Experimentálna výučba sa uchytila aj u našich českých susedov.
Klasický spôsob vyučovania nevyhovuje viacerým žiakom, hlavne v časoch, keď sa dá hocičo vygoogliť a klasické memorovanie nijako neumožňuje žiakom pracovať na sebe ako osobnosti alebo čo najlepšie sa pripraviť na kariéru. Často sa totiž stáva, že študenti vkročia do reality pracovného života nepripravení. Rastú preto požiadavky i dopyt po iných metódach vyučovania a úspechom je aj to, keď sa ich podarí zapracovať hoci len čiastočne.
Experimentálna výučba sa uchytila aj u našich českých susedov, konkrétne na pražskom gymnáziu Na Zatlance. Funguje tam program ALT, úspešne sa podarilo otvoriť alternatívnu triedu.
„V 21. storočí je definícia toho, čo je klasické vzdelanie, iná ako predtým. Stále je v rámci neho nutný všeobecný prehľad, ale svet sa významne mení a mení sa i trh práce. Zamestnávatelia vyžadujú i takzvané soft skill a kladie sa dôraz na prax uchádzačov,“ uvádza sa v dokumente programu ALT. Objavuje sa preto potreba doplniť proces vzdelávania napríklad o rozvoj osobnosti či schopnosti obstáť v praxi.
„Jedným z hlavných cieľov programu ALT je zamerať sa na získanie kompetencií potrebných pre 21. storočie,“ dopĺňa program. Nimi sú nielen spomínaný rozvoj osobnosti, ale i vytváranie si vlastných názorov na základe vlastných skúseností, rozvoj kritického myslenia či spolupráca žiakov i učiteľov tak, aby pedagóg nebol v nadradenej, ale rovnocennej polohe. To zároveň vedie k prirodzeného rešpektu, pričom pri klasickom vyučovaní je skôr vynútený.
„Tu nás učitelia rešpektujú, tykáme si s nimi, čo si cením. Síce to môže niekoho zaraziť, ale rešpekt k učiteľom tu nie je vynútený,“ povedala pre český portál iDNES.cz Magdaléna, ktorá chodí do triedy s klobúkom na hlave. Štandardne by bola zrejme požiadaná alebo donútená dať si pokrývku hlavy dole. Jej spolužiak sa zas v triede pohybuje bosý, aj to je tu totiž možné. Dôležitejšie ako to, čo má človek na sebe, sú totiž jeho názory, schopnosť diskutovať a pracovať na sebe.
Takýto program je určený pre prirodzene zvedavých študentov. Učenie pre nich nie je nepríjemná povinnosť, ale skôr radosť. Študenti by mali byť tolerantní, odvážni, tvoriví, ochotní spolupracovať s inými a mať pozitívny prístup k svetu. „Nechoďte na ALT len preto, že ponúka niečo iné. Premýšľajte nad tým, či je vhodne iný aj pre vás,“ dopĺňa dokument o ALT. Zároveň dodáva, že tento program nie je konkurenciou pre klasické triedy na gymnáziu, ale skôr ich dopĺňa.
Učenie prebieha v zmysluplných a tematicky previazaných celkoch či blokoch. Hlavnými sú Kultúra a spoločnosť a Prírodné vedy. S nimi sú však prepojené napríklad dejepis, literatúra či fyzika a chémia. Samostatne ich dopĺňajú jazyky a matematika. Ďalším celkom je Tvorba v prepojení s hudobnou či výtvarnou výchovou. Medzi mimoriadne zaujímavé predmety sa zaraďujú napríklad dobrovoľníctvo či expedícia. Veľký dôraz sa však kladie na už toľkokrát spomínaný rozvoj osobnosti, sociálne zručnosti, kritické myslenie a kreativitu, nechýba debata o kariérnom smerovaní.
Ak už je vyučovanie nastavené kreatívnejším spôsobom, podobné očakávania panujú aj na poli hodnotenia. A to rozhodne nie je klasické. Najprv budú predmety a bloky prebiehať v časovo vymedzených obdobiach, po tom nasleduje „skúškové“. „Omnoho dôležitejšie ako známky bude po celý čas poskytovanie bezprostrednej spätnej väzby tak, aby sa každý študent mohol rozvíjať svojím tempom,“ opisuje program. Hodnotenie má prebiehať aj pomocou individuálnej konzultácie.
Pre rok 2017/2018 bolo možné prijať 30 žiakov, ale podľa iDNES.cz sa plánuje otvoriť aj ďalší ročník. Zaujímavosťou je, že študenti si môžu urobiť prestávku, kedy sami uznajú za vhodné, jednotlivé hodiny si tak regulujú v podstate sami. Hlavným cieľom tohto programu je podporovať študentov tak, aby sa z nich stali sebavedomé osobnosti, ktoré ale rešpektujú druhých.