87. ročník odovzdávania cien Akadémie, a teda Oscarov, je za nami a my tak môžeme zhodnotiť pôsobenie nominovaných.
Rok sa stretol s rokom a ... bla bla bla, no veď to poznáte. Opäť sa nekonala žiadna obrovská show, za to sa stavilo na nespočetné množstvo piesní, ktoré vám určite prebdenie celej noci neuľahčovali. Vďaka celkom silným favoritom to nebolo ani žiadne extrémne veľké napínavé odovzdávanie. 87. ročník sa ale mohol pýšiť príjemným Neilom Patrickom Harrisom, ktorý tak vystriedal Ellen DeGeneres a že sa bolo na čo pozerať. Miesto toho, aby sme hovorili o programe, ktorý aj tak každému vyfučí z hláv, dnešný report z Oscarovej noci sa bude venovať čisto filmom a Akadémii. Takže, začneme?
Nebudem vás naťahovať, aj tak to už všetci viete. Zlatú sošku za najlepší film si zaslúžene odniesol Birdman. Inovačné zobrazenie existenčných otázok na pozadí osobných problémov a aktuálnej témy budovania (a zároveň podkopávania) si kariéry vďaka komiksovým filmom. To všetko a omnoho viac ponúkol Birdman, film, ktorý podľa komentárov na internete, či už na ČSFD, alebo aj priamo na mnohých filmových stránkach (vrátane refresheru), rozhodne všetci nepochopili. Síce som v tejto kategórii držal palce Whiplashu, s Birdmanom som ale absolútne spokojný. Nie, Boyhood nevyhral a Linklater si tak za svoju 12-ročnú prácu domov žiadnu sošku neodnesie, aj keď budete mnohí namietať.
Ako najlepší režisér bol odmenený Alejandro González Iñárritu, pôvodom z Mexika, ktorý nám priniesol perfektné snímky ako 21 Grams či Amores perros. Potom však prišli menej hviezdne projekty a naplno sa prejavil až pri Birdmanovi. Skvelá práca s hercami a ešte lepšie zvládnutá réžia neprerušovaných snímkov sa zapríčinili o to, že Iñárritu si domov odnesie viac, než len jednu sošku. Chudák, poctivý a snaživý Linklater opäť neuspel. Predsa len, odovzdať mu sošku za vláčny Boyhood by mi už vôbec nesedelo, aj keď 100 ľudí, 100 chutí.
Ako som písal vyššie, žiadne extrémne napätie akciu nesprevádzalo. Vedľajšie úlohy boli takmer isté, za to tie hlavné už spôsobovali mierne upravovanie si kravát. Sošku za najlepšiu vedľajšiu mužskú postavu získal jednoznačne J. K. Simmons. Úprimne, myslel si azda niekto, že to získa niekto iný? Simmons sa nám vryl do pamäti svojou energickou rolou večne vrieskajúceho dirigenta so sklonmi k agresii v perfektnom Whiplash a nebolo pochýb, že túto nomináciu premení na svoje prvé víťazstvo.
Oscara pre najlepšiu herečku vo vedľajšej úlohe získala Patricia Arquette za jej rolu v Boyhood. Herečka, ktorá mohla Oscara vyhrať pred mnohými rokmi, sa teda dočkala až teraz a vlastne je to aj mnohým jedno. Ako sledujem internetové diskusie, veľa vody sa v tejto kategórii nenamútilo, aj keď si viacerí žiadali Oscara pre Keiru Knightley, ktorá herecky ožila vďaka The Imitation Game/Kód Enigma.
Eddie Redmayne si to jednoducho zaslúžil. Nehladiac na rôzne internetové konšpiračné teórie o tom, že dnes si pre Oscara môže prísť ktokoľvek, ktorý aspoň vierohodne zahrá nejakého zdravotne postihnutého. Naposledy som Eddieho videl v muzikáli Les Misérables a na rozdiel od niektorých filmových nadšencov, rozhodne k nemu neprechovávam žiadne extrémne negatívne pocity. Nedokážem posúdiť, nakoľko presne stvárnil Stephena Hawkinga, no zdravotne postihnutého človeka stvárnil priam dokonale. Jeho gestikulácia, mimika, práca s hlasom a celkový výkon jednoducho hovorili jasne. Je vidieť, že s ľuďmi, ktorí trpeli podobnou alebo rovnakou chorobou, ako pán Hawking, rozhodne strávil dostatočné množstvo času. Viacerých, vrátane mňa, ale mrzí, že tento rok sa Oscary pre najlepšieho herca neudeľovali aspoň dvakrát. Michael Keaton doslova ťahal Birdmana a postaral sa o jeden z najživších, respektíve najzapálenejších výkonov minulého roka.
Väčší šepot (skôr krik) na internete spôsobila ale Julianne Moore, ktorá tromfla mrazivý výkon Rosamunde Pike. Správne, Gone Girl tak opúšťa „najprestížnejšie odovzdávanie filmových cien" bez akejkoľvek odmeny. Súťaž o najlepšiu herečku pre hlavnú ženskú postavu tak našla svojho víťaza v dáme, ktorá si zahrala zdravotne postihnutú osobu. Zdá sa, že Akadémia má podobné role veľmi rada, viď Najlepší herec v hlavnej úlohe. Výkon Moore ohodnotiť nemôžem, keďže som Still Alice stále nevidel, avšak myslím, že výkon Pike prekonať asi nemohla.
Poliaci opäť dokázali, že dokážu točiť skvelé filmy. Ida uspela na festivalovkách, pochvaľovalo si ju mnoho mojich známych, avšak ja som si k nej cestu ešte nenašiel. Sľubujem však, že to čoskoro napravím. Ak sa nemýlim, ide o vôbec prvú sošku pre Poľsko, čo sa kategórie cudzojazyčných filmov týka, napriek takmer 10 nomináciám v minulosti a skvostom Romana Polanskeho. Dokázal to až Pawel Pawlikowski.
Viem, ignorácia The Lego Movie v nomináciách je neospravedlniteľná, ale na Oscary a Akadémiu celkovo máme všetci svoj názor. Tento rok nemala kategória Najlepší animák žiadnych čiernych koňov a neboli v nej ani príliš zvučné mená. O víťazstve sa malo rozhodnúť medzi Big Hero 6 a How to Train Your Dragon 2. Neurazilo by ma víťazstvo ani jedného, avšak Big Hero 6 mám stále v pamäti, rovnako ako Akadémia a aj to sa pričinilo o jeho výhru. Darmo sa čudujete, zasadenie filmu do Oscarového obdobia rapídne zvýši vaše šance na úspech, za to príbeh Škyťáka a Bezzubky už mnohým vyfučal z hláv.
Oscara za najlepší originálny scenár si odnáša Birdman, ktorý napísali Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris a Armando Bo. Myslím, že tu už nik namietať nemôže. Konkurencia medzi nominovanými vôbec nebola veľká.
Najlepšie adaptovaný scenár, teda scenár napísaný podľa knihy/príbehu/skutočnej udalosti atď., vyhrala dráma The Imitation Game. Film s Benedictom Cumberbatchom si tak predsa len odnáša domov aspoň jednu sošku.
Uhádnete, kto vyhral v kategórii Najlepšia kamera? No ták, zase tak ťažké to nie je. Ak ste videli Birdmana, je vám jasné, že človek, ktorý stál za kamerou, bol jednoducho génius. Samozrejme by to nešlo bez skvelého režiséra a jeho nápadov, no Emmanuel Lubezki, ktorý tak obhájil ocenenie za Najlepšiu kameru (minulý rok to vyhral s Gravity), si to rozhodne zaslúžil. Film bez strihu, no za to s perfektnou kamerou, ktorá nás intenzívne vodila cez celú stopáž filmu, bol rozhodne originálny.
Najlepší strih Birdman nevyhral ... duh. Očividne. Spomeniete si ešte na nejaký film, ktorý bol skutočne intenzívny a mal skvelý strih? Whiplash perfektne skákal medzi jednotlivými scénkami a budoval dusnú atmosféru plnú napätia a očakávaní. Niet pochýb, že si Oscara zaslúžil, no v konkurencii filmov ako Grandhotel Budapest, Theory of Everything či Imitation Game to mal ťažké.
Najlepšia hudba? Alexander Desplat a jeho famfáry v Grandhotel Budapest skvele dotvárali príbeh a prostredie filmu. Francúz tak opäť potvrdil, že v súčasnosti patrí medzi to najlepšie, čo Hollywood ponúka. Mňa však zamrzelo, že sa nedostalo na Zimmera a jeho epický soundtrack k Interstellar, ktorý mi hrá dodnes alebo na veľmi príjemný soundtrack k The Theory of Everything/Teória všetkého.
Nasledujú už viac-menej technické kategórie. Oscara za najlepšiu pieseň nevyhral Lego Movie a jeho chytľavé Everything is Awesome, ale Selma s protirasistickou tématikou. Akadémia Selmu úplne vyšachovala z pochopiteľných dôvodov, o ktorých radšej písať nebudeme, takže nejaká cena útechy prísť musela.
Nasledujú tri kategórie, ktoré s prehľadom prevalcoval Grandhotel Budapesť. Režisér Wes Anderson je známy predovšetkým svojím pedantným prístupom k vizuálu svojich projektov. Čo sa týka technického hľadiska u filmov, Wes Anderson patrí jednoznačne medzi špičku, čo dokazujú aj Oscary pre tri nasledovné kategórie: Najlepšie kostými, Najlepšie masky a Najlepšia výprava. Osobne sa mi zdá, že v tomto prípade došlo k miernemu nadhodnoteniu a rozhodne sa tu dali nájsť aj iní víťazi. Rozhodla však Akadémia a nás do toho nič.
Všetky kategórie, nominovaní a víťazi. Modro označené názvy vás presmerujú na recenzie daných filmov
Najlepší film
Birdman
Boyhood
Selma
Teória všetkého
Kód Enigmy
Grandhotel Budapešť
Americký sniper
Whiplash
Najlepšia réžia
Alejandro González Iñárritu, Birdman
Richard Linklater, Boyhood
Wes Anderson, Grandhotel Budapešť
Morten Tyldum, Kód Enigmy
Bennett Miller, Foxcather
Najlepší herec vo vedľajšej úlohe
J.K. Simmons, Whiplash
Edward Norton, Birdman
Ethan Hawke, Boyhood
Mark Ruffalo, Foxcatcher
Robert Duvall, Sudca/The Judge
Najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe
Patricia Arquette, Boyhood
Emma Stone, Birdman
Keira Knightley, Kód Enigmy
Meryl Streep, Into the Woods
Laura Dern, Wild
Najlepší herec v hlavnej úlohe
Michael Keaton, Birdman
Eddie Redmayne, Teória všetkého
Benedict Cumberbatch, Kód Enigmy
Steve Carell, Foxcatcher
Bradley Cooper, Americký sniper
Najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe
Julianne Moore, Still Alice
Felicity Jones, Teória všektého
Rosamund Pike, Gone Girl
Reese Witherspoon, Wild
Marion Cotillard, Two Days, One Night
Najlepší animovaný film
Big Hero 6 - recenzia
How to Train Your Dragon 2
Boxtrolls
The Tale of the Princess Kaguya
Pieseň mora
Najlepší cudzojazyčný film
Ida
Leviatan
Mandarinky
Divoké historky
Timbuktu
Najlepší originálny scenár
Richard Linklater, Boyhood
Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris a Armando Bo, Birdman
Wes Anderson a Hugo Guinness, Grandhotel Budapešť
Dan Gilroy, Nightcrawler
E. Max Frye a Dan Futterman, Foxcatcher
Najlepší adaptovaný scenár
Graham Moore, Kód Enigmy
Damien Chazelle, Whiplash
Anthony McCarten, Teória všetkého
Jason Hall, Americký sniper
Paul Thomas Anderson, Inherent Vice
Najlepší dokument
Citizenfour
Last Days in Vietnam
Virunga
The Salt of the Earth
Hledání Vivian Maier
Najlepší dokumentárny kraťas
Crisis Hotline: Veterans Press 1
Joanna
Our Curse
White Earth
The Reaper
Najlepší kraťas
Boogaloo and Graham
Aya
Butterlamp
Parvenah
The Phone Call
Najlepší animovaný kraťas
Feast
The Bigger Picture
A Single Life
The Dam Keeper
Me and My Moulton
Najlepšia kamera
Emmanuel Lubezki, Birdman
Roger Deakins, Nezlomný/Unbroken
Robert D. Yeoman, Grandhotel Budapešť
Dick Pope, Mr. Turner
Lukasz Zal a Ryszard Lynzewski, Ida
Najlepší strih
Sandra Adair, Boyhood
Tom Cross, Whiplash
William Goldenberg, Kód Enigmy
Joel Cox a Gary Roach, Americký sniper
Barney Pilling, Grandhotel Budapešť
Najlepšia hudba
Hans Zimmer, Interstellar
Alexandre Desplat, Kód Enigmy
Johann Johannsson, Teorie všeho
Alexandre Desplat, Grandhotel Budapešť
Gary Yershon, Mr. Turner
Najlepšia pieseň
Glory od Commona a Johna Legenda, Selma
Lost Stars od Gregga Alexandera, Danielle Brisebois, Nicka Lashleyho a Nicka Southwooda, Love song
Everything Is Awesome od Shawna Pattersona, The Lego Movie
I’m Not Gonna Miss You od Glena Campbella, Glenn Campbell: I’ll Be Me
Grateful, Beyond the Lights
Najlepšie kostýmy
Colleen Atwood, Into the Woods
Anna B. Sheppard, Zloba - Maleficent/Zloba
Milena Canonero, Grandhotel Budapešť
Jacqueline Durran, Mr. Turner
Mark Bridges, Inherent Vice
Najlepšie masky
Foxcatcher
Grandhotel Budapešť
Strážcovia Galaxie
Najlepšia výprava
Into the Woods
Grandhotel Budapešť
Interstellar
Kód Enigmy
Mr. Turner
Najlepší zvuk
Interstellar
Whiplash
Nezlomný/Unbroken
Americký sniper
Birdman
Najlepší strih zvuku
Interstellar
Nezlomný/Unbroken
Hobit: Bitka piatich armád
Americký sniper
Birdman
Najlepšie vizuálne efekty
Interstellar
Úsvit planéty opíc
Strážcovia Galaxie
Captain America: The Winter Soldier
X-Men: Days of Future Past
Článok zakončujeme kategóriou, v ktorej ako jedinej vyhral Oscara najlepší film minulého roka, Interstellar. Aspoň malá cena útechy pre Nolana a spol. Iste, opice boli dokonalým trikovým opusom, avšak Akadémia dala prednosť kombinácii praktických a digitálnych trikov, v čom je Nolan veľmi sympatický pán majster. Najviac Oscarov teda získal Birdman (4), Grandhotel Budapest (4) a Whiplash (3). Ako vidíte Oscary vy? Sklamali, prekvapili či potešili? Vyšli vám tipy?
Pre viac zaujímavostí zo sveta filmov, nočného udeľovania Oscarov a kinematografie ako takej, sledujte Filmkult