29. novembra 2016, 14:02
Matúš Majer

EmDrive je magická súčiastka z NASA, ktorá popiera fyzikálne zákony, no nikto nevie, prečo funguje

ZAUJÍMAVOSTI NASA VESMÍR

Vďaka nej by sme sa na Mesiac mohli dostať len za štyri hodiny.

Len málokedy sa stáva, že by internet obletel fenomén, ktorý nejakým spôsobom súvisí aj s vedou. Presne to sa však práve deje s niečím, čo sa nazýva EmDrive. Je to však celkom pochopiteľné, keďže EmDrive - a nie metaforicky, doslova - porušuje jeden zo zákonov fyziky. Nie je úplne isté, ako funguje, vieme len, že je fakt dobré to mať a podľa vedcov je lepšie radšej presne nevedieť, čo sa vnútri deje, než aby to nefungovalo.

Zdroj: emdrive.com

Ak teraz začneš tlačiť dlaňou na stôl, tak akokoľvek sa to bude zdať bizarné, ten stôl začne tlačiť späť. Za predpokladu, že ten stôl sa neohýba a ani sa nemá šancu zlomiť, tlačí späť rovnakou silou, akou tlačíš ty naň. Ak vyskočíš a dopadneš na zem, vyvinieš silu, ktorou na ňu v momente dopadu zapôsobíš. Zem však v tom istom momente vyvinie takú istú silu späť. Ak vzlieta raketa, na svoj odlet sa odráža - využíva silu plynov, ktoré tlačia na zem a raketu rovnakou silou vytláčajú späť. Toto všetko od roku 1687 garantuje Sir Isaac Newton vydaním diela Philosophiae naturalis principia mathematica, kde okrem iného predstavil Tretí Newtonov zákon alebo axióm akcie a reakcie.

"Dva hmotné body na seba pôsobia rovnako veľkými silami opačného smeru, ktoré súčasne vznikajú a súčasne zanikajú."

To znamená, že ak niekto vydá silu nejakým smerom, na to, aby zákon platil, niekde musí existovať druhá (alebo viac síl), ktoré tú prvú znegujú. Ako sme už spomenuli, takýmto princípom vzlietajú zo Zeme rakety. Akcia horiacich plynov tlačí na Zem, čoho reakciou je vzlet rakety - zjednodušene povedané ju proste odpália. Raketa má teda ťah v podobe plynov, ktoré ju tlačia preč zo Zeme. Všetko je teda v poriadku, vzlet rakety na Zemi zanechal plno víriacich sa plynov. EmDrive však vo vákuu vytvára ťah bez toho, aby čokoľvek zanechávala, vytvárala alebo využívala palivo. To sa s Tretím Newtonovým zákonom nezhoduje. Výsledky EmDrive sú zjavné, a ak by sa potvrdili a súčiastka by sa začala využívať, vesmírne cestovanie by sa omnoho urýchlilo. Na Mars by sme sa dostali za 70 dní a to bez paliva. Téma je však kontroverzná a už niekoľko rokov čaká súčiastka na schválenie. Na to, aby bolo možné niečo takéto používať, by musel byť pohybový zákon upravený a aj všetky analýzy, práce a ďalšie zákony, ktoré z neho vychádzajú.

Zdroj: YouTube

EmDrive vytvoril v roku 2001 Brit Roger Shawyer. Em je skrátka pre electromagnetic, a to je aj princíp jeho fungovania. Pozostáva z kuželovitej medenej dutiny s veľkým otvorom. Do nej zariadenie menom magnetrón vpustí elektromagnetické vlnenie (vyrába ho), ktoré sa vo vákuu donekonečna odráža od stien prístroja, až vyústi do menšieho kužeľa, ktorý sa postupne rozpohybuje, energiu prenesie a vytvorí ťah. Tak znie teória, ktorá je experimentálne dokázaná, že funguje. Vedci v laboratóriu zachytili EmDrive vytvárať energiu, no na to, aby vo vedeckom svete niečo fungovalo, musí to mať predovšetkým teoretické odôvodnenie. Vysvetlenie, ktoré vynálezca ponúkol sa však bije s doteraz zaužívanými princípmi. Podľa vynálezcu Shawyera by EmDrive nemalo využitie len vo vesmírnom cestovaní, ale napríklad aj pri futuristických lietajúcich autách. Nekonečný zdroj energie by vo finále mohol poháňať celú planétu.

Ak si milovník vesmíru, v Brne je miesto pre teba. Pozri si, ako vyzerá štúdium kozmických technológií a kde sa môžeš uplatniť Ak si milovník vesmíru, v Brne je miesto pre teba. Pozri si, ako vyzerá štúdium kozmických technológií a kde sa môžeš uplatniť 11. januára 2024, 9:00

Nedávno však z NASA unikli papiere, ktoré hovoria o tom, že by mohol byť princíp EmDrive publikovaný v prestížnom vedeckom časopice AIAA Journal of Propulsion and Power, čo by mohlo znamenať schválenie EmDrive ako funkčného prístroja a po vydaní bezpečnostných opatrení a príručiek by mohol byť zavedený a používaný ako bežná súčiastka. Ostáva si len počkať na to, ako vedci dokázali vysvetliť spor s Tretím pohybovým zákonom tak, aby bol princíp EmDrive stále validný. Potulky vesmírom tak možno čoskoro budú efektívnejšie, rýchlejšie, výrazne lacnejšie a dostupné pre každého.