Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
12. marca 2017 o 23:13
Čas čítania 0:00
Matúš Majer

5 dôvodov, prečo aj tvoj autobus mešká či vôbec nechodí. Podieľame sa na tom aj my

ZAUJÍMAVOSTI MHD SLOVENSKO
Uložiť Uložené

Nie za každé meškanie hneď môže vodič.

Ak si z väčšieho mesta, určite sa ti často stáva, že tvoj spoj jednoducho mešká alebo najlepšie, vôbec nepríde. Nasleduje vlna nenávisti a nadávok smerujúcich na adresu miestneho dopravného podniku, ktorý za dané omeškanie často vôbec nemusí. Niekedy si to však odnesie aj vodič nasledujúceho spoja, ktorý so situáciou vôbec nemá nič spoločné. Aké sú teda dôvody, že tá hromadná doprava stále mešká?

5 dôvodov, prečo aj tvoj autobus mešká či vôbec nechodí. Podieľame sa na tom aj my
Zdroj: Jakub Kelo

Keď sú zápchy

Dobre, nemusíš byť práve génius, aby si prvý dôvod večného meškania dokázal odhaliť. Skutočne sú ním zápchy, ktorými trpí najmä Bratislava. Ako riešenia sa ponúkajú BUS-pruhy, teda pruhy vyhradené len pre autobusovú a trolejbusovú dopravu (a prípadne taxíky). Aj keď by toto bola obrovská pomoc, faktom však ostáva, že by sa meškane znížilo len čiastočne. V špičke cestuje ľudí viac, dlhšie sa stojí na zastávkach a premávka je hustejšia. Navyše, mnoho semaforov na križovatkách môže byť v inom režime, než je po zvyšok dňa.

Keď ti pokazené vozidlo pokazí deň

Tento aspekt poväčšine záleží na kvalite vozového parku daného mesta, v Bratislave sa jeho obnova konala len pred pár rokmi a je to vidno. Každopádne, je bežnou realitou, že autobus, na ktorý čakáš, miesto zastavenia na zastávke len prefrčí okolo, pričom mu na prednom transparente svieti "Porucha vozidla". Druhým dôvodom môže byť takzvaná mimoriadna udalosť. Alebo teda, keď si niekto v autobuse rozmláti hlavu, všetko sa musí spísať a ďalší spoj jednoducho nepôjde. Takéto veci však riešia takzvané záložné vozidlá (v rôznych mestách sa to rôzne volá), a teda keď sa nejaký autobus dokašle, rýchlo ide robiť spoj miesto neho. Bohužiaľ, záložné vozidlo sa často vôbec nedostaví, lebo už jazdí miesto iného autobusu, prípadne mešká, keďže cestuje z druhého konca mesta.

5 dôvodov, prečo aj tvoj autobus mešká či vôbec nechodí. Podieľame sa na tom aj my

Keď nie je dosť vozidiel

V Bratislave bežná vec a verím, že nie sme sami. Keď ideš ráno náhodou okolo nejakej vozovne, vidíš ju totálne vybrakovanú. Všetky vozidlá sú vonku a predsa ich nie je dosť. A aj toto môže byť dôvodom, prečo ti spoj vôbec nepríde - jednoducho tam nebolo čo vypraviť. Často sa to deje nárazovo, zvyčajne v mrazivej zime, počas horúceho leta alebo v nepriaznivej finačnej situácii, kedy si dopravný podnik jednoducho nemôže dovoliť nakúpiť náhradné diely. Zmieriť sa tak budeš musieť s tým, že pár spojov najbližšie dni proste nepôjde.

Keď sa u teba nič nepokazilo, no ten bus aj tak neprichádza

Ak sa žiadne vozidlo na tvojej linke nepokazilo, nikde nevidno žiadnu zápchu, no tvoj spoj aj tak neprichádza, môže to byť z tohto dôvodu. Ak sa stane nejaký fakt veľký problém, napríklad, že sa kvôli pokazenej električke upchá celá trať, musia ich nahradiť autobusy. Napríklad aj ten, ktorý mal tebe prísť. Pri akútnych situáciach sa zvyčajne sťahujú autobusy, ktoré sú blízko a jazdia na linkách, kde spoj chodí veľmi často, aby cestujúcich výpadok natoľko nebolel.

Keď za všetko môžu ľudia

Áno, na meškaní spojov sa podieľame aj my. Napríklad, keď dobiehaš na autobus či električku. V niektorých západných mestách semafory automaticky uprednostňujú vozidlo hromadnej dopravy, na Slovensku to funguje maximálne pri električkách. Aj kvôli tomu môže pár sekúnd na zastávke navyše odštartovať nekončiacu sériu červených svetiel na semafore. Rovnako zdržuje, keď sa postavíš pred dvere a ľudia ešte vystupujú, pričom sa nemajú kam uhnúť.

5 dôvodov, prečo aj tvoj autobus mešká či vôbec nechodí. Podieľame sa na tom aj my
Zdroj: Martin Žarnovický
Domov
Zdieľať
Diskusia