Predpovedanie trendov je sofistikovanejšie, ako by si mnohí z nás mohli myslieť.
Už ste sa niekedy zamysleli nad tým, od koho vlastne záleží, že určité oblečenie alebo doplnky sú trendom, kým iné sa proste nenosia a sú out? To, že trendy určujú haute couture značky pod vedením návrhárov a iných odborníkov sme vedeli. Novinky sa z dielní majstrov krajčírskeho remesla a dizajnérov postupne dostanú až k nám, konečným spotrebiteľom. Samotný proces nie je vôbec jednoduchý, ak by nám to tak chcelo pripadať. Stačí si spomenúť na scénu z filmu Diabol nosí Pradu, keď Miranda vysvetľuje Andy, kde sa vzal jej sveter:
Využíva sa aj spôsob, kedy street fotografi lovia nápady priamo od nás samotných, v uliciach, čo má tiež vplyv na vznik nových trendov. Tieto dve metódy majú obrovský význam a sú smerodatné v rámci high fashion. Ale čo masový trh? Predajcovia, obchodníci a dizajnéri pracujúci vo veľkých odevných reťazcoch, z ktorých si môže bežný ľud dovoliť kupovať oblečenie používajú strednú cestu na to, aby vedeli určiť, čo je in. A najčastejšie táto stredná cesta vedie cez veľmi významnú, ale skoro neviditeľnú, trendy predpovedajúcu spoločnosť s názvom WGSN.
Neviditeľnú hlavne preto, že si ju nemôže dovoliť hocikto. Klienti platia desiatky tisíc dolárov, v závislosti od balíka služieb. Využíva ju niekoľko tisíc odberateľov vo viac ako sto krajinách, medzi inými aj Nike, H&M, Starbucks alebo NBC. WGSN totiž nepredpovedá len módne trendy, ale napríklad aj správanie spotrebiteľov. Celkovo si k nim ale až 53% klientov chodí pre rady ohľadne dizajnu. Koloristi, návrhári, obchodníci – tí všetci chcú predsa vedieť, aká farba bude in v ďalšom roku, alebo aké materiály budú aktuálne. Vo svete módneho biznisu je vždy užitočné mať prístup k zásadným informáciám, ktoré značky môžu a nemusia vsadiť do svojich vlastných kolekcií.
No ale odkiaľ WGSN získava informácie, ktoré posúva ďalej vyvoleným? Nie, nevymýšľajú si ich. Spolupracujú s mnohými ďalšími odborníkmi a okrem módnych agentov, ktorí nosia predpoklady trendov z ulíc, využívajú aj sociodemografické údaje a informácie o ekonomickej situácii. Napríklad vedia, že sa rozmáha trend práce z domu, alebo prinajmenšom mimo tradičnej kancelárie. Tomu všetkému sa prispôsobuje aj móda. WGSN a jej podobné agentúry dávno vedeli, že athleisure bude populárny. A nejde len o športové legíny, ktoré si akože oblečieme aj mimo fitka, lebo sa to tak nosí. Ide o spojenie pohodlných materiálov a štýlového oblečenia, v ktorom môžeme vyzerať dobre a cítiť sa pohodlne, či sedíme doma na gauči, ideme do mesta alebo dokonca na pracovné stretnutie.
Editori pracujúci vo WGSN dávajú dohromady originálne vizuály, ktoré slúžia pre klientov ako inšpirácia. K obrázkom uvádzajú popisy, kde sú jednotlivé trendy vysvetlené a dané do súvisu s výskumom a analýzami. Okrem toho majú databázu plnú farieb, vzorov a 70 tisíc dizajnových šablón. Veľkým hráčom, ktorí chrlia kolekcie jednu za druhou, sa takúto pomôcku oplatí mať, čo poviete?
Aj keď WGSN pravdepodobne pracuje už na roku 2020, my sa pozrime v skratke aspoň na zopár zaujímavých trendov na najbližšie obdobie. Čo sa vzorov týka, na jar/leto 2017 sú aktuálne napríklad prúžky (tenké aj plážového typu), vichy, patchwork, bodky a potlače v štýle 70-tych rokov. Samotné oblečenie sa nesie v duchu voľnosti a pohodlnosti pri každodennom nosení. Trendom sú napríklad biele košeľové šaty, pánske košele, športové parky, oversized ramená, overaly, mikiny a šaty s kapucňou, vesmírny štýl, legíny a zaujímavým prekvapením je župan. Aktuálny je aj korzetový pás, kožené strapce, odhalené rameno, punkový štýl, metalické odlesky a origami štýl.
DKNY, jar 2017
Stella McCartney, jar 2017
Loewe, jar 2017
Vanessa Seward, jar 2017
Louis Vuitton, jar 2017
Vetemens, jar 2017
Christian Dior, jar 2017
Lacoste, jar 2017