A prostredníctvom čoho ste si písali/volali vy?
Facebook, Snapchat, Whatsapp, Viber, Face Time, Skype alebo TeamSpeak. Asi tak by sme mohli zhrnúť súčasné komunikačné prostriedky, či už sú určené na chatovanie, online volania alebo rovno videohovory v skupinách počas hrania hier online. Spojiť sa s niekým prostredníctvom internetu je v dnešnej dobe záležitosťou niekoľkých sekúnd. Aplikácie prispôsobené aj nižšej rýchlosti pripojenia, konferenčné hovory a jednoduché rozhrania, ktoré sa naučili používať aj starší užívatelia jednoznačne prajú týmto službám. Netreba však zabúdať ani na obdobie pred Facebookom a ostatnými rivalmi. Cez čo všetko sme zvykli nadväzovať kontakt?
ICQ (O-Oú!) | 1996
Začneme podľa všetkého najstarším chatovacím klientom, ktorý odštartoval popularitu instantných správ. V roku 1996 predstavila štvorica izraelských študentov stojacich za spoločnosťou Mirabilis I Seek You. V časoch, kedy sa takmer všetci sústreďovali na zlepšovanie mailových služieb sa s cieľom zmeniť tento zaužívaný zvyk presadilo ICQ natoľko, že ho o 2 roky neskôr odkúpila spoločnosť AOL za 256 miliónov eur, pričom sa prisľúbila vyplatiť ďalších 107 miliónov počas nasledujúcich 3 rokov. Súčasťou chatovania sa okrem iného neskôr stal populárny ICQ Game Center. Nostalgicky si zaspomínajte na Slide-a-Lama ako jednu z mnohých populárnych hier pre dvoch (Zoopalonda, Pool, Rock Paper Scissors a ďalšie).
AOL Instant Messenger - AIM | 1997
Iba o rok neskôr odštartovala svoju donedávna aktívnu "kariéru" veľmi podobná služba a zhodou okolností spolu s ICQ a iChatom patrila pod jednu a tú istú spoločnosť - America Online/AOL. Poslednú drobnú aktualizáciu užívatelia obdržali pred 16 mesiacmi, a tak môžeme hovoriť o takmer mŕtvej komunikačnej službe. Pri jej zrode však mali programátori poriadne konflikty s nadriadenými. AOL vo svojich začiatkoch naberal zisky práve z poplatkov a všetky jeho súčasti boli platené (niektoré dokonca od hodiny!). Myšlienka AIM-u však spočívala v bezplatnom spájaní ľudí, čo sa aj dnes ukazuje ako skvelý marketingový model. Podiel na trhu v roku 2011 klesol na 0,73%, pričom toto číslo označovalo iba počet nainštalovaných aplikácií, nie aktívnych užívateľov.
Windows Live Messenger | 1999
MSN Messenger alebo od roku 2005 tiež Windows Live bol rozhodne jeden z tých populárnejších instantných chatovacích klientov. Podľa štatistík, ktoré zverejnil "Mrkvosoft" v roku 2009, ho využívalo až 330 miliónov užívateľov. Postupne sa rozšírili takmer na všetky platformy vrátane Xboxu 360 a nebyť odkúpenia Skype-u zostal by i naďalej populárny. V roku 2013 bolo vyhlásené ich zlúčenie, pričom ešte pred ukončením WL bolo možné komunikovať so Skype účtami priamo v appke. Ako posledné skončili servery v Číne spolu s ospravedlnením vo forme Skype kreditov.
Pokec | 1999
Ani Slovensko nezaostávalo v trendoch osobných instantných správ a ešte pred prelomom tisícročia sa zakladateľ portálu Azet.sk, Milan Dubec, postaral o vznik Pokecu a jeho legendárnych RP-čiek či miestností. V priebehu rokov sa na túto jednoduchú sociálnu sieť registrovalo stále viac Slovákov a dlhú dobu sa Pokec označoval za najväčšiu online komunitu na Slovensku. Počet aktívnych užívateľov dosahoval hodnotu 1,3 milióna a denne ho navštívilo približne 500 000 ľudí. Spomínate si na svoj nickname alebo heslá od fotoalbumov?
Vypress chat | 2000
Pre súkromnejšie účely a spájanie sa s vašimi bližšími ale aj vzdialenejšími susedmi sa presádzali takzvané LAN messengeri. Komunikácia prebiehala výhradne vo vašej lokálnej sieti (prepojená sieť vo firme, škole, na sídlisku u rovnakého internetového providera) a tým pádom aplikácia nevyžadovala akékoľvek pripojenie na internet. Okrem samotného chatovania bol k dispozícii prenos súborov medzi užívateľmi v sieti a tiež archív. Posledná verzia vyšla v roku 2011.
TeamSpeak | 2001
Online hranie a TeamSpeak idú ruka v ruke už takmer 15 rokov. Oproti Skype-u má naozaj veľkú výhodu v maximálnom počte pripojených užívateľov v jednom hovore, až 32. Aby sa však predišlo zbytočnému šumu, jednoducho si nastavíte hotkey ako klávesu, ktorá odblokuje stlmený mikrofón a vy môžete hovoriť. Nevýhodou bola a stále je v niektorých prípadoch horšia odozva.
Ventrilo | 2002
Na jednej strane sme mali tých, ktorí sa chceli spájať s blízkymi priateľmi či známymi a potom tu boli hráči, ktorí jednoducho potrebovali službu, prostredníctvom ktorej sa dokázali spojiť na diaľku a čo najviac si tak vychutnať multiplayer gaming. Vytvoriť server pre 8 ľudí a zároveň s nimi komunikovať či už klávesnicou alebo mikrofónom bolo možné od roku 2002 až do 2008, kedy vyšla posledná verzia pre Windows, čo vám potvrdí aj ich dostatočne zanedbaný web.
Skype | 2003
Väčšina služieb v nostalgickom sumári online chatu či hovoru je už bohužiaľ využívaná tak malým množstvom ľudí, že môžeme s kľudným svedomím prehlásiť o ich nahradení modernejšími a zrejme aj kvalitnejšími aplikáciami. To sa však netýka Skype-u. S obchodným modelom freemium prišiel v roku 2003. Väčšina jeho súčastí je teda bezplatná, avšak za vopred kúpené kredity môžete zrealizovať hovor na mobilné číslo, prípadne konferenčný videohovor. Od podpory Windowsu sa postupne prešlo na všetky dôležité platformy, a tak sa môžete kontaktovať či už cez iOS, Android, Linux alebo macOS. Pamätáte si na spamovanie stovkami pohyblivých smajlíkov a nekonečné hlasné vyzváňanie, keď ste sa nemohli dostať k počítaču a prijať/zamietnuť hovor? V roku 2015 mala služba približne 300 miliónov aktívnych užívateľov.
MySpace | 2003
Kedysi najväčšia sociálna sieť na svete mala našliapnuté do poriadnych výšin, hoci skončila na internetovom pohrebisku. Tento rok ju odkúpila spoločnosť Time Inc. a ešte i dnes má MySpace akú-takú základňu stálych užívateľov. Týchto pár miliónov ale nemožno porovnávať s jej vrcholom z roku 2008, kedy zaznamenala 75,9 miliónov užívateľov mesačne. Necelých 76 miliónov môže znieť komicky v porovnaní s Facebookom, ktorý denne prekračuje jednu celú miliardu, avšak odhliadnuc od mnohých ďalších faktorov je trend sociálnych sietí kedysi a dnes neporovnateľný. Ešte toho roku túto prelomovú sociálnu sieť predbehol Facebook a postupne sa ich 1600 stálych zamestnancov zredukovalo na 200 a trhová hodnota začala hlboko klesať.