18. apríla 2015, 11:22

Mortal Kombat X vsádza na brutálnosť, lámanie kostí, zábavné súboje a sympatické postavy (Recenzia)

NetherRealm Studios vydali jubilejný 10. diel ich bojovej série známej po celom svete - Mortal Kombat. Ako sa nám hra páčila?

Odpoveď na túto otázku nájdete až na konci článku, no sľubujem, že tentoraz to nebude také dlhé ako pri Bloodborne. Mortal Kombat X totiž nemá hlbokú premisu, prejdenie hry vám potrvá niečo cez 5-7 hodín a ani tých zvyšných módov nie je toľko, aby to človeka zabavilo na tak dlho, ako napríklad spomínaný Bloodborne. Mnohí si od MK X sľubovali skutočne veľa.  A musím sa priznať, že už od prvých trailerov som z tohto titulu bol vo vytržení aj ja. Čudujete sa mi? Pekné prostredie, úžasné bojové chmaty, kombá a pohyby, neuveriteľne oku lahodiace momentky, najmä čo sa Fatalities a Brutalities týka, no a v neposlednom rade prísľub skutočne inovačného bojového titulu. Street Fighter má svoju vlastnú základňu, Tekken je už pekných pár rokov fanúšikmi a hráčmi, ktorí na ňom vyrastali, radšej ignorovaní (vrátane mňa), a tak sa veľká nádej vkladala práve do tohto diela od štúdia NetherRealm.

Singleplayer môžete v tomto prípade považovať za tutorial, rovnako ako tomu je pri Battlefieldoch, v istých prípadoch aj pri Call of Duty. Má vás pripraviť na hru Online a skutočné výzvy. Tvorí ho 12 kapitol, pričom v každej z nich hráte za inú postavu a posúvate sa v príbehu a v jeho spoznávaní o čosi viac. Mortal Kombat má skutočne neuveriteľne živý svet plný fantastických bojovníkov, s ktorými sa stretnete, prípadne sa ocitnete v ich koži. Všetci sú sympatickí a majú svoje vlastnú dôvody pre to, čo robia. Každého naháňajú špecifickí vnútorní démoni, no všetkých spája jedno veľké blížiace sa nebezpečenstvo. Síce je dej krátky, no musím povedať, že sa celkom príjemne hral. A tým by som odsek o príbehovej časti aj ukončil.

Čo vám ale ostáva po jeho prejdení? Nuž, na výber máte z viacerých možností. Chyťte do rúk druhý ovládač a rozdajte si to s kamošmi, zapojte sa do súbojov 5 frakcií alebo skúšajte dobyť veže, teda Towers. Fraction Wars vám umožnia pripojiť sa do jednej z 5 frakcií, z ktorých najlepšia je na konci týždňa odmenená. Víťazstvami zlepšujete skóre, bilanciu aj silu svojej frakcie. Režim Towers zase ponúka tri výzvy. Čím vyššie stúpate, tým je protivník náročnejší. Čím silnejšiu vež chcete dobyť, tým viac sa zapotíte, no rovnako tak získate aj atraktívnejšie odmeny. Bezpochyby, mať zaplatený multiplayer sa tu vypláca, no ironicky, v deň, keď som sa pri recenzovaní naň chcel primárne zamerať, mi takmer vôbec nefungoval. Buď ma nechcelo pripojiť alebo mi nedokázalo nájsť žiadneho oponenta. Nefungovali ani Faction Wars a tak som sa za celý deň dostal k možno 10 online súbojom, čo je žalostne málo. Nadšenie mi nepridal ani fakt, že výskyt lagov bol občas neúnosný, vzhľadom na to, aké ničivé dôsledky mali na zápas. Z technického hľadiska tak ide v mojom prípade o veľké sklamanie. Aj Krypta, v ktorej si odomykáte rôzne bonusy je vám prakticky nanič, ak ich nemáte kde zúžitkovať. Pýtal som sa známych a potvrdili, že nie som jediný s týmito problémami, no našťastie stále prevláda správna funkcionalita aspoň u väčšiny hráčov. Mortal Kombat X je bezpochyby oveľa sociálnejšie zameranou hrou, než tomu bolo v predošlých dieloch. Je preto škoda, že to nefunguje tak, ako by malo. Stále sa ale môžete zdokonaľovať v tréningu a učiť sa naspamäť kombá pre viac než dvadsiatku originálnych a celkom odlišných postáv, alebo si vyberiete 2-3 vám najsympatickejšie a bojovým štýlom najbližšie a stanete sa majstrami v ich používaní. Ja osobne som skákal medzi postavami a snažil sa zapamätať si základné kombá aspoň niektorých z nich, čo nakoniec vyústilo v snahu zapamätania si útokov aspoň jedného bojovníka, s ktorým som práve hral. Tipujem, že väčšina ľudí, ktorí s touto hrou prídu do styku to prvé dni budú aj tak skúšať len štýlom: stlač čo najviac tlačidiel a sleduj, čo všetko Scorpion dokáže urobiť behom dvoch sekúnd.

Nikomu to nezazlievam, sám som sa s týmto ťahom miestami stotožnil. Mnohokrát vám totiž kombo nevyjde len kvôli stotine sekundy, prípadne obrovskej smole či stlačením nesprávneho tlačidla. V návode o kombách a pohyboch danej postavy určite strávite kopu času, teda, ak vám záleží na tom, aby ste vedeli čo robíte, kedy máte čo stlačiť a ako došľaka roztrháte svojho oponenta na márne kúsky tak, ako nám to bolo prezentované v traileroch. Tu som narazil na najvýraznejší negatívny bod titulu. Viac sa totižto musíte venovať manuálu, než samotnému hraniu, čo mne vôbec neimponuje. Rád sa učím herné mechanizmy za chodu a postup pokus-omyl mi rozhodne nie je cudzí. Mortal Kombat vám ale nedá na výber. Buď budete splašene behať po bojisku a stláčať všetko naraz alebo sa naučíte jednotlivé kombá naspamäť, čo veľmi lákavé nie je, vzhľadom na ich množstvo. Prípadne si môžete vystačiť so základnými útokmi. Tie ale po čase zaručene omrzia.

Ako som spomínal, učiť sa kombá fakt lákavé nie je, no výsledok vašej snahy sa pretaví v oku-lahodiace momenty, neuveriteľne silné a atraktívne chmaty a údery. A to ešte nehovoríme o X-Ray ťahoch, fatalitách a brutalitách. X-Ray sú azda najpríťažlivejším prvkom hry. Hocikedy počas zápasu totiž môžete zaútočiť špeciálnym kombom a vychutnať si zábery plné odtrhnutých a zlomených končatín, drvenia lebky či iných kostí alebo vskutku silných nechutností. Slovo nechutnosť ale Mortal Kombat definuje práve v brutalitách a fatalitách. Brutality môžete aplikovať len po splnení určitých požiadaviek na konci zápasu. Sú in-game a väčšinou v nich svojho súpera úplne zdevastujete. Fatality sú už opäť „cutscény“, v ktorých si vychutnávate nádherné zabitia spôsobujúce neuveriteľnú bolesť už len na pohľad, o litroch krvi ani nehovoriac.

Ak ste boli pozorní, na internete ste už mohli vidieť správu o tom, že si môžete zakúpiť ľahšie prevedenie fatalít a brutalít vo forme DLC. Myslím, že väčšina hráčov Mortal Kombat a fanúšikov série si radšej potrpí na náročných kombách a nutnosti pamätania si určitých útokov, ktoré vám odomknú možnosť dať poslednú ranu súperovi spôsobom nevídaným. Náročnosť prevedenia týchto pohybov však ja považujem za veľkú škodu, keďže som sa na tieto aspekty, tak horlivo prezentované v gameplayoch a traileroch tešil. K väčšine z nich som sa totiž bohužiaľ nedostal. Miesto toho som si užíval súboje spôsobom mne vlastným. Musím ale povedať, že ma to miestami bavilo. Pomáhalo tomu aj prostredie a samotná interakcia s ním. Dať Sub-Zerovi cez držku s metrovým konárom je rozhodne príjemná záležitosť. V každej „aréne“ je pritom viac možností, ako ju využiť vo svoj prospech. Obrovské kladivo, konár, sud, no aj okoloidúca dôchodkyňa, ktorú nemilosrdne hodíte po svojom súperovi. Interakcia s prostredím je rozhodne veľmi podarená a užitočná novinka.

Mortal Kombat X rozhodne nie je hra pre každého, nakoniec, ide o špecifickú žánrovku a rozhodne by sa do nej nemal púšťať nik, kto bojovky veľmi neobľubuje. Ak máte ale súboje radi, Mortal Kombat bude pre vás inovačnou, obsahovo bohatou a neustále vyzývavejšou hrou, ktorá vás oberie možno aj o pár desiatok hodín. Nejde ale o žiaden zázrak ani revolúciu. Nie som si dokonca ani istý, či ide o najlepšiu hru zo série. Stále som sa ale na pár dní slušne zabavil. Ak ale nejde o lineárny, detailne spracovaný príbeh, od hry vyžadujem hlavne znovuhrateľosť. Tú mi však Mortal Kombat X neponúkol. Ak som dal GTA V plný počet a Bloodborne si u mňa vyslúžiť 9 bodov z 10, desiaty diel tejto úspešnej série si lepšie hodnotenie rozhodne nezaslúži. 7/10.

Ak by ste si chceli hru zakúpiť, môžete tak urobiť v obchode Gamescenter. Touto cestou sa im teda aj chceme poďakovať za zaslanie hry.

0/10