné), no film z davu príliš nevyniká ani po remeselnej stránke. A to už ani nehovoríme o zápletke, ktorá po čase naberá veľmi idiotský rozmer či o drevených výkonoch všetkých hlavných postáv. Na snímke je toho pozitívneho iba veľmi málo, preto sa radšej posuňme ďalej.
The Last Airbender (réžia: M. Night Shyamalan, 2010)
Frajer na záver? Možno ste to čakali. The Last Airbender je totiž tak zlým filmom, že sa o ňom toho popísalo dozaista veľa.
Všetkých fanúšikov skvelého animovaného seriálu z dielne Nickelodeonu (a samozrejme aj komiksu) určite prekvapila správa, že M. Night Shyamalan (The Sixth Sense, Unbreakable, Signs, Split) zastreší "live-action" filmové spracovanie. To však ešte netušili, čo ich čaká a nevedeli sme to ani my, radoví diváci.
Jeden z najhorších blockbusterov všetkých čias (oficiálny produkčný rozpočet bez reklamy zobrazuje číslo 150 miliónov), nám vyrozprával príbeh o mladom bojovníkovi Aangovi (Noah Ringer). Ten dokáže ovládať štyri elementy prírody. Vo svete však prebieha vojna medzi kráľovstvami, ktorú musí Aang zastaviť.
Kde vôbec začať? Keď som pri Ladykillers spomenul, že filmu na prvý pohľad chýba srdce, asi som sa iba zle vyjadril. To pravé srdce totiž chýba Airbenderovi. A nie len to, ktoré môžu poznať fanúšikovia predlohy. Akékoľvek. Príbehové či filmové.
Chýba mu niečo, čo by nás donútilo zaujímať sa o tento stroho pozliepaný a predražený fanservice predlohe. Vybielené herecké osadenstvo hrá bez akéhokoľvek kumštu, niektoré scény pôsobia doslova ako vystrihnuté z amatérskeho filmu, choreografia s akciou sú naozaj nedotiahnuté... Celý príbeh navyše absolútne nikam nesmeruje.
M. Night je šikovný režisér, aj keď tých prešľapov má na krku niekoľko. Tento prepadák mu však ľudia budú pripomínať do konca jeho kariéry. Tlieskame.
Samozrejme pripomíname, že tento článok nemá v žiadnom prípade slúžiť ako útok na vkus. Pokiaľ máte niektorí zo spomenutých filmov radi, pokojne sa s nami o vaše pocity podeľte v komentároch. Čo inak hovoríte na náš výber? Máte aj vy vaše osobné sklamanie od obľúbeného režiséra?