Slovenský dizajnér Miroslav Dorotčin sa s nami na jeho webe nedávno podelil, okrem iného, o svoju predstavu novodobej podoby kultového autobusu z druhej polovice 20. storočia
Určite si nejeden z vás, najmä tí starší, pamätáte na legendárne autobusy križujúce mapu Slovenska a Čiech. Teraz nenarážam na bestseller v tejto kategórií a končinách, preslávenú Karosu, ale veľmi známy a aj populárny mestský i diaľkový autobus, ktorého podvozok vyrábal podnik LIAZ, motorizácie značka Škoda a následnú karosériu Karosa. Reč je o česko-slovenskom univerzálnom autobuse Škoda 706 RTO, ktorý nielen v rokoch svojej výroby (1958 - 1972), ale i dávno potom zohrával naozaj dôležitú úlohu v dopravnom cestovaní. Dokonca, v neskorších rokoch bol práve tento typ autobusu ocenený na mnohých medzinárodných výstavách, a to už či za dizajn, alebo všestrannosť. Vozidlo bolo vyrábané pod značkou Škoda v nespočetnom množstve verzií a vyhotovení v závislosti od zamerania, pričom jeho jednotné označenie 706 RTO reprezentovalo nasledujúce atribúty: 70 - nosnosť podvozku v metrických centoch, 6 - počet valcov motora, R - rámový, T - trambusový a O - osobný. V súčasnosti je však tento fenomén tej doby veľkou raritou, keďže ich už (okrem pár nízkorozpočtových dedinských futbalových klubov či zberateľov) nevyužíva pochopiteľne nikto a stretnúť ich preto môžeme maximálne v múzeu či na vrakovisku.
Najnovšie sa však k slovu dostal slovenský dizajnér Miroslav Dorotčin, ktorý sa s nami na jeho webe nedávno podelil, okrem iného, o svoju predstavu novodobej podoby kultového autobusu z druhej polovice 20. storočia. Projekt dostal názov Škoda RTO 707 Dumpling a už na prvý pohľad je jasné, že i keď hlavná myšlienka a tvar vozidla ostal zachovaný, jeho exteriér pôsobí podstatne modernejšie až nadčasovo. Samozrejme, štúdia prichádza s podstatnými zmenami, ktorých je hneď niekoľko. Ako ste si mohli všimnúť, "medzigeneračne" by od talentovaného Slováka dostal autobus o jednu nápravu a zadné dvere navyše, keďže jeho celková dĺžka sa natiahla o pár metrov. Podľa odvetrávacích otvorov v zadnej časti môžeme predpokladať aj fakt, že samotná motorizácia by sa z prednej časti podľa predstavy dizajnéra presunula dozadu. Súčasne pribudla vyvýšená časť strechy, na ktorej sa navyše nachádza panel klimatizácie či odkladací priestor v zadných partiách.
Dumpling, luxusný retrobus, si však svoj povestný look drží naďalej, najmä prednú masku by sme si určite nepomýlili, nechýba ani presklenná plocha v oblasti strechy či celková jednoduchosť a aerodynamické krivky. Tie doplňujú moderné prvky, akými sú napríklad LED-svetlomety, ktoré svojim tvarom pripomínajú najmä modely MINI či dvojfarebné prevedenie karosérie doplnené o žiarivý polep. Suma sumárov, na vízie nižšie sa pozerá veľmi dobre, najmä ak pochádzajú od človeka z našich končín. Nezostáva nám však nič iné len dúfať, že niečo podobné sa dostane i do skutočnosti.