- produkty a služby určené pre osoby staršie ako 18 rokov
- sex, nahotu a iný NSFW obsah
- násilie, krv alebo obsah nevhodný pre citlivé povahy
10 krátkych filmov, ktorými uznávaní režiséri naštartovali svoju kariéru.
Sledovať rané filmy dnes uznávaných režisérov je vždy zábava. Kto by nechcel vidieť, čo s prvými kamerami kutil Christopher Nolan či Tim Burton? Režiséri sú obyčajne už vo svojich začiatkoch veľmi usilovní - ich pokusy s filmom sa nezriedka datujú do doby, kedy boli ešte deťmi či študákmi a nikomu by ani nenapadlo, že raz títo nenápadní nadšenci budú na filmovej šachovnici dôležitými hráčmi a uznávanými umelcami. Pozrite si malú ochutnávku zo začiatkov niekoľkých významných mien dnešného filmu.
1. Christopher Nolan – Doodlebug (1997)
Jeden z najrešpektovanejších režisérov súčasnosti, perfekcionista Christopher Nolan, začal nakrúcať filmy už ako sedem-ročný. Predtým, než širokú verejnosť oslnil majstrovskými kúskami ako Memento, Interstellar či trilógiou o Temnom rytierovi, nakrútil zaujímavý kraťas Doodlebug. Vznikol počas Nolanových univerzitných štúdií a vynikajúco ilustruje jeho režisérsky talent. Že sa nedá na ploche necelých troch minút rozohrať ťaživý psychologický thriller? Mladý Nolan vás vyvedie z omylu. Atmosférický, inšpiratívny kraťas, ktorý diváka krásne udržiava v napätí, aby to napokon zaklincoval pointou, z ktorej by mal taký Franz Kafka nepochybne radosť.
2. David Lynch – Abeceda (1968)
Abeceda bola tretím krátkym filmom veľkého mystika filmového plátna Davida Lyncha. Je všeobecne známe, že Lynch nikdy nechcel byť režisér (dodnes sa v prvom rade považuje za maliara) a k tomuto remeslu sa dostal len preto, aby zistil, ako sa pohybuje maľba. Abeceda je ovplyvnená surrealizmom a abstraktným expresionizmom. Inšpiráciou bola nočná mora vtedajšej Lynchovej manželky Peggy, ktorá si vo filme aj zahrala. Lynch sa s filmom uchádzal o štipendium na Americkom filmovom inštitúte, ale keď videl zoznam úspešných štipendistov, oblial ho studený pot. „Boli to všetko prvotriedni tvorcovia experimentálnych filmov, všetci tak okolo štyridsiatky. Pozeral som sa na ten zoznam a vravel si: To nie je možné, niečo tam získať. Ako som mohol v niečo také dúfať? Proste som to vzdal,“ poznamenáva samotný režisér. Výsledok? Táto krátka nočná mora komisiu ohromila a stala sa jediným prihláseným filmom, ktorý sa vymykal všetkým škatuľkám. Lynch štipendium získal a jeho filmárska dráha bola spečatená.
3. Lars von Trier – Nocturne (1980)
Predtým, než vyhlásený dánsky provokatér Lars von Trier emocionálne ničil divákov svojimi slávnymi artovými kúskami ako Prelomiť vlny, Tanečnica v tme, Dogville či Antikrist, nakrútil ako študent filmovej školy hneď niekoľko zaujímavých praktických cvičení. Nocturne je pravdepodobne najvydarenejším kúskom z jeho študentských čias. Dýcha surreálnou atmosférou, stavia skôr na emóciách a snovosti, pričom zaujme pozoruhodnou prácou s kamerou či farebným tónovaním. Už tu môžeme vidieť niekoľko náznakov Trierovej budúcej kariéry – dôraz na ťaživú, depresívnu atmosféru, interpretačnú voľnosť či zreteľnú inšpiráciu Andrejom Tarkovskym. Temné, hypnotické dielo, ktoré predznamenáva kariéru významného a dôležitého tvorcu.
4. Tim Burton – Vincent (1982)
Mladého Tima Burtona, toho času animátora v štúdiu Disney, práca na filme Lišiak a pes nijako zvlášť nebavila. Radšej kreslil bizarné výjavy a kostry, takže kresba roztomilých líšok ho skôr deptala. Disney v ňom ale videl potenciál a dal mu priestor na nakrútenie vlastného kraťasu. Vincent predstavuje esenciu toho najlepšieho, čo si pod menom Tim Burton predstavíme - hravú, temnú štylizáciu, svojský humor aj gotickú atmosféru. Príbeh o malom chlapcovi, ktorý si predstavuje, že je slávny hororový herec Vincent Price (ktorý k filmu nahovoril komentár), je v Burtonovej filmografii dodnes vysoko cenený. Keď ho však uvideli predstavitelia štúdia Disney, reagovali kyslo. Vincent Price dodal, že práca na tomto dielku bola jednou z najradostnejších a najkrajších v celej jeho hereckej kariére.
5. Damien Chazelle – Whiplash (2013)
Damien Chazelle nám už čoskoro predstaví muzikál La La Land, stále však máme v pamäti jeho nekompromisnú pecku Whiplash z roku 2014. Rok predtým, než svojím celovečerným debutom bodoval na festivaloch aj Oscaroch, nakrútil krátky film s rovnomenným názvom. Bola to do istej miery nutnosť, Chazelle zháňal peniaze na celovečerný projekt a potencionálnym producentom predstavil dnes už veľmi dobre známu scénu – prvé stretnutie nadaného bubeníka Andrewa a nekompromisného učiteľa Fletchera. Na filme je vidieť, že režisér mal svoju víziu dokonale premyslenú a už tu si môžeme vychutnať vynikajúcu prácu s rámovaním obrazu, zvukom a kamerou. Bonbónikom je tiež účasť J. K. Simmonsa, ktorý si za úlohu tyranského učiteľa už o rok neskôr odniesol Oscara. Samotný krátky film zožal ovácie, v Sundance získal cenu poroty a na festivale Aspen Shortfest si rovno odniesol cenu za najlepší krátky film.
6. Michel Gondry – La Lettre (1998)
Snílek a fantasta Michel Gondry sa pred svojou celovečernou tvorbou vytrénoval hlavne ako schopný režisér videoklipov (spolupracoval napr. s Björk či Chemical Brothers). V roku 1998 však nakrútil jednoduchý, ale pôvabný krátky film La Lettre. Príbeh mladého chlapca Stéphana a jeho prvej lásky – dievčaťa Aurélie, nesie typickú Gondryho pečať. Nezaprie záľubu v groteske, absurdite, snovosti, jemnom humore a zároveň zaujatím pre radosti a strasti bežného života. Výsledkom je príjemný, magicko-realistický film, kde Gondry obyčajnému príbehu dodáva na výnimočnosti práve svojou nevšednou imagináciou. Presne tak, ako sme zvyknutí z Večného svitu nepoškvrnenej mysle, Náuky o snoch či Peny dní.
7. James Wan – Saw (2003)
Nekorunovaný kráľ hororu James Wan má v tomto rebríčku podobné postavenie ako Damien Chazelle. Už v roku 2003 s kamošom Leighom Whanellom predstavil svetu Jigsawa, aby v krátkom filme Saw trochu potrápil nešťastníka, ktorý si dostatočne nevážil života. Tento krátky film mal producentov presvedčiť, aby to projektu naliali prachy. Atmosféra je chladná, špinavá, kamerové filtre a divoký strih vytvárajú nepríjemné pocity rozkladu a smrti. A hoci sa Wan vyhýba zobrazeniu explicitných nechutností, o to viac nepríjemnejšie a brutálnejšie kraťas pôsobí. Zvyšok je už história. Producenti po nápade skočili ako pstruh na mušku, zamiesili na výnosnú frančízu a Wanovu kariéru nakopli priam raketovým spôsobom.
8. Sylvain Chomet – Stará dáma a holuby (1997)
Kritiku aj divákov si podmanil animákmi Trio z Belleville a Iluzionista. Ešte skôr však Sylvain Chomet stihol nakrútiť animovanú grotesku Stará dáma a holuby, ktorá by nemala ujsť žiadnemu fanúšikovi originálneho umelca. Aj v tomto prípade môžeme vysledovať určité trademarky, ktoré Chomet nechal neskôr zaznieť vo svojich dlhometrážnych filmoch. Šarmantná absurdita, jemná satira, karikatúra, metaforická kvalita a nádherná animácia, ktorá digitálne umeliny sebavedomo splachuje do kanála. Príbeh hladujúceho pochôdzkára, ktorý príde na zdanlivo jednoduchý recept, ako si dobre naplniť žalúdok, si vyslúžil nomináciu na Oscara a Britská Akadémia mu udelila ocenenie za najlepší krátky animovaný film roku 1997. A Chomet samotný sa stal jedným z najuznávanejších tvorcov na poli dospeláckeho animovaného filmu, ktorého ďalšie diela len potvrdili jeho výnimočný talent.
9. Terry Gilliam - Storytime (1968)
Terryho Gilliama máme v pamäti ako tvorcu klasík ako Dvanásť opíc, Kráľ rybár či Brazil. Ale nemálo ľudí vie aj o jeho angažovaní sa v kultovej humoristickej skupine Monty Python. V rámci nej režíroval niekoľko filmov a skečov, ale známy sa stal hlavne pre svoje humorné animácie, ktoré sa stali neodmysliteľnou súčasťou tejto britskej bandy. Rok predtým, ako sa Pythoni oficiálne sformovali, Terry Gilliam nakrútil krátky animovaný film Storytime. Predstavuje sa ako schopný výtvarník s originálnym štýlom, ktorý mu na dlhé roky zaistil popularitu. Už v kraťase Storytime nechýba špecifický anglický humor, dadaistická poetika, absurdná sranda či parodické prvky. Skrátka, ak milujete humor Monty Python, nie je o čom, zábava je istá!
10. Jan Švankmajer: Poslední trik pana Schwarcewalldea a pana Edgara (1964)
Jan Švankmajer je nepochybne pojem. K českému surrealistickému režisérovi sa hlásia tvorcovia nielen z jeho rodiska, ale doslova z celého sveta (ako svoju inšpiráciu ho zmieňujú bratia Quayovci, Terry Gilliam či Guillermo del Torro). Švankmajer nakrútil veľké množstvo – najmä krátkometrážnych – filmov a nebudeme ďaleko od pravdy, keď povieme, že každý z nich je vynikajúci. Poslední trik z roku 1964 je prvým Švankmajerovým vstupom na pole filmu. Herecko-bábkový film vyniká nápaditosťou, imaginatívnosťou a fanúšikom nepochybne pripomenie Švankmajerov neskorší celovečerák Don Šajn. A hoci cítiť, že sa jedná o jedno z jeho ranejších diel, svojská poetika, pre ktorú sme si Švankmajerove filmy zamilovali, je tu prítomná v každom políčku. Toto súperenie dvoch kúzelníkov je teda ideálna pozvánka do úžasného sveta tohto výnimočného režiséra.
Začiatky ktorých tvorcov by ste chceli vidieť nabudúce? Zanechajte nám vaše dojmy a nápady v komentároch