Aj na Slovensku sa máme čím pochváliť.
O kráse a úžase slávnych mostov ako Golden Gate Bridge či austrálskom Sydney Harbour Bridge určite nikto nemá pochybností, no nejaký obdiv si zaslúžia aj tie slovenské stavby. Aj na Slovensku máme totiž krásne mosty (alebo minimálne svojho času boli krásne), ktoré nepochybne stoja za zmienku. Nikoho asi neprekvapí, že veľká časť z umiestnených preteká cez najväčšiu slovenskú rieku Dunaj, no niet sa čomu diviť - veď len v Bratislave cezeň vedie päť mostov určených pre automobily. Okrem hlavného mesta sa však môže pochváliť aj zvyšná časť Slovenska, tak nie je načo čakať.
Most SNP | Bratislava
430 metrov dlhý Most SNP noví Bratislavčania tiež poznajú pod názvom Nový most, tak sa totiž 19 rokov volal. Najväčší bratislavský most sa staval päť rokov (1967 - 1972) a prepája stred centra s jednou z estakád v Petržalke. Ako jediný most na území hlavného mesta nemá v rieke Dunaj žiaden pilier - jeho jedinou oporou je pylón na pevnine. Najväčšou raritou je však "UFO" - luxusná reštaurácia na vrchole piliera vo výške 85 metrov, z ktorého vedú oporné laná. Môžeš sa do nej vybrať výťahom či po schodoch, na samotnom vrchole nechýba ani vyhliadka s ďalekohľadom, z ktorého je v najlepšom prípade vidno aj stokilometrovú vzdialenosť, jej návšteva je však platená. Most si pri výstavbe odniesol veľkú daň - kvôli jeho výstavbe bola zbúraná značná časť bratislavského Podhradia. Na druhú stranu znamenal rýchlu dopravu do Petržalky a aj vďaka nemu je Petržalka najväčším slovenským sídliskom.
Kolonádový most | Piešťany
Najdlhší krytý most na Slovensku je miestnymi prezývaný tiež "Sklený most". S nápadom spojiť piešťanské kúpele s centrom riadnym mostom (predtým len drevený) prišiel ich vtedajší majiteľ Ľubomír Winter - požadoval stavbu s ochranou pred dažďom a obchodíkmi, ktoré tam sú aj dnes. Most bol dokončený v roku 1933, križuje rieku Váh a jeho biela farba udiera do očí každému okoloidúcemu turistovi. Na jednej strane ústi na nábrežie, na ktorom stojí známa socha barlolámača. Kolonádový most, dielo šikovného architekta Emila Belluša, je dnes národnou kultúrnou pamiatkou.
Starý most | Bratislava
Príbeh Starého mosta začína v rokoch 1890 - 1945 v podobe Mostu Františka Jozefa, ktorý zničila ustupujúca nemecká armáda počas konca druhej svetovej vojny. Na jeho mieste Sovieti za 6 mesiacov vybudovali Most Červenej armády (neskôr premenovaný na Starý most), po ktorom niekoľko rokov jazdila aj električka do Petržalky. Jeho plánovaná životnosť bola 15 rokov, čiže do roku 1961, používal sa však až do decembra 2013, kedy ho pre kritický stav uzavreli. Nasledujúce dni len chátral, načo začala demontáž, a po vyše dvojročnom procese vznikol dnešný, ikonicky zelený Starý most. Prvá električka prešla mostom vo februári, verejnosti otvoril svoje brány až 19. mája 2016. Dnes je Starý most obľúbeným miestom na prechádzku mnohých Bratislavčanov, dennou súčasťou trasy cyklistov idúcich do práce a jedna z najzaujímavejších dominánt hlavného mesta.
Most Márie Valérie | Štúrovo
Nachádza sa v južnej časti Slovenska, v meste Štúrovo, a po moste sa dostaneš až do Maďarska. Jeho architektom je Maďar János Feketeházy. Tvorí ho päť "mostných polí" (úseky medzi piliermi), pričom každá má inú dĺžku - spolu je to 509 metrov. Ďalší z dunajských mostov bol postavený už v roku 1895, no aj jeho postihol podobný osud ako Starý most. Ustupujúce nemecké vojská vyhodili v roku 1945 časť do vzduchu, čo ho znefunkčnilo. Dlhé roky sa nenašla dohoda medzi socialistickými štátmi, dokonca bola zriadená kompa, ktorá prepravovala ľudí či autá. Spojenie oboch národov svitlo až 11. októbra 2001 po dohode oboch vlád, čo sa stretlo s vynikajúcim ohlasom u príslušných obyvateľov i Európskej únie.
Turecký most | Poltár
Známou kultúrnou pamiatkou v Poltári je kamenný most známy ako Turecký. Prekvapivo ho postavili Turci, a to v 17. storočí, keď toto územie okupovali, za účelom budovania kráľovských ciest na poštové účely. Stavba je v štýle klasickej starotureckej architektúry - vysoké a výrazné oblúky s medzerami či značne vysoké múry. Po čase začal chátrať, no v 19. storočí sa miestni rozhodli pre opravu, most rozobrali a znovu postavili z pôvodného kamenia. Tretí najstarší zachovaný most na Slovensku slúži už len chodcom v rámci pešej zóny - autá po ňom už od roku 2004 nejazdia. Most už znovu potrebuje rekonštrukciu, poškodené sú piliere i klenba, tak nech to vyjde.
Most Apollo | Bratislava
Náš návrat do Bratislavy oslávime veľkolepo - majestátnym a mnohokrát oceneným Mostom Apollo. Názov dostal podľa počas druhej svetovej vojny Američanmi zbombardovanej rafinérie, ktorá ležala hneď vedľa dnešnej polohy mosta. Tvorený je masívnym oblúkom, o ktorý sú zachytené nosné laná držiace hlavnú časť. Cez 36 metrov vysokú dominantu prejde denne takmer 100 000 vozidiel, spĺňa teda svoj účel - odľahčiť priľahlý a v špičke večne a obojsmerne plný Prístavný most. Most získal cenu Stavba roku 2006 a ako jediná európska stavba aj Opal Awards za technické inžinierstvo. Najmä po estetickej stránke vynikajúci most bol otvorený 4. septembra 2005 a môže sa pochváliť aj jednou netradičnosťou - narozdiel od systematickej výstavby sa celý most postavil pri jednom brehu na pontónoch, nato ho niekoľko hodín otáčali do terajšej podoby.
Chmarošský viadukt | Telgárt
Vyzerá naozaj rozprávkovo, však? Chmarošský viadukt nájdeš na východe stredného Slovenska, pri meste Telgárt. Kamenný klenbový most dosahuje takmer 114 metrov a má deväť otvorov medzi piliermi. Viadukt pod Kráľovou holou je obľúbený fotografmi - tomu sa niet čo čudovať, doslova z neho vyžaruje architektov cit pre krásu. Aby tých oblúkov nebolo málo - celý most je v oblúku aj postavený - kruh oblúku má polomer 300 metrov.
Aj keď sa teda Golden Gate na Slovensku nenachádza, rozhodne nemusíme byť smutní. Šikovné ruky architektov a staviteľov dokázali svoje na prekrásnych dielach, ktoré dnes slúžia tisíckam ľudí. A ktovie, možno Slovensko preslávi jeden z ešte len plánovaných mostov - aspoň tak, ako to svojho času zvládlo prekrásne bratislavské Apollo.