32
1. máj 2015, 18:22

Avengers 2 vás dostanú najmä humorom a originálnosťou, hĺbkou však nezaujmú (Recenzia)

Joss Whedon to aj zvládol, no zároveň aj sklamal. Age of Ultron ponúka haldu vtipov a efektných akčných sekvencií, no na poli letných blockbusterov vo finálne neobstojí.

1. máj 2015, 18:22

32

Posledné mesiace boli na nevydržanie. Niežeby sme sa išli za Avengermi zblázniť, ale Disney nám to čakanie pekne znepríjemňovalo nekončiacou vlnou nových záberov a spoilerov. Ako človek, ktorého povinnosťou je sledovať všetky filmové novinky, som sa bohužiaľ nedokázal všetkému vyhnúť. Pred kinom som mal pocit, že ma Avengeri sklamú, že Joss Whedon to po druhý raz nezvládne a že prakticky viem zhrnúť dej celého filmu už pred premiérou. Som veľmi rád, že môžem bez akýchkoľvek výčitiek tvrdiť, že som sa v mnohom mýlil a dokonca ma príbeh, respektíve priebeh snímky, dokázal prekvapiť.

Písal som to už neraz a v tomto prípade mi ani svoje opakovanie nepríde zbytočné, naopak, pripomenutie faktu, že každá snímka z MCU patrí do iného žánru je dôležité. Iron Man 3 je thriller, respektíve niečo na hranici techno-thrilleru, prvý Cap je dobrodružno-akčný vojnový príbeh, zatiaľ čo druhý už skvelý politický thriller. Thor je fantasy, Guardians of the Galaxy je space opera, Ant-Man bude heist movie, Hulk sa zase tváril byť tak trochu psychologickou drámou s množstvom CGI. V roku 2012 ale prišli Avengers so skvelým záporákom a niečím, čo tu predtým ešte nebolo. Spojením najlepších komiksových hrdinov od Marvelu, skvelej akcie, humoru a nezabudnuteľných scén s postavami, ktoré jednoducho nemôžete nemať radi, vznikol film, ktorý sa nedal len tak niekde zaradiť.

Niekto teda môže fakt, že Age of Ultron nemá svoju tvár a ide „len“ o letnú blockbusterovú jazdu plnú drahých akčných sekvencií a neuveriteľnej dávky humoru bez hlbšieho charakteru považovať za negatívum. Našťastie, ja to tak vôbec nevnímam. Dostal som presne to, čo som ako fanúšik Marvelu chcel. Zábavné dialógy, úžasné súbojové scény, návrat Avengers hlavne z hľadiska rozvíjania ich vzájomných vzťahov, no a v neposlednom rade aj vcelku drvivý dopad na MCU. Nielenže sa nastolila linka pre Civil War, Age of Ultron uzavrel 2. Fázu a pripravil pôdu pre Thanosa a spol. Ak ste si čítali recenzie, ktoré tvrdili, že sa nedočkáte žiadneho wow momentu, ktorý si budete pamätať ešte dlho po opustení kina, buď tú recenziu písal človek, ktorému už ide Marvel hore krkom, alebo mu Age of Ultron jednoducho nesadlo. Úprimne, ja sa neviem dočkať druhej projekcie už len kvôli Hulkbuster vs Hulk súboju a hlavne jednej špecifickej scéne.

Ak Joss Whedon pred dvoma rokmi tvrdil, že Age of Ultron bude temnejšie, vážnejšie a hlbšie, buď klamal celý svet, samého seba, alebo sa jednoducho fakt snažil, ale vo finále mu to akosi nevyšlo. Charakterový presah je takmer nulový, vývin postáv z psychologického hľadiska je takmer nepodstatný a miesto toho, aby sa opieral o dramatické momenty, ktoré vyzerajú skôr trápne a jemne klišé, sa opiera o humor, čo celú snahu o zachytenie akejsi vnútornej zmeny u postavy zabíja.

Nedočkáme sa ani žiadnej temnoty, ktorú mal pravdepodobne priniesť záporák Ultron. Ten je jednoducho nudný a okrem pár hlášok, za ktoré vďačí scenáru Jossa Whedona, neponúkne vôbec nič. Dokonca nemá ani žiadne cool scény. Za všetky sympatie, ktoré vo vás vzbudí, môžu Avengers, ktorí s ním bojujú. Čerešničkou na torte je potom jeho uponáhľaný a nedotiahnutý/nedostačujúci (vyber si) origin. Dokonca aj Vision v podaní Paula Bettanyho, ktorý má len dva dialógy, je na tom z hľadiska atraktivity postavy oveľa lepšie, než samotný Ultron. Zamrzí aj fakt, že pri jeho vzniku máte dojem, že je to skutočne akýsi Messi vášho tímu. Vision je ale v boji War Machine volume 2, ktorého jediná podstatná úloha je zneškodnenie Ultrona v istej forme, v akej by to nezvládol nik iný. Za to ale môže jednoznačne počet postáv pred kamerami.

Možnosť, že budete spokojní s dvojičkami, Visionom či dostatkom priestoru pre všetky postavy je takmer nereálna. Tých 135 minút je pre obsah filmu jednoducho málo a cítiť to pri takmer každej postave. Taký Iron Man je jemne potlačený do úzadia, zato Hulk má viac priestoru, no nemusíte sa báť, že by bol nudný. Každá scéna s ním je totiž brilantná. Podstatne väčší priestor dostal Hawkeye, ktorému sme sa konečne dostali pod kožu. Po sťažnostiach, že nemá vlastný film a v Avengers bol skôr do počtu, si v tíme vymodlil zaujímavé miesto. Thor vďačí za sympatie len neuveriteľne charizmatickému Chrisovi Hemsworthovi. Ten do svojej roly pridáva niečo viac, čím ju zachraňuje.

Ako to teda funguje na plátne? Nuž, akcia je úžasná, Avengeri konečne bojujú ako jeden tím, sú zohratí, sú vtipní, sú efektívni, no zároveň mimoriadne efektní, čo poteší najmä obecenstvo. Okrem audiovizuálneho potešenia, ktoré je cítiť vo veľkej miere, rovnako ako veľký budget, sa dočkáte mimoriadne vtipných hlášok či dialógov. Na jednej strane som rád, že Whedon s Avengermi končí, keďže už cítiť jeho nechuť pracovať s nimi, ako aj čiastočnú neschopnosť udržať ich všetkých na plátne v logicky podložených situáciách s dostatočným psychologickým progresom, na strane druhej si nie som celkom istý, či bratia Russoovi dokážu Avengerom dať toľko humoru a originálnosti, aké s ľahkosťou produkuje Whedon.

Dej ako taký zaujímavý je, zápletka je však prudko neoriginálna, nudná a očakávaná, rovnako ako pohnútky a motivácia hlavného záporáka. Ultron je jednoducho sklamaním v každom bode, vrátane jeho dizajnu. Miestami ma zaskočili až príliš očividné a zbytočné trhliny v scenári a iné nelogické chovania postáv. Spoilovať vám to nebudem, pri premietaní to je miestami až do očí bijúce. Našťastie, stopáž, hoci presahujúca dve hodiny, vás nikdy nenechá vydýchnuť si ani na chvíľu. Na plátne sa vždy niečo deje, nikdy sa nenudíte a počas celého toho premietania sa fenomenálne zabávate. V tomto bode sequel výrazne prekonáva prvý film. Akcia, dialógy, humor, to všetko je lepšie, než v prvých Avengers. Práca s vysokým počtom postáv však už pokrivkáva, dvojičky na čele so záporákom sú nudné a zbytočné, no a o potrebe mať všetkého viac a v oveľa väčšej forme ako naposledy ani nehovoriac. Aj Age of Ultron bohužiaľ trpí syndrómom lákajúcim režiséra do vôd, z ktorých niet úniku. Do vôd, v ktorých vám filmoví fanšúšikovia, vaši diváci, našeptávajú, že pokiaľ to tentoraz nebude väčšie, pokiaľ nebude viac výbuchov, pokiaľ nebude viac postáv, jednoducho, pokiaľ to celé nebude globálnejšie a (navonok) epické, so správnym prístupom sa to bude jednoducho vylučovať. Všetci dobre vieme, že to pravda nie je. Posledný negatívny bod: Product placement. To vážne?

Avengers: Age of Ultron sú pre komiksých fanúšikov a fanúšikov MCU splneným snom. Pre fanúšikov filmu, ktorí sú s týmto druhom umenia v kontakte už dlhšiu dobu, sú však aj jemným sklamaním. Ja, ako zástupca oboch táborov, stojím teda na rázcestí, ktoré vytýči moje rozhodnutie. Nedokážem si však pomôcť. Zabavil som sa náramne, dej ma v jednom bode skutočne prekvapil, Avengeri boli skvelí (veľkoleposť akcie a humor sa pritom nedajú porovnať so žiadnym iným blockbusterom), no a taktiež sme sa znova o čosi viac pohli k smerom veľkému Thanosovmu finále. Dojem ale pokazilo až zbytočne veľké množstvo postáv, v niektorých prípadoch dokonca až ich samotná zbytočnosť a taktiež fakt, respektíve pocit, že Whedon by to na tretíkrát už rozhodne nedal, keďže už je miestami cítiť jeho nevôľu a únavu. V konečnom dôsledku hodnotím Age of Ulton veľmi dobre. Zároveň som si však vedomý toho, že mohli byť niečím oveľa lepším, niečím oveľa hlbším a niečím, čo by skutočne stálo za oslavné chóry. Síce sa ale cítim ako nadmieru uspokojený divák komiksového veľkofilmu, no zároveň ako jemne sklamaný človek, ktorý uveril sľubom a PR rečiam o tom, že tentoraz to bude iné. Nebolo. 7,5/10.

PS: Hodnotenie 7,5 vôbec nie je zlé! Dokonca si myslím, že po druhýkrát a v 2D (pretože 3D je úplne zbytočné, ako vždy) to bude pokojne aj tých 8/10. A ja vám radím, aby ste do toho kina skutočne išli. Garantujem vám, že sa slušne zabavíte!

A nezabudnite, Filmkult vám už čochvíľa prinesie ďalší článok zo Sveta Marvelu, ktorý sa pozrie na to, ako zmenil Age of Ultron udalosti MCU.

0/10
1