Nedeľa 17. 1. 2021 meniny má Nataša

5
21. január 2015, 19:26

Prerazil komiksový animák Big Hero 6 bariéry vtipnej, no prázdnej rozprávky kreativitou? (Recenzia)

Rozhodne áno. Máme tu totiž adepta na animák roku, pričom ani viditeľné chyby nedokážu podraziť zábavu, ktorú pri sledovaní novej Disneyovky zažijete.

21. január 2015, 19:26

Disney ide karta. Tento rok by im stačilo vydať dva filmy (Avengers 2 a Star Wars: Episode VII) a tiahli by na 3 miliardy v kinách (dúfame, že tržby nesklamú). Okrem toho sa však na strieborné plátna dostanú aj iné projekty, medzi ktoré patrí aj Big Hero 6. Animák podľa komiksov od Marvelu dorazí do Čiech a na Slovensko s dvojmesačným omeškaním, avšak čakanie stálo za to (aj keď teda byť nemuselo). Ako urobiť z nenápadného a neznámeho komiksu trhák a jeden z najkvalitnejších animovaných filmov roka? Dajte ho do rúk Disney.

To si ale musí zobrať inšpiráciu od Marvelu a jeho celovečerákov. Počas hodiny a pol totiž narazíte na pár odkazov na Avengerov. O tom ale neskôr. Príbeh sa odohráva v „San Fransokyu", kde býva mladý Hiro Hamada (Ryan Potter) a jeho starší brat Tadashi (Daniel Henney). Ten trávi všetok svoj voľný čas na vymýšľanie nových technológií. Hlavný rozdiel v bratoch je ten, že kým Tadashi a jeho kamaráti (Honey Lemon, Go Go, Wasabi a Fred), pracujú na technológii, ktorá by mohla byť užitočnou v reálnom svete, Hiro mrhá svojim talentom zarábaním si s podzemnými bitkami robotov. Nakoniec sa ale Hiro dostane na technologickú školu a jeho vynález ohúri každého. Klišé ale neobišlo ani Big Hero 6. Nasleduje tragédia a krádež Hirovej technológie, ktorá sa dostane do rúk tajomného muža v Kabuki maske. Medzitým sa však „objaví“ nafukovací zdravotnícky robot Baymax (skvelý výkon Scotta Adsita), ktorý pomôže Hirovi prekonať svoju emocionálnu bolesť.

Keďže v recenzii budeme prevažne hovoriť o pozitívach, v rýchlosti si zhrnieme negatíva. Niekomu môže vadiť príliš veľa farieb, mne to naopak imponovalo. Kontrast medzi „prefarbením“ a premyslenou akciou bol kľúčový pre sympatie ako mladšieho, tak aj staršieho osadenstva kinosál. Inšpirácia superhrdinskými celovečerákmi je patrná, na konci filmu až evidentná, no nijako mi to nevadilo. Nejedná sa doslovne o vykrádanie, skôr o inšpiráciu a prevedenie daných scén do fantázie nekončiaceho sveta animácií. Aj keď, upevňovanie vzťahu človeka s nečlovekom sme dávno (a zároveň nedávno - v druhej časti) videli v How to Train Your Dragon, kde to bolo z hľadiska postupnosti a prepracovaného scenára urobené asi aj lepšie. Paradoxne, prvá polovica je oveľa lepšia, než tá druhá. Akcia je podarená, no rozhodne sa z nej dalo vyťažiť viac, rovnako ako bojové nástroje našich hrdinov. Jednoduché, avšak efektné a efektívne zároveň. Zapracovať sa na tom ale mohlo dlhšie, než pár minút. Potenciál tam určite bol. Príbeh taktiež nebol práve dvakrát originálny a aj keď si autori pripravili malý zvrat, zatiaľ čo vás nenápadne viedli na inú stopu, v najnevhodnejšom momente scenár opäť padá do jamy levovej menom klišé, z ktorej by už Big Hero 6 nevytiahla ani Umbakarna.

Fungujú však postavy. Ich ciele sú logické a opodstatnené, na animák nijak zvlášť prepracované či presvedčujúce, aj tak ale stále dostatočné. Síce je tím zložený zo 6 členov, všetci pravdepodobne uznáme, že ich mohlo byť menej. Rozhodne menej tých nezaujímavých. Vzťah robota Baymaxa a Hira je však presne taký (a ešte lepší), než čo sľubovali trailery. Hirove pohnútky chápete, nespráva sa tak mechanicky a na animák sa s ním autori nebáli ísť aj za hranice etiky. Ich spoločné počínanie dokáže vyvolať emócie, pričom sa vôbec netlačí na pílu, ale najmä vtipné scénky. Primárne je prvá polovica filmu prakticky prešpikovaná rôznymi gagmi, nanešťastie, množstvo z nich sme videli už v traileri, čo však neznamená, že sa nezasmejete opäť.

Režiséri Don Hall a Chris Williams (Bolt) totiž vsadili na situačné vtipy a náramne sa im to podarilo. Ak hovoríme o skvele napísaných hlavných postavách, musíme zmieniť aj záporáka naháňajúceho štipku hrôzy už pri prvých uvoľnených záberoch. Konečne sa nejedná o ukecaného vedca s príliš vysokými cieľmi, ale o niekoho, koho dôvody plne chápete a rozhodne nemá v pláne zničiť svet. Big Hero 6 je osobný a to nesmierne kvitujem. Pozitívom je aj dĺžka filmu. Tá činí niečo cez hodinu a pol, takže vám krásna práca animátorov utečie ako voda a pravdepodobne budete mať chuť pustiť si to aj druhýkrát. Našťastie som sa vyhol slovenskému dabingu a videl som rozprávku v originálnom znení, čo určite pridáva celkovému hodnoteniu. Potešil aj fakt, že autori cielili na skupinu starších detí a vynechali akúkoľvek love story.

Big Hero 6 zaujme postavami, skvelou animácou so sýtymi farbami, záporákom hodným chvály a perfektne vyváženým vzťahom hlavných postáv, Baymaxa a Hira. Príbeh je síce klišovitý a niektoré scény vám budú pripomínať tie z iných animovaných filmov, no všetko to zase zachraňuje humor. Nie je to inteligentný a čiastočne sofistikovaný zmysel pre humor alá robot v Interstellari, naopak, nájdeme tu klasické vtipy hodné animákov. V tomto prípade sa však podarilo vyvážiť akciu, pútavé dialógy, skvelý humor a gagy s hrdinským tónom celého filmu. Aj preto je pre mňa Big Hero 6 jedným z najlepších animákov roka a určite nebudem váhať pustiť si ho znova. Sledujte Filmkult a buďte medzi prvými, kto sa dozvie aj o pripravovanej druhej časti. S tržbami skoro 450 miliónov dolárov a s prichádzajúcimi premiérami (Európa a Čína ešte animák nevideli) je na 99% isté, že sa sequelu dočkáme. 8/10

3