Vianoce v kruhu najbližších pri kýbliku smažených kurčiat.
I keď sú ešte Vianoce ďaleko pred nami a všetci skôr rozmýšľajú nad letnými dovolenkami, opekačkami a podobne, čo by si povedal na tradičnú vianočnú večeru v kruhu rodiny v prevádzke KFC, kde by sa podávali Hot Wings či typický Zinger? Nie, nezošalel som. Aj keď sa to môže pre nás Slovákov (a zrejme nielen pre nás) zdať úplne absurdné, v Japonsku je trávenie štedrého večera pri „sviečkach“ v KFC dlhoročná tradícia.
Pýtaš sa, ako sa mohlo narodenie Ježiša Krista a tradičné oslavy s tým spojené pretransformovať do pojedania sendvičov a vyprážaného kuracieho mäsa v americkej fastfoodovej prevádzke? Na začiatok si je potrebné uvedomiť, že pre Japoncov Vianoce nikdy veľa neznamenali a neznamenajú, keďže kresťanstvo tam je skutočne minoritné náboženstvo.
Hlavnými náboženstvami sú šintoizmus a budhizmus, ku ktorým sa hlási až 85 % obyvateľstva. Naopak ku kresťanstvu iba 2 %. Narodenie Ježiša Krista v Japonsku teda nikdy oslavované nebolo. Od 16. do polovice 19. storočia bolo dokonca kresťanstvo na tamojších ostrovoch zakázané. Zákony boli natoľko prísne, že ak niekto na kresťanstvo konvertoval, znamenalo to pre neho takmer istú smrť.
Jeho výskyt bol teda úplne vyplienený. Znovu sa objavilo až v 19. a 20. storočí, čo takmer okamžite prinieslo vpád západnej kultúry a zvykov. Okrem iného si začali ľudia na Vianoce vymieňať darčeky a zdobiť svoje príbytky vianočným osvetlením a stromčekmi. Navyše tak robili aj napriek tomu, že 24. decembra žiadny štátny sviatok oficiálne nebol.
Myšlienka „KFC na Vianoce“ odštartovala v Japonsku začiatkom 70. rokov, keď spustilo reklamné oddelenie tohto reťazca obrovskú kampaň s názvom „Kentucky on Christmas“. Konkrétny nápad dostal podľa hovorkyne KFC Japan Motoichi Nakatani, Takeshi Okawar, manažér prvého KFC v krajine.
Nápad na tzv. „party kýblik“, ktorý by sa mal predávať na Vianoce, dostal po tom, čo počul skupinku cudzincov, ako sa o podobnej myšlienke rozprávajú. Kampaň sa medzi Japoncami stala neuveriteľne populárnou, čo je celkom paradox, keďže vieme, ako je Japonsko na tradície zameranou krajinou.
Od roku 1974, kedy bola reklamná kampaň po prvýkrát spustená na národnej úrovni, japonské KFC túto tradíciu každoročne udržuje. Behom rokov sa zvyk tráviť štedrovečernú večeru v KFC stal taký populárny, že desiatky miliónov Japoncov sa účastní špeciálne pripravenej vianočnej večere v jednej z prevádzok KFC. Symbolom japonských Vianoc sa pritom stal sám Colonel Sanders, teda zakladateľ Kentucky Fried Chicken, ktorého reklamné oddelenie prevlieklo do oblečenia Santa Clausa.
Reklamné spoty počas Vianoc tak ukazujú šťastné rodiny, ktoré obkolesujú kýbliky so smaženými kurčatami. Nejde však len o obyčajné vyprážané prsia a stehná, menu sa počas sviatkov rozšíri o špeciálne rodinné balenia boxov obsahujúcich okrem kuracieho mäsa aj koláče a víno. Vianočné balíčky sa pritom predávajú od 30 do približne 50 dolárov.
Keďže rady bývajú v tento inkriminovaný dátum obrovské, mnoho zákazníkov neváha a jedlá si objednáva v predstihu aj niekoľkých týždňov, aby sa tak vyhli zbytočnému čakaniu. Kto tak neurobí, môže v radoch na „vianočnú večeru“ stráviť dlhé hodiny. Uvádza sa, že počas Vianoc sú v Japonsku prevádzky rýchleho občerstvenia KFC až desaťkrát viac navštevovanejšie ako v iných mesiacoch v roku. Podľa KFC vianočné balíky predstavujú približne jednu tretinu ročného predaja reťazca KFC Japan.