8. apríla 2015, 12:11

Better Call Saul je na spin-off Breaking Bad až príliš dobrým seriálom (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY BETTER CALL SAUL

Slippin’ Jimmy to rozbehol viac než slušne. Atmosféru Breaking Bad cítiť v každej scéne, no stačilo to spin-offu na prekonanie prvých pochybností?

Nebudeme to nijako naťahovať. Breaking Bad bolo, je a navždy bude niekde inde. Vince Gilligan (tvorca Breaking Bad) a Peter Gould aj tentokrát stvorili niečo nezvyčajné, no pokiaľ mi pamäť stále slúži dobre, prvá séria BB je stále o niečo lepšia, než aktuálny počin tejto dvojice. Začalo to vynikajúco, no keď sa retrospektívne pozrieme na každú jednu epizódu, uvedomíme si, že Better Call Saul sa častokrát nevedel rozhodnúť, akým seriálom vlastne chce byť. Nedajte sa zmýliť vysokým hodnotením na ČSFD, za to môže komplex hviezdičkovania seriálu už po prvej epizóde. Tá, rovnako ako druhá, bola úžasná a sľubovala veľké prekvapenie. Problém tohto spin-offu je totiž neodstrániteľný. Zameriava sa na postavy, ktorých budúcnosť a osud sú pevne dané a nemôže z nich vybočiť.

Ako Saul - Jimmy McGill (Bob Odenkirk), tak aj Mike (Jonathan Banks) majú svoju budúcnosť pevne určenú, čo scenáristom a zároveň showrunnerom (Gilligan a Gould) rozhodne prácu neuľahčilo. Zaviedli nás preto do hlbokej minulosti, kedy je Jimmy ešte len právnik-začiatočník a jeho kancelária je v malej komôrke čínskeho krámu. Jeho brat je partner veľkej právnickej spoločnosti, no už rok nevyliezol z domu kvôli chorobe, ktorá sa miestami chová ako obsedantno-kompulzívna. Jimmy to rozhodne nemá ľahké. V minulosti mal veľké problémy so zákonom a pred kariérou „právnika“ holdoval podvodom, ktoré ho dobehli aj v prvej sérii. Pri jednej zo svojich starších klientiek narazí na malý zádrheľ, ktorý ale vyeskaluje do kolosálneho právnického prípadu, a práve vtedy sa nám začína formovať skutočný Saul a skutočná povaha jeho brata, Chucka, ktorý má na jeho vývin veľký vplyv. Rovnako ako Breaking Bad, aj Better Call Saul je seriál zachytávajúci priam gigantickú transformáciu charakteru danej osoby.

Robí to excelentne, avšak, počas tých 10 epizód prvej série, sa seriál a jeho dej vyvíjal viacerými smermi, akoby nemal pevne daný bod, okolo ktorého chce obiehať. Najlepšie to pochopíte, keď si spomeniete na časť Five-O, ktorá tak veľmi pripomínala pokročilé dianie Breaking Bad, za čo môže aj jediná forma akcie, a to práve tá spojená s Mikeom. Nebyť Jonathana Banksa a jeho úžasnej postavy, show by výrazne stratila na atraktívnosti a dynamike. Čím viac je Mike na „plátne“, tým viac si ho užívate. Odkrýva nám pritom často aj svoju minulosť a veci, na ktoré sme počas jeho výstupov v BB boli zvedaví najviac. Tu však nastáva ďalší problém seriálu. Miestami som mal totiž pocit, že Saul na to sám jednoducho nemá. Utiahnuť celý seriál v tak minimalistickom duchu je pre mnohých jednoducho náročné až nemožné. Síce sa k tomu hrdina dnešného článku priblížil, no stále je tento nedostatok až príliš očividný. Možno budete namietať, že aj prvá séria Breaking Bad bola viac-menej minimalistická a rozbiehala sa veľmi pomaly, no Better Call Saul je ešte o niečo pomalší. Prvá séria mala pár skutočne lahôdkových epizód a momentov, kde som si musel rukami zavrieť ústa, no v konečnom dôsledku som toho názoru, že dej sa miestami rozvíjal do miest, kam vôbec nemalo zmysel ani potrebu chodiť. Ak to takto bude pokračovať aj v 2. sérii, myslím, že by sme sa viac než troch dočkať nemali, aby sa tak udržala konzistentnosť a nedočkali sme sa kolísavej kvality.

Našťastie je pre fanúšikov Gilliganovej predchádzajúcej tvorby sledovanie tohto seriálu istým odreagovaním a splneným snom. Nikdy nebudem v prípade hodnotenia Better Call Saul asi dostatočne objektívny, no to nebude asi nik na svete. Albuquerque Vinceovi veľmi chýbalo, je to cítiť v každom zábere, rovnako ako je cítiť v každom zábere prácu kameramanov a atmosféru v tomto článku toľkokrát omieľaného Breaking Bad. Ak ste boli pozorní, určite ste si všimli práve spomínanú prácu s kamerou, ktorá miestami dosahovala priam dokonalosti. Minimalistické poňatie scén na mňa pôsobilo maximálne vzrušujúco, do deja som bol vtiahnutý každou maličkosťou. No práve tieto maličkosti sa pod ťarchou perfektného zvuku a kamery stali skutočne elektrizujúcimi. Veci, ktoré bežný divák považuje za drobnosti, ako napríklad uhly natáčania či osvetlenie a zábery na objekty z veľkej blízkosti, sú aspektami seriálu zo skupiny práve tých najúžasnejších. Zároveň ale potešia nadmieru inteligentné a zábavné dialógy, ako aj vtipné pasáže, ktorých tu veľa nie je, a preto si ich treba užiť. Ako Gilligan prekvapujúco zdôrazňoval už dávno, táto show je z 85% dráma a len z 15% komédia. A to je aj patrične poznať.

Nedokážem si ale spomenúť na žiaden výraznejší faktor, ktorý by mi vadil alebo znehodnocoval kvality tohto seriálu. Jeden z najočakávanejších spin-offov rozhodne nesklamal, ba naopak, veľmi prekvapil. Rovnako ako prekvapil návratmi niektorých starých, ale aj nových postáv. Koľkí z vás si všimli, že ten gangster z garáží v predposlednej epizóde, ktorý sa vyhrážal Mikeovi, je dabér Trevora z GTA V? Showrunneri ale potešili aj príbehom a jeho zvratmi. Málokto čakal, že taký malý právniček bude súčasťou tak veľkých a zaujímavých prípadov. A nielen tie sú také výrazné. Azda všetky postavy sú skvelo napísané a zahrané oddane pracujúcimi hercami. Žiadna z nich pritom nevybočuje z formátu a hraníc, aké si Gilligan a spol. vytýčili už na začiatku seriálu. Ak ste videli záverečnú epizódu, určite sa, rovnako ako ja, neviete dočkať ďalšej, tentoraz 13-dielnej. Tá si odklepne premiéru už budúci rok. V 10. časti, nazvanej Marco, sme sa pozreli na Jimmyho minulosť, no zároveň sa nám odkryla aj jeho budúcnosť. Jasne nám bolo ukázané, že práve tu mal Jimmy najbližšie k charakteru Saula. Jimmy totiž vôbec nie je zlou osobou. Možno je kriminálnik a sčasti už zabŕdol aj do právnickej nepoctivosti, no ako Mike povedal: "To, že si kriminálnik, ešte neznamená, že si aj zlý človek." Zatiaľ čo Walter White sa „zlým“ človekom stal, Jimmy ním pravdepodobne nikdy nebude. Aj tak je ale úžasné sledovať prerod muža, ktorý sa chce so svojou druhou šancou vysporiadať správne, no život mu jasne vraví, že ľudia sa zásadne nemenia a ani Slippin’ Jimmy jednoducho nemôže byť nikým iným. To už sčasti pochopil aj on sám. Zároveň ho tento sebareflexívny impulz stál, okrem iného, aj stratu brata.

Je príjemné vedieť, že Saul si nevymýšľal a občas je aj poctivý. Pamätáte si na scénu z Breaking Bad, kde prehlásil, že sa raz vyspal so ženou len vďaka tomu, že ju presvedčil o tom, že je Kevin Costner? Nuž, bolo pekné vidieť, ako sa to stalo naozaj. Better Call Saul je výnimočným seriálom, častokrát zameriavajúci sa na drobné detaily a netradičný vizuál. Už len jeho intrá sú s určitosťou jediné v dejinách seriálov, ktoré som ani raz neskipoval! Mnohé o seriáli vypovedá aj jedna zo záverečných scén, kedy nám je naskytnutý pohľad na poškodený odpadkový kôš, ktorý Jimmy rozkopal na začiatku série. Zvýrazňuje to progres a zároveň stagnáciu v Jimmyho živote. Osobne sa veľmi teším na druhú sériu a ďalší psychický prerod Jimmyho na Saula, akého poznáme a ktorého milujeme. Určite očakávajte viac Mikea a viac starých známych z Albuquerque. Nádherný vizuál, minimalistický, no zaujímavý a gradujúci dej, milované a obľúbené postavy, momenty z dielne sánka dolu šéfe a mnoho ďalšieho robia z Better Call Saul seriál hodný vašej pozornosti. Rozhodne nečakajte extrémne cliffhangery. Táto show je definíciou seriálu, ktorý sa vyvíja dlhodobo a rovnako ako pri Breaking Bad, aj tu je cítiť, že autori už vedia, kam sa ich hlavná postava dostane. Aj preto je to tak nesmierne ucelené a zábavné.

S’all good, man. 8,5/10

0/10