Sobota 15. 12. 2018 meniny má Ivica

hľadaj na refresheri

Odteraz si môžeš článok
uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Zaujímavosti - Ľudia
8
Tomáš B.
10. december 2016, 13:28

Je súčasné slovenské školstvo skutočne zlé? Odpovede na otázky sme hľadali u odborníka (Rozhovor)

Kašľať na výšku a ísť radšej hneď po strednej alebo po ukončení povinnej školskej dochádzky robiť niečo praktické? Všetko záleží len na nás.

Tomáš B.
10. december 2016, 13:28
Je súčasné slovenské školstvo skutočne zlé? Odpovede na otázky sme hľadali u odborníka (Rozhovor)
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
8
Uložiť na neskôr.
Odteraz si môžeš článok
uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Ako ste už z nadpisu mohli vydedukovať, pripravili sme si pre vás rozhovor ohľadom vzdelávania v našej krajine. Naše otázky sme sa rozhodli položiť skutočnému odborníkovi, a to Jánovi Machajovi, riaditeľovi neziskovej organizácie EDULAB. Pozhovárali sme sa s ním o tom, ako je to v skutočnosti s našimi školami, prečo sa oplatí študovať aj momentálne podceňované humanitné odbory a tiež aj na jeho subjektívne názory na ďalšie témy. Odpovede sa dozviete v odstavcoch nižšie a zároveň aj veríme, že si každý z vás z nich niečo zoberie. Poďme na to.  

 

Je súčasné slovenské školstvo skutočne zlé? Odpovede na otázky sme hľadali u odborníka (Rozhovor)

 

Vyzerá to tak, že slovenskému školstvu dobre rozumiete. Ako to teda v súčasnosti s ním vyzerá, resp. vedeli by ste ozrejmiť jeho aktuálny stav z vášho subjektívneho pohľadu?

Ťažko sa odpovedá na takú všeobecnú otázku. Všeobecná otázka zvádza k všeobecným odpovediam. Možno aj to je problém, keď o školstve premýšľame. Len vtedy, ak rozmeníme tento kolos na drobné, môžeme nájsť príčiny stavu, v ktorom sa nachádza. Mňa zaujímajú dva konkrétne problémy - ako sa v škole učí a akí sú učitelia, ktorí učia. V tej prvej oblasti je naším najväčším nepriateľom diktovanie poznámok a memorovanie - pokiaľ tieto činnosti v škole dominujú. Môj učiteľ na filozofickej fakulte hovoril, že diktovanie je smrť predmetu a ja s ním súhlasím. Aj to, akí ľudia vyučujú s týmto úzko súvisí. Tu je kľúčové, aby učiteľský stav vo všeobecnosti omladol. Nie len vekom, ale aj myslením. Stále panuje názor, že učiteľstvo je skôr poslanie ako povolanie. Akoby učiteľ proste bol učiteľom a bola to jeho substancia. Proste si učiteľ a hotovo. To potom nabáda k tomu, aby sme si mysleli, že učiteľ sa už ďalej vzdelávať nemusí. A to je kameň úrazu. Učitelia sa síce vzdelávajú v programoch celoživotného vzdelávania, ale toto vzdelávanie je odrazom výučby v školách. Je formálne, nepraktické a neefektívne.

 

Mnohí majú na náš vzdelávací systém prevažne negatívne názory. Ako sme na tom v porovnaní s ostatnými krajinami v okolí? Nie je situácia predsa len všade rovnaká?

Žijeme v rovnakej dobe ako ostatné štáty sveta. Extrémizmus, populizmus a rôzne “alternatívne” konšpiračné idey sa šíria ako kedysi iné nebezpečné ideológie. V tomto čelí školstvo v celej Európe a možno na celom svete rovnakej výzve - ako vrátiť vedeckému poznaniu, ktoré stojí na vedeckej metóde a slobode skúmania jeho miesto. Musíme v škole naučiť to, že rovnako ako v prírodných vedách aj v ostatných oblastiach života musí poznanie a názor stáť na faktoch a nie na domnienkach - pretože len na základe faktov sa vieme racionálne rozhodnúť. V stredoeurópskom priestore, špeciálne v bývalých krajinách východného bloku, je situácia veľmi podobná a správnu cestu len hľadáme. A aj ak by sme ju rýchlo našli, otázka je ako sa, napríklad na Slovensku, obrovský mechanizmus školstva dokáže reformovať. Len učiteľov je okolo 80 000 - dokážeme efektívne rozvíjať ich kompetencie, aby učitelia dokázali zaujať, inšpirovať, kultivovať?

 

Je súčasné slovenské školstvo skutočne zlé? Odpovede na otázky sme hľadali u odborníka (Rozhovor)

 

Stretávate sa s budúcimi učiteľmi a zaúčate ich. Majú vôbec nejakú motiváciu sa zaradiť do učiteľského kolobehu a snažiť sa vychovávať budúce generácie?

Samozrejme. Aj keď práve “vychovávať budúce generácie” nemusí byť ich primárny cieľ. Úplne stačí, ak majú radi svoj predmet a chcú inšpirovať aj ostatných. Učiteľské aprobácie študuje možno až príliš veľa študentov. Otázka je, či do škôl idú tí najschopnejší a ak áno, tak ako dlho tam zotrvajú. V tomto som skeptický. Myslím, že nevieme dostať do škôl elitu z na učiteľstvo zameraných študentov a ak sa to aj náhodou podarí, tak tam nevydržia dlho.

Ak by ste mali tú moc, čo by ste na slovenskom školstve zmenili?

Školstvo sa zmení, keď spoločnosť zmení pohľad na vzdelanie. Vzdelanie musí byť prioritou nielen politikov, ale aj rodičov a nakoniec samotných učiteľov a žiakov. Nepríde žiaden zázračný zásah zhora, školstvo bude také, aké si ho spravíme. Čo by som zmenil ja nie je dôležité. Nie je v silách jednotlivca naznačiť premeny, ktorými musí prejsť. Myslím si, že jeden z kľúčových problémov je vzdelávanie pedagógov a kultúra práce v škole. Učitelia by mali pracovať viac v tíme, spoločne, inovovať učenie zvnútra. Jeden z dôležitých momentov môže byť napríklad aj mentorstvo, resp. koučing učiteľov, ktorý môže nahradiť tradičné a neefektívne vzdelávanie. V Edulabe sme jeden taký pilotný projekt realizovali a ukázal nám, že individuálna práca s učiteľmi je určite jednou z ciest zmeny.


Existuje nádej, že budeme na slovenské školstvo niekedy v neďalekej budúcnosti hrdí, pretože bude efektívne a bude produkovať ľudí, ktorých treba?

Nádej určite existuje. Veď stav vecí sa vždy dá zmeniť k lepšiemu a to aj v beznádejnejšej situácii ako v ktorej sme my. Chcem však zdôrazniť, že hrdí budeme, keď naše školy nebudú “produkovať" ľudí. Úlohou školy je podľa mňa človeka a občana, ktorý sa sám rozhodne, kde ho treba. Škola by mala pomôcť realizovať potenciál skrytý v každom z nás a nie slepo produkovať pracovnú silu pre trh práce. Samozrejme zamestnanosť je tiež dôležitá, ale v mojej perspektíve je podstatnejší človek ako individualita.

 

Je súčasné slovenské školstvo skutočne zlé? Odpovede na otázky sme hľadali u odborníka (Rozhovor)
S akými ambíciami by mali ísť študenti stredných škôl na univerzity? Točí sa všetko iba okolo titulov alebo sa vo vysokoškolskom vzdelávaní ukrýva niečo oveľa dôležitejšie?
Nechcem súdiť motiváciu, s akou idú študenti na vysoké školy. Ak je to “len” titul, nech sa páči. Ale domnievam sa, že v takom prípade je to premeškaná príležitosť - v praxi by sa dalo tých 5 rokov využiť aj zmysluplnejšie. Na druhej strane 5 rokov na univerzite poskytne mladému človeku priestor na štúdium, ktoré ak je zodpovedné, tak otvorí nové obzory.

Ako však vieme, po skončení školy je potrebné si nájsť prácu. Tvrdíte, že študent si svoje budúce zamestnanie, teda pracovné miesto musí postupnými krôčikmi budovať sám, tehlu po tehle a nie nejako vyčkávať, kým po ňom niekto „skočí“. Ako to myslíte?
Myslím si, že napríklad v Bratislave nie je až taký problém nájsť si prácu. Problém je nájsť si prácu, ktorá nie je len obživou, ale aj sebarealizáciou. Na trhu práce sú stále prítomné nadnárodné korporácie, ktoré radi zamestnajú mladého človeka plného energie. Ale nie každému to vyhovuje. Cesta za sebarealizáciou sa podľa mňa skladá zo štyroch krokov.

1. Začnite od začiatku - uvedomte si, že profesionálna kariéra sa nezačína na promócii, ale na zápise do 1. ročníka. Štúdium je ako zamestnanie, ale veľmi luxusné - nikto vás nenúti dennodenne robiť to, čo vás nemusí baviť. Sem tam cez skúškové, ale inak je to priestor pre váš rozvoj a hľadanie témy.
2. Nájdite tému - ak už idem na vysokú školu, je to preto, že ma jej smerovanie zaujíma. Ale každé štúdium je široké. Ak študujem históriu, ťahá ma to k antike, stredoveku, k hospodárstvu, kultúre, priemyslu? Čo je téma, ku ktorej ma pociťujem príťažlivosť? Ak ju nemáte alebo nenájdete, možno ste si vybrali zlú školu. Téma je cesta k vnútornej motivácii a môže vyústiť k celoživotnej vášni, okolo ktorej sa točí aj kariéra. A samozrejme je to zárodok bakalárskej, diplomovej či dizertačnej práce. U mňa to bolo učenie, ale na začiatku štúdia som to ani len netušil.
3. Nájdite svojho guru - na každej katedre sú odborníci, ktorí o danej téme vedia o čosi viac ako začiatočník. Treba ich nájsť a nechať sa nimi viesť aspoň počas prvých krokov. Takýto učiteľ odporučí knihy, ktoré treba čítať a tie, ktoré rozhodne netreba čítať. Nasmeruje, dá základy, ktoré umožnia napredovanie omnoho rýchlejšie, ako keby sme sa hľadali úplne sami.
4. Približujte štúdium k téme - ak je mojou témou učenie a na seminári z filozofie práve riešime Nietzecheho, tak budem hľadať jeho názor na pedagogiku. Aký bol učiteľ, má nejakú koncepciu školy? Štúdium vysokej školy bez témy je ako rýchla cesta okolo sveta. Naučíte sa zo všetkého niečo, ale nič do hĺbky. Štúdium v perspektíve vašej témy z vás spraví odborníka aspoň v jednej oblasti.
A na záver - štúdium si treba užiť. Nie len po tej hedonistickej stránke, ale aj intelektuálne, nikdy potom na to poriadne už čas mať nebudete.

 

Je súčasné slovenské školstvo skutočne zlé? Odpovede na otázky sme hľadali u odborníka (Rozhovor)

 

Sú podľa vás humanitné odbory skutočne „na zahodenie“? Mládež je presviedčaná, že informatika a prírodné vedy im zaručia nemalé peniaze a skutočný zmysel štúdia, no humanitné odbory sú v súčasnosti akoby v úzadí a dosť podceňované.
Študoval som históriu a filozofiu a keby som sa rozhodoval znova, zvolím si tú istú kombináciu. Humanitné disciplíny sú inak zamerané ako prírodovedné. Sú menej pragmatické, neučia ako ovládať prírodu. Smerujú však k hlbšiemu poznaniu súvislostí sveta, ktorý vytvoril človek. Napríklad matematika, fyzika, či programovanie nikdy nevyriešia problémy slovenského školstva. Sú to “len” nástroje na ich riešenie. A podobných problémov je okolo nás obrovské množstvo. Či už v svetovom meradle - vzostup populizmu a extrémizmu, destabilizácia zahraničnej politiky atď., alebo v našom, slovenskom kontexte - školstvo, kultúra politického života, rómska problematika atď. Sú to humanitné disciplíny, ktoré musia prichádzať z ideami v týchto oblastiach. Takže práve naopak – dnes potrebujeme ľudí s humanitným vzdelaním, pretože otázok je stále viac.


Kvantum mladých ľudí dnes na vzdelanie kašle. Vraj nepotrebujú vysokú školu, pretože by maximálne skončili v McDonalde servírujúc hambáče. Je toto skutočne dobrý prístup?
Nevidím nič zlé na tom, že niekto servíruje hambáče. Možno školu ozaj nepotrebuje. Svet je plný ľudí, ktorí to niekam dotiahli aj bez školy a takých, ktorí nedokázali nič a mali skvelé vzdelanie. Univerzálny postup sa asi nedá nájsť. Ja som si tiež v istom životnom období nemyslel, že budem študovať a nakoniec som dokončil doktorát na filozofickej fakulte. Ale jedna predstava je mylná univerzálne - že vzdelávanie sa končí školou. Je to práve naopak, učenie sa skončením školy začína. Pretože bez celoživotného vzdelávania hrozí človeku, že skončí tak ako naše školstvo. Mentálne zostarne a stratí schopnosť prispôsobiť sa.

 

Je súčasné slovenské školstvo skutočne zlé? Odpovede na otázky sme hľadali u odborníka (Rozhovor)

 

Veľmi pekne vám ďakujeme za váš čas a ešte ako býva u nás zvykom, odkázali by ste na záver niečo čitateľom?
Minulý týždeň som objavil aplikáciu, ktorá motivuje k dobrým návykom. Volá sa Momentum a dá sa do nej pridať akákoľvek činnosť, ktorú by sme chceli robiť, ale z rôznych dôvodov sa nám to nedarí. Písať denník, meditovať, cvičiť, na obsahu nezáleží. Aplikácia sleduje, či sa nám darí plniť stanovené ciele. Vraj sa po dvadsiatich opakovaniach vytvorí zvyk. Je to skvelá pomôcka pri osobnom rozvoji, pretože ten sa vždy začína prvým malým krokom.

Ohodnoť článok
43
Zdieľaj článok
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol ohodnotiť článok.
Prihlásiť sa
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.