8. februára 2014, 18:47

Lego Movie ašpiruje na najkreatívnejší a najvtipnejší animák desaťročia (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY LEGO

Videli sme Lego Movie od tvorcov Oblačno, miestami fašírky a nemôžeme než vzdať hold režisérom a scenáristom. Tí priviedli na svet animák, pri ktorom sú ostatné hollywoodske počiny len sivými konkurentmi.

Očakávaná premiéra Lego-príbehu po veľmi pozitívnych recenziách je za mnou a jediné, čo môžem povedať je, že to bolo úžasné! Dôvera v režisérov zodpovedných za Oblačno, miestami fašírky sa oplatila a na oplátku som dostal audiovizuálnu dokonalosť. Animáky majú veľkú výhodu. Nepotrebujú sa sústrediť na pár prvkov, ktoré určujú kvalitu filmov. Miesto výberu hercov záleží na ich hlase. Miesto kamier záleží na animáciách a scenár, ak je vtipný a zábavný (pre deti) má výhovorku, prečo nemusí byť prepracovaný, či inteligentne napísaný. Nakoniec drvivá väčšina animákov zameraných pre najnižšiu vekovú hranicu vôbec nerieši, či vám má rozprávka niečo dôležité povedať, stačí, ak bude mať v sebe čo najviac klišé prvkov a pár vtipov zasadených do romantického príbehu.

Lego Movie ale dáva všetkým tupým animákom letenku na miesto, odkiaľ sa ich „úspech“ už nemá šancu vrátiť nazad. Na jednej strane tu máme originálny námet pre animák, ktorý je postavený na klišé príbehu, na druhej strane je vyrozprávaný úžasným spôsobom, pričom vás celých tých 100 minút s Emmetom aka spasiteľom Lego sveta bude baviť. Všetky scénky sú dokonale premyslené a myslím, že ani druhé zhliadnutie nebude stačiť na to, aby som si všimol všetky detaily. Kreatívne prostredia a nápady pri vtipných scénkach a gagoch sú takmer nevyčerpateľné. Dostáva sa nám skvelých postáv, najmä Batman a pesnička, ktorú napísal, sú asi highlightmi animáku, aj keď tých by bolo viacej. Musím priznať, že vtipy a humorné situácie celkovo sú skutočne hlboko prepracované a môže sa stať, že niektoré z nich možno nepochopíte, rovnako ako väčšina „mojej“ sály. Plno detí samozrejme nemôže chápať kopec narážok, ani Batmanovu pieseň, či nespočet odkazov a paródií. Svoje si o.i. odniesli Star Wars, Pán Prsteňov, Matrix a pár postáv z DC.

Rozprávať o tak trochu klišé príbehu nemá veľký zmysel, prvoradé je, že jeho spracovanie nemohlo byť dokonalejšie. V podstate zachytáva moment, kedy sa obyčajnému robotníkovi Emmetovi totálne zmení život. Vďaka (ne)šťastnej náhode sa stane vyvoleným, ktorý má zachrániť Lego svet pred zlým Lordom Byznysom. Ten ovláda takmer všetko a pomáha mu v tom „Zlý Poliš“, ktorý nakoniec nie je tak zlý.

Nápad vytvoriť celý svet z Lega bol určite vynikajúci, no zároveň rovnako náročný. Z obľúbených kociek (sú ich miliardy!) je totižto všetko, od budov, dymu, vody, až po oheň a výbuchy. Sú ale skvele spracované a o to viac som si užíval každý nezvyčajný živel či predmet. Dialógy sú vynikajúce, nie je ich veľa, ale akonáhle nejaká postava otvorí ústa, vypustí nejakú perlu, alebo sa stane niečo nečakané. Film si zaručene užije každá veková skupina, pretože rozosmeje na milión spôsobov a oči každého diváka jednoducho budú uchvátené. Na plátne sa proste diali veci, o ktorých ste snívali, keď ste pred mnohými rokmi stavali svoje Lego. Čo ma ale prekvapilo najviac, bol scenár. Ten pripravil ďaleko skvostnejší príbeh, než akým disponujú rozprávky posledných rokov. Pixar či Disney prichádzajú so zaujímavými nápadmi, ale žiaden z nich nepriniesol niečo nové, niečo vskutku inteligentné (najbližšie sa k tomu asi priblížil Wreck It Ralph). To sa ale s Lego Movie mení, hlbší význam filmu pochopíte, keď si ho pozriete. Som si istý, že s poslednými 15 minútami budete uchvátení. Animák sa síce tvári obyčajne, no je niečím úplne iným, čo ocení najmä staršia časť publika.

Počin Phila Lorda a Chrisa Millera som vychváliť už viac ani nemohol, pričom im musím poďakovať za záchvat smiechu, aký som už dlho nemal (fakt som sa cítil trochu trápne, keď som jediný v sále pochopil geniálny vtip). Pristúpme teda k jedinému negatívu, za ktoré však tvorcovia nemohli. Povinnosť dabingu u každej rozprávky sa obísť nedá, určite nie v mojom okolí, kde by som nemal šancu vidieť animák v originálnom znení ani za príplatok. Tu bol ale dabing celkom podarený, a za pár minút som už aj zabudol, že tie hlasy dobre poznám. Nič to ale nemení na tom, že originál je proste niekde inde. Ďalším plusom je, že sa neprekladala titulná pieseň, ktorá aj tak odznie po celých 100 minút (v celej dĺžke) len raz. Určite ale po kine čakajte na verziu s originálnym dabingom a skúste aj ju, je pravdepodobné, že k dokonalosti už chýbajú len hlasy Morgana Freemana, Chrisa Pratta, Chaninga Tattuma, Liama Neesona a iných.

Márne hľadám výraznejšie mínusy, márne sa pokúšam prísť s racionálnym dôvodom, prečo vlastne nepovažovať Lego Movie za takmer dokonalú rozprávku, ktorá prinesie množstvo humoru, kreatívnych nápadov a s nimi aj ich skvelé spracovanie a skrytý motív, ktorý mi vskutku vyrazil dych. Dokonca uvažujem o druhej projekcii, čo sa mi stáva málokedy, pri rozprávkach je to dokonca prvýkrát. V originálnom znení bez 3D a s druhým videním hodnotenie určite porastie. Dovtedy vám ale budem kino len a len odporúčať. EVERYTHING IS AWESOME! 9/10.