Dobrodružstvá Harryho pre divákov zrejme nikdy nezostarnú. Snímky sú plné tajomstiev, bizarností a nečakaných udalostí.
V minulosti sme sa Potterovskej ságe venovali prostredníctvom viacerých článkov. Okrem rozboru scén z Rokfortu sme si osem filmov predstavili aj v jednej časti nášho seriálu Spoza kamier, ktorá sa medzi vami stala pomerne obľúbenou a čítanou.
Pravdou je, že hoci jednotlivé snímky pomaly starnú, radi sa k nim neustále vraciame a s radosťou si ich pripomíname. Určite sa medzi vami nájdu skalopevní fanúšikovia, ktorí jednotlivé dobrodružstvá Harryho a ostatných poznajú prakticky do detailu a s úžasom sledujú ich životy znovu a znovu, pričom sa ich čaro nikdy nevytráca.
Existuje však veľa detailov a zaujímavých drobností, ktoré si divácke oko nevšimne, alebo sa jednoducho ani nemá ako dozvedieť, ak sa neponorilo do skúmania samotného natáčania a predprodukcie. Dnes si ich pár priblížime v nasledujúcich riadkoch.
Vráťme sa ale na začiatok, konkrétne do bodu na začiatku filmovej série. Ulicu s názvom Privet Drive si pamätáte azda všetci. Idylická štvrť s množstvom pekných domov pridávala na atmosfére anglického malomesta. Pre občerstvenie pamäti si pozrite obrázok nižšie.
Skutočná lokácia je známa pod názvom Picket Post Close a nachádza sa v anglickom meste Bracknell. Zaujímavosťou je fakt, že samotné natáčanie sa predĺžilo až na dva dni, a tak museli tvorcovia priplatiť rezidentom, aby ich pri práci nerušili.
Všetky ďalšie scény odohrávajúce sa na Privet Drive už boli s pomocou veľkých kulís nakrútené v štúdiu, čo sa vo výsledku odzrkadlilo ako lacnejší variant. Štáb už na dané miesto nemal prístup a napokon si vybral lepšiu možnosť. Pre porovnanie, ako miesto vyzerá dnes, pripájame záber z Google Maps.
Emmu Watson vidíme vo viacerých projektoch, avšak vždy nám pri sledovaní ňou stvárnených postáv napadne meno Hermiona. Dnes známa herečka rolu inteligentnej čarodejnice spočiatku ani veľmi nechcela, pretože bola presvedčená o tom, že výber je veľký a ona ju nedostane.
Deväťročná študentka na divadelnej škole hrávala v malých predstaveniach pre úzke publikum. Keď sa v krajine konali konkurzy, producenti spolu s Rowlingovou zamierili aj na jej školu, a ak by nebolo Emminej učiteľky, rolu by si ani nevyskúšala.
Profesorka ju po dlhej konverzácii prehovorila a mladá Emma v ten deň vystúpila na konkurze ako posledná. Napokon tvorcov doslova prekvapila a talentom či sebavedomím prekonala tisícky iných dievčat.
Hovoriac o mladej Hermione, niektorí z vás si možno pamätajú knižný opis jej postavy v prvom filme. Dievča malo mať podľa Rowlingovej väčšie predné zuby, a keďže sa spisovateľka spolu s tvorcami snažila docieliť rovnaké podmienky aj v samotnom filme, režisér Christopher Columbus si musel pomôcť.
Pre jednu scénu jej dal vytvoriť umelú časť chrupu, ako môžete vidieť vyššie. Emma Watson mala pre rolu jednoducho až príliš pekné zuby.
Prečo sa ale umelá protéza použila len v jedinej scéne? Columbus sa k tejto otázke vyjadril v jednom rozhovore: „Uvedomil som si, že s tým nemôže a nedokáže hrať v celom filme.“
Daniel Radcliffe mal podobný transformačný problém. Keďže po svojej filmovej mame Lily Evans zdedil zelené oči, mal by ich mať vo všetkých častiach ságy. Farebné kontaktné šošovky jeho telu ale začali škodiť a alergia spôsobila práve to, že vo filmoch vidíme ich prirodzenú modrú farbu.
Pri Harryho matke sa ešte na chvíľu zastavíme. Pravdou je, že jej rola bola ponúknutá aj samotnej Rowlingovej. Spisovateľka však odmietla a filmový kontrakt si napokon našiel herečku Geraldine Somerville.
Posuňme sa ale k druhému filmu. Sekvencia so zúrivou vŕbou si vyžiadala až pätnásť áut značky Ford (konkrétne Ford Anglia), a to len pre potreby kamery. Mimochodom, rovnaké auto s totožnou farbou používala autorka a jej kamarátka počas školy.
Tajomná komnata, ak si ju predstavíme ako názov filmu, je známa aj stretnutím Harryho, Rona a obrovského pavúka Aragoga, ktorý naháňa husiu kožu (a desil nás, keď sme na Potterovkách ešte vyrastali). Má osem očí a svojou veľkosťou by sa dal ľahko prirovnať k malému slonovi, ako sa vyjadrili tvorcovia.
Rupert Grint hrajúci postavu Rona však svoj detský strach nemusel ani zďaleka predstierať, pretože sám trpí arachnofóbiou (strachom z pavúkov). Hoci išlo len o masky a dekorácie na pľaci, malému Rupertovi asi nebolo všetko jedno.
Na konci počinu mala Hermiona vo veľkej hale objať Harryho a Rona zároveň. Herečke to pre osobné dôvody prišlo trochu trápne či nepríjemné. Režisér Columbus jej pomohol tým, že scénu v malom meradle pozmenil, a vo výsledku mala Hermiona objať Harryho a Ronovi hanblivo podať ruku.
Táto mierna zmena napokon pomohla tvarovať ich ľúbostno-nenávistný vzťah. A všetci vieme, ako to dopadlo.
Mimochodom, neskôr pri scéne, kde sa Harry s Hermionou bozkáva, museli Rona (Ruperta Grinta) vyhodiť z pľacu, pretože sa príliš veľmi smial. Ale to už preskakujeme.
Nesmierne talentovaný Alfonso Cuarón sa chopil réžie tretieho filmu a spolu s ním prišli aj menšie zmeny. Napríklad nosenie rokfortských uniforiem.
Cuarón si zmyslel, že sa osobnosti postáv k divákom priblížia viac vtedy, keď budú mať herci na sebe bežné oblečenie, alebo si uniformy prispôsobia svojmu gustu, čo by Rokfort urobilo realistickejším miestom. Niektorí študenti sú preto upravení, iní majú pokrivené kravaty a oblečenie.
Alfonso taktiež chcel, aby hlavné herecké trio napísalo o svojich postavách eseje, aby im lepšie porozumel. Emma Watson odovzdala 16 strán, Daniel Radcliffe jednu a Rupert napokon nič.
Pozornému diváckemu oku neušiel ani fakt, že školu začal riadiť iný Dumbledore. Žiaľ, Richard Harris hrajúci originálneho mocného čarodejníka krátko po premiére druhej snímky zomrel a musel byť nahradený Michaelom Gambonom. Nepomýlili ste si ho s Ianom McKellanom a jeho Gandalfom z Pána prsteňov, však?
S kontaktnými šošovkami prekvapil vo štvrtej časti aj samotný Snape, teda dnes zosnulý Alan Rickman. Cuarónov režisérsky nástupca Mike Newell raz Alanove oči pochválil, avšak herec na jeho kompliment odpovedal prekvapivo tak, že si pred ním vybral z očí čierne šošovky. Mike tak ostal v nemom úžase.
S Ohnivou čašou prišiel aj veľký školský bál. Dôvod, prečo kamera snímala Harryho od pol pása hore, vás možno prekvapí. Faktom je, že ostatní herci mali za sebou tri týždne tréningu, zatiaľ čo Daniel Radcliffe len štyri dni.
Kvôli plnému programu na natáčaní sa tancu nemohol venovať viac, a preto kamera nesníma jeho nedostatky v nohách, ale len vrch tela. Herci si ale na nakrúcaní užili veľkú porciu zábavy, o čom sa môžete presvedčiť aj vo videu nižšie.
Štáb sa určite zabavil aj na záberoch využitých pre profesorku Umbridge. Hovorím o štyridsiatich mačiatkach neskôr zachytených na stenách a tanieroch v jej kancelárii. Len si to predstavte.
Pri Fénixovom ráde sa ešte na chvíľu zdržíme. Detaily v snímkach zohrávali dôležitú úlohu a Rowlingová bola na filmovú sériu natoľko naviazaná, že tvorcom pomohla s vytvorením tapisérneho rodokmeňa rodu Blackovcov.
Kuriozitou je práve fakt, že spisovateľka dodala vyše sedemdesiat mien a ku každému jednému priradila rodinné vetvy a vzťahy, ktoré daná fiktívna osoba mala s ostatnými členmi. Hoci osoby z rodu Siriusa Blacka vo filmoch nezohrávali veľmi dôležitú rolu, autorke to vôbec nevadilo a vo výsledku vytvorila celkom kúzelné umelecké dielo.
Kto z vás tušil, že chlapec hrajúci mladého Toma Riddlea (Hero Fiennes-Tiffin) a herec stvárňujúci Voldermorta (Ralph Fiennes) sú príbuzní v reálnom svete? Hero je totiž Raplhov synovec.
Voldemortova tvár bola spolovice reálna a z druhej digitálna - tím vizážistov sa postaral o tetovanie lebky s hadom na ruke, umelé obočie, zuby, nechty, nakreslili mu žily a dali kontaktné šošovky. Pri natáčaní mal na tvári body hrajúce dôležitú úlohu pre motion capture, čo bolo potrebné predovšetkým na odstránenie nosa.
Vráťme sa ale ku Dumbledorovi zohrávajúcemu dôležitú úlohu najmä v šiestej časti. Samotný Albus je trochu záhadou aj pre tých otrlejších čitateľov. Autorka kníh spolu s vydaním poslednej knihy prezradila, že mocný čarodejník je v skutočnosti homosexuál, čo možno zaskočilo nejedného z nás:
„Úprimne. Vždy som brala Albusa ako homosexuála. Zamiloval sa do Grindelwalda, a to len pridalo na hrôze, keď zistil, čo je zač. Nedávno som čítala scenár pre šiesty film a obsahoval repliku, v ktorej Dumbledore spomína na akési dievča...“
„Musela som za okraj napísať, aká je pravda. “Ak by som vedela, že by vás [tvorcov] to urobilo šťastnými, prezradila by som to už dávno!““
Keď si už postupne prechádzame zaujímavosťami o filmoch pred Darmi smrti, bol by hriech nevenovať sa aj veľkolepému dvojdielnemu finále. Začnime scénou so siedmimi Pottermi.
Na jej úspešné dokončenie bolo potrebné až vyše 90 záberov, pričom Daniel Radcliffe mal čo robiť, aby dokázal všetky klony zachytiť v správnych pohyboch, aby ich interakcia vo výsledku nevyzerala neprirodzene.
V každom zábere, v ktorom vedľa seba stojí Voldemort a Bellatrix Lestrange, sa Bellatrix pohybuje popri Lordovej pravici, teda tam, kde zvykne stáť vládcova najvernejšia a najlojálnejšia pravá ruka.
O nespočetnom množstve zlomených prútikov či Harryho okuliarov sme si už čo-to v minulosti povedali, avšak nespomenuli sme si dôležitú súčasť každého filmu. Harryho jazva bola špecialistami na make-up nanesená na Danielovu tvár až 5 800-krát.
Scéna v Gringottbanke obsahovala 210 000 mincí vyrobených špeciálne pre účel kamery a príbehu.
Pre predošlé snímky sa využíval ručne robený model Rokfortu, ktorý sa neskôr v postprodukcii vylepšil do svojej krásnej finálnej podoby. Posledná snímka a veľkolepá bitka však vyžadovala viac než to, a tak boli celá budova a okolie vytvorené digitálne pomocou CGI.
Miesto natáčania v jeden moment zachvátil menší požiar. Prítomní boli len členovia štábu a 100 ľudí oheň uhasilo za štyridsať minút, a to skôr, než prišli hasiči. Odniesli si to len obrovské kulisy.
Na záver prikladáme video v štýle spoza kamier, v ktorom si môžete na vlastné oči pozrieť, koľko scén sa točilo na zelenom plátne, a ako boli pretvorené do svojej konečnej podoby. Človek častokrát ani neverí, že sa exteriérové scény natáčali vo vnútri samotného štúdia.