Priamo zo Ženevy vám servírujeme to najlepšie z automobilového sviatku. Oplatí sa prísť?
Dnešým dňom, teda 8. marcom začal tohtoročný autosalón v Ženeve. Jeho brány sa pre odbornú i laickú verejnosť otvorili už po 88. krát, no a ani tento rok sme vo veľkolepom Palexpe chýbať nemohli ani my. V rámci predošlých dni, kedy bolo už tradične výstavisko vyhradené najmä pre novinárov, sme automobilový sviatok roka absolvovali, a teraz vám teda prinášame to, čo nás najviac zaujalo.
Samozrejme, ide hlavne o tie najväčšie a najočakávanejšie novinky, ktorých je v Ženeve naozaj neúrekom. Žiaľ, v istých momentoch máme vskutku zmiešané pocity, nakoľko viacero automobiliek naznačuje, že sila a zmysel autosalónov sa pomaly, ale isto vytráca. O tom však viac pri konkrétnych značkách nižšie, na teraz už len dodajme, že nižšie nájdete náš výber toho najzásadnejšieho, kvôli čomu sa autosalón v nasledujúcich dňoch (do 18. marca) oplatí navštíviť.
V stánku Audi najviac očaria nielen vrcholné RS modely, ale hlavne úplne nová generácia A7 Sportback, ktorú považujeme za rozhodne najatraktívnejšie Audi súčasnosti. Väčšia pozornosť sa však sústredí do A6-ky, ktorá si tu odbíja svetovú premiéru. Hneď pri nej môžeme nadviazať na úvodne slová. Ingolstadt svoju horúcu novinku predstavil už tesne pred autosalónom a v Ženeve je vzhľadom na dôležitosť tohto modelu vystavený len v jedinom kúsku, čo trochu zamrzí. Rovnako však zamrzí i skutočnosť, že ani Ženeva nie je miestom, kde by sme sa dočkali odhalenia produkčných modelov Q6 či Q8, miesto toho bol ukázaný e-tron v koncepčnej podobe.
Späť k A6. Jej dizajn v zásade nie je prekvapením. Bočná silueta sa prakticky nemení, naopak oba konce vychádzajú z väčšej A8-čky, akurát vyzerajú o čosi zaujímavejšie. Interiér je totožný s A7-čkou a platí to i v prípade techniky. Úvodná ponuka počíta s dvojicou agregátov - 55 TFSI, teda benzínový 3-liter V6 s výkonom 250 kW / 340 koní a 500 N.m, zatiaľ čo naftovú ponuku zastreší variant 50 TDI, teda naftový šesťvalec s výkonom 210 kW / 286 koní a 620 N.m. V oboch prípadoch sme opäť svedkami nielen pohonu quattro, ale aj mild-hybrid technológie, ktorá za prítomnosti primárnej 48 V siete dokáže ušetriť až 0,7 l/100 km.
Ak by sme mali byť úprimní, v BMW je najdôležitejšou novinkou 2. generácia X4. Športovejší a štýlovejší derivát X3-ky prichádza v dvoch športových verziách - M40i a M40d. Väčšiu pozornosť si však zaslúži mimoriadne atraktívny model M8 Gran Coupé. Bohužiaľ, je to len koncept, ktorý nemá dokonca ani interiér, otázkou teda je, do akej miery reflektuje budúcu realitu. Ako celok vyzerá štúdia skutočne famózne, lenže zo strany BMW sa znovuzrodenie radu 8 opäť odkladá a nám je servírovaný len ďalší koncept, ktorý ani len nenaznačuje techniku. V Palexpe tak miesto nového rad 8 vidíme len ďalšiu víziu.
Tá má dlhý rázvor, vystupujúce blatníky, masívnu masku a pomaly klesajúcu strechu, ktorá je vyrobená z karbónu. Aj napriek strate niektorých koncepčných riešení však chystaná pýcha BMW určite zaujme dynamikou, ostatne, o tom táto značka vždy bola. Nechajme sa však prekvapiť, do akej miery dokáže vyraziť dych. A hlavne, kedy, lebo konceptov tu už bolo viac než dosť...
Taký Hyundai to naopak opäť rozbalil. V rozsiahlom stánku nájdeme bohato zastúpené najnovšie počiny, okrem toho spoznávame dve ďalšie novinky. Prvou z nich je plne elektrická Kona s dodatkom Electric. Jej posolstvom je za relatívne dostupnú cenu ponúknuť dizajnovo zaujímavý crossover s elektrickým dojazdom viac než 400 kilometrov. Druhým dôležitým odhalením je nové Santa Fe. Ide o ďalší jasný náznak toho, že Kórejci sa snažia upevniť si čoraz lepšiu pozíciu najmä na európskom trhu. Atraktívne navrhnuté SUV s luxusným interiérom a paletou troch motorov s výkonom od 185 po 235 koní určite zamieša karty v danom segmente.
Presne rok na to, čo britská automobilka Jaguar vo veľkolepom Palexpe ukázala koncept elektrického SUV, respektíve, lepšie povedané crossovera, nám Briti servírujú finálnu a sériovú podobu úplne nového modelu I-Pace. Ten dostal dva elektromotory, každý teda na inej náprave. Kombinovaný výkon hovorí o sile 294 kW / 400 koní a 696 N.m, čo vo výsledku zaručuje akceleráciu na stovku za 4,8 sekundy. Azda najväčší rival Modelu X je teda na svete.
Základom platformy sú uprostred náprav umiestnené lithium-ionové akumulátory s kapacitou 90 kWh, čo v zmysle nového meracieho cyklu WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) obnáša reálny dojazd až 480 kilometrov na jedno nabitie. Klasická domáca sieť predstavuje vyše 10-hodinové nabíjanie, v prípade rýchlo-nabíjacích staníc je však možné batérie dobiť na 80 % len za 45 minút, pričom 15-minútové nabíjanie zarúči dojazd približne 100 kilometrov.
Stánok Lamborghini sa pochopiteľne nesie v znamení nového SUV. Urus však v tejto chvíli nepredstavuje takú novinku akou je Huracán Spyder Performante. Odľahčenej a výkonnejšej verzie sa dočkal i otvorený variant, svedkami sme teda 5,2-litrovej V10-ky s výkonom 471 kW / 640 koní, vďaka čomu vystrelí najmenší model od Lamba na stovku za 3,1 sekundy, na dvestovke je za 9,3 sekundy a uháňať vie rýchlosťou až 325 km/h. Na záver spomeňme váhou - len 1507 kilogramov.
V stánku Mazda nás zaujal extrémne pôvabný koncept Vision Coupé, ktorý patrí medzi to najkrajšie v Palexpe. Samozrejme, je jasné, že z tohto počinu nevzíde žiadna sériovka, Japonci len naznačujú svoje budúce dizajnové smerovanie. Majestátne 4-dverové kupé sa pýši dlhou kapotou, úzkymi svetlami, do ktorých zasahuje masívna maska. Pompézne tvary umocňujú obrovské kolesá a nízka silueta strechy.
Rozhodne najsvetlejším príkladom veľkolepého autosalónu je stánok stuttgartskej automobilka. Mercedes-Benz je totiž naďalej verný svojim tradíciám a jasne dáva najavo, že ženevský autosalón si naďalej ctí. Či už ide o najväčší stánok na autosalóne, najveľkolepejšiu prezentáciu, najviac vystavených kúskov a noviniek, až po samotné kulisy či stanovištia, kde je možné hodiť reč s vývojármi, dizajnérmi a vyskúšať tak napríklad revolučný infotainment MBUX, ktorý nemá obdoby.
Ako je tomu už zvykom, vybrať jednu novinku v prípade tejto automobilky je skoro nemožné. Od novej triedy A cez facelift triedy C, nové CLS, vynovený Mercedes-Maybach, úplne nové hybridy, famózne G 63 až po najväčší highlight - štvordverové GT-čko. Toto označenie je síce trochu scestné, nakoľko reálne ide o 5-dverový liftback, v každom prípade čerešničkou na torte je model Mercedes-AMG GT 63 S, ktorý pod kapotou skrýva až 639-koňovú V8. Najväčší a prakticky jediný plnohodnotný rival Panamery zaujme nielen vonkajšími tvarmi, ale aj interiérom, ktorý dokazuje postavenie značky na trhu. Akceleráciu za 3,2 sekundy či maximálka 315 km/h hovorí tiež samá za seba, viac však nájdeš v tomto článku.
Veľký rozruch vytvára Peugeot, ktorý si pripravil úplne novú 508-čku. Opäť sme svedkami veľmi netypických, no o to zaujímavejších tvarov, ktoré naozaj kradnú pohľady návštevníkov. Povedať treba, že v skutočnosti ide o 5-dverový liftback, ktorý to viac hrá na športové GT než klasický sedan. V zmysle súčasných trendov o tom svedčí nielen pomaly klesajúca strecha, ale aj športovo ladený futuristický interiér. Pod kapotou nájdeme agregáty 1.6 PureTech, 1.5 BlueHDi a 2.0 BlueHD, ktorých výkonnostne spektrum siaha od 96 kW / 130 koní po 169 kW / 230 koní. Na výber bude 6-stupňový manuál, respektíve 8-stupňový automat.
Hviezdou stánku Porsche je faceliftovaný model 911 GT3 RS. V skratke, 4-litrový atmosféricky šesťvalec s výkonom 383 kW / 520 koní a obmedzovačom na úrovni 9000 ot./min. Výhradne na zadné kolesa posiela porciu sily 7-stupňová dvojspojková prevodovka. Hmotnosť modelu RS je len 1430 kilogramov, cenové relácie začínajú na čiastke 195-tisíc €. Jednoducho, toto je jedno z najlepších rýdzo šoférskych áut na trhu...
Pravdepodobne tá najväčšia pecka v Palexpe prichádza z Chorvátska. Áno, vo veci je Rimac, ktorý nám servíruje druhú generáciu svojho športiaka pod označením C_Two. Ten vychádza dizajnovo z predošlého počinu Concept One, nadobúda však prepracovanejší a modernejší dizajn. Podstatou je štvorica elektromotorov, ktoré sú umiestnené na každom kolese. Výsledný výkon predstavuje 1408 kW / 1914 koní a až 2300 N.m.
Nielen preto, ale i vďaka netypickej konštrukcii má vozidlo až 4 prevodovky - dve dvojstupňové vzadu a dve jednostupňová vpredu. Novinka dokáže prekonať hranicu 100 km/h za 1,97 sekundy, na 300-ke je len za 11,8 sekundy, no a maximálna rýchlosť je 412 km/h. 120 kWh batérie údajne zaručia 650-kilometrový dojazd.
Na záver tu máme Seat, teda Cupru. To, že Cupra sa osamostatnila sme už písali a v Ženeve je táto zmena zrejmá. Okrem plejády športových modelov a 300-koňovej Cupry Ateca sa však zamerajme na koncept e-Racer. Dizajnovo mimoriadne príťažlivý počin zastupuje elektrickú budúcnosť. Čisto elektricky pohon, ktorý je postavený na štvorici elektromotorov, zaručuje výkon 300 kW, avšak krátkodobo sa vie porcia sily navýšiť až na úroveň 500 kW, teda 680 koní. Pretekársky koncept vystrelí na stovku za 3,2 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 270 km/h.Otázkou je, ako budú vyzerať preteky vozidiel tohto druhu, najmä po stránke dopĺňania paliva v boxoch.