Prepnúť do nočného režimu
Sobota 16. 11. 2019 meniny má Agnesa

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Zaujímavosti - Miesta
10
Tomáš Blahuta
21. apríl 2017, 1:27

Našla sa najvhodnejšia exoplanéta na vznik mimozemského života. Lepšieho kandidáta sme vraj doteraz nemali

Či sú výroky vedeckej obce blízko pravdy, sa dozvieme v budúcich pátraniach.

Tomáš Blahuta
21. apríl 2017, 1:27
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
10
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

S možnými obývateľnými svetmi sa nám za posledné mesiace akoby roztrhlo vrece.  Ale to je len dobre, pretože raz, keď budeme musieť našu matičku Zem opustiť, budeme minimálne vedieť, kam sa asi vybrať. Áno, objaviť potenciálne obývateľnú planétu je jedna vec, no zistiť reálne tamojšie podmienky a ďalšie dôležité podrobnosti je už vec druhá. My sa zatiaľ pozrime aspoň na najnovší objav. Nadpisy na zahraničných weboch sú v znení: "Vedci našli najlepšieho kandidáta na udržanie života!", "Našli sme mimozemský život?", "Táto planéta má najväčšiu šancu hostiť život!" a podobne. Aj my sme z podobných bombastických titulkov už unavení, no aj tak sa pozrime, o čo ide tentokrát.

Podľa informácií z futurism.com daná planéta s názvom LHS 1140b obieha okolo červeného trpaslíka LHS 1140 vo vzdialenosti 40 svetelných rokov od Zeme. Bola nájdená vďaka zariadeniu High Accuracy Radial velocity Planet Searcher (HARPS) za pomoci ďalších teleskopov rozmiestnených po celej zemeguli. Podľa doterajších informácií by "super-Zem" mala mať zachovanú atmosféru a obiehať tak v obývateľnej zóne vhodnej pre vznik života. Nakoľko je tamojší červený trpaslík oveľa slabší ako naše Slnko, planéta okolo neho obieha až v 10-krát menšej vzdialenosti ako naša Zem od najbližšej hviezdy. Vraj by mala získavať asi polovičné žiarenie od jej hviezdy oproti nám a spomínanému Slnku. Jason Dittmann z Harvard Department of Astronomy sa k celému prípadu vyjadril nasledovne: "Ide o najzaujímavejšiu exoplanétu, o okej som sa v poslednej dekáde dozvedel. Len ťažko by sme mohli hľadať lepší cieľ pre našej výskumy ohľadom najväčšej otázky vo vedeckých kruhoch, čo je teda hľadanie života mimo Zeme."

Podľa vedcov sa vek LHS 1140B odhaduje na 5 miliárd rokov a jej priemer by mal činiť okolo 18 000 kilometrov, čo znamená, že je 1,4 násobkom Zeme. Obsahovať by mala železné jadro i mnohé významné horniny, no to sú zatiaľ všetko len odhady. Podľa názoru dvojice Xavier Delfosse a Xavier Bonfils by systém LHS 1140B mohol byť do budúcna oveľa zaujímavejšou "cieľovou destináciou" ako Proxima b či TRAPPIST-1. Najnovšie sa čaká na pomoc od Hubblovho teleskopu či teleskopu James Webb.

Vyzerá to tak, že aktuálny rok je v oblasti pátrania po exoplanétach mimoriadne priaznivý. Čo nás teda čaká najbližšie?

Ohodnoť článok
104
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.