Nedeľa 25. 6. 2017 meniny má Olívia, Tadeáš

hľadaj na refresheri

Zaujímavosti - Miesta

Našla sa najvhodnejšia exoplanéta na vznik mimozemského života. Lepšieho kandidáta sme vraj doteraz nemali

Či sú výroky vedeckej obce blízko pravdy, sa dozvieme v budúcich pátraniach.

21. apríl 2017, 1:27

S možnými obývateľnými svetmi sa nám za posledné mesiace akoby roztrhlo vrece.  Ale to je len dobre, pretože raz, keď budeme musieť našu matičku Zem opustiť, budeme minimálne vedieť, kam sa asi vybrať. Áno, objaviť potenciálne obývateľnú planétu je jedna vec, no zistiť reálne tamojšie podmienky a ďalšie dôležité podrobnosti je už vec druhá. My sa zatiaľ pozrime aspoň na najnovší objav. Nadpisy na zahraničných weboch sú v znení: "Vedci našli najlepšieho kandidáta na udržanie života!", "Našli sme mimozemský život?", "Táto planéta má najväčšiu šancu hostiť život!" a podobne. Aj my sme z podobných bombastických titulkov už unavení, no aj tak sa pozrime, o čo ide tentokrát.

Podľa informácií z futurism.com daná planéta s názvom LHS 1140b obieha okolo červeného trpaslíka LHS 1140 vo vzdialenosti 40 svetelných rokov od Zeme. Bola nájdená vďaka zariadeniu High Accuracy Radial velocity Planet Searcher (HARPS) za pomoci ďalších teleskopov rozmiestnených po celej zemeguli. Podľa doterajších informácií by "super-Zem" mala mať zachovanú atmosféru a obiehať tak v obývateľnej zóne vhodnej pre vznik života. Nakoľko je tamojší červený trpaslík oveľa slabší ako naše Slnko, planéta okolo neho obieha až v 10-krát menšej vzdialenosti ako naša Zem od najbližšej hviezdy. Vraj by mala získavať asi polovičné žiarenie od jej hviezdy oproti nám a spomínanému Slnku. Jason Dittmann z Harvard Department of Astronomy sa k celému prípadu vyjadril nasledovne: "Ide o najzaujímavejšiu exoplanétu, o okej som sa v poslednej dekáde dozvedel. Len ťažko by sme mohli hľadať lepší cieľ pre našej výskumy ohľadom najväčšej otázky vo vedeckých kruhoch, čo je teda hľadanie života mimo Zeme."

Podľa vedcov sa vek LHS 1140B odhaduje na 5 miliárd rokov a jej priemer by mal činiť okolo 18 000 kilometrov, čo znamená, že je 1,4 násobkom Zeme. Obsahovať by mala železné jadro i mnohé významné horniny, no to sú zatiaľ všetko len odhady. Podľa názoru dvojice Xavier Delfosse a Xavier Bonfils by systém LHS 1140B mohol byť do budúcna oveľa zaujímavejšou "cieľovou destináciou" ako Proxima b či TRAPPIST-1. Najnovšie sa čaká na pomoc od Hubblovho teleskopu či teleskopu James Webb.

Vyzerá to tak, že aktuálny rok je v oblasti pátrania po exoplanétach mimoriadne priaznivý. Čo nás teda čaká najbližšie?

Vyjadri svoj názor na článok
0
9
10
Odpad! Menej takýchto článkov
Super! Viac takýchto článkov
Povedz nám, prečo sa ti článok nepáči:
Ďakujeme za tvoj názor!
Pomáha nám a autorom pri skvalitňovaní obsahu na stránke.
Zobraziť 10 komentárov