Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Aktivuj si predplatné na pol roka zadarmo s ČSOB
1. februára 2024 o 12:39
Čas čítania 2:13
TASR

Zo Starého Mesta Bratislavy premávala legendárna električka až do Viedne. Stála pár korún, Slováci ňou chodili na nákupy či operu

ZAUJÍMAVOSTI BRATISLAVA DOPRAVA VIEDEŇ
Uložiť Uložené

Po pripojení k nacistickému Nemecku skončila a po 2. svetovej vojne už nikdy nezačala premávať.

Prvý február bol významným dňom v histórii mesta Prešporok, Pressburg, Pozsony – teda súčasnej Bratislavy. V tento deň začala v roku 1914 premávať legendárna električka smerom z Bratislavy do Viedne a späť. Vo štvrtok 1. februára uplynie 110 rokov od prvej jazdy električky, ktorá vyrazila do rakúskej metropoly zo súčasného Námestia Ľudovíta Štúra.


„Podľa historikov sa už v roku 1898 zrodila myšlienka rýchleho a pohodlného spojenia Viedne a Prešporka elektrickou lokálnou železnicou. Po 16 rokoch sa projekt stal realitou. Prvého februára 1914 sa trať slávnostne otvorila a pravidelná premávka sa začala 5. februára 1914.

Viedenská električka, ako ju familiárne nazývali Prešporčania, sa tešila veľkému záujmu obyvateľov mesta. V skutočnosti išlo o lokálnu železnicu, ktorá išla z centra mesta do Petržalky cez Most Františka Jozefa, Vajanského nábrežie, Námestie Ľudovíta Štúra, Mostovú ulicu, Hviezdoslavovo námestie, Jesenského ulicu, Štúrovu ulicu, Šafárikovo námestie a späť na most,“ uviedla pre TASR etnologička a historička Katarína Nádaská.

viedenska elektricka
Zdroj: Facebook/Viedenská električka


Na moste bola trať dvojkoľajová, v meste jednokoľajová. Električka mala elektrickú lokomotívu a dva vozne. Unikátne boli lokomotívy a vozne, ktoré boli dômyselne skonštruované ako kompromis medzi vlakovou a električkovou dopravou.

Zo Starého Mesta až do centra Viedne

Ako priblížila Nádaská, na hraničnej stanici Kopčany – Kittsee sa pre rozdielny napájací systém vždy menila lokomotíva. Na uhorskej (slovenskej) strane bola jednosmerná trakcia a na rakúskej striedavá. Cesta trvala približne dve hodiny a 15 minút.

Odporúčané
Čo robiť tento víkend v Bratislave? Česko-slovenská rapová scéna na Zlatých pieskoch či undergroundový Vároš 2 (WEEKEND RADAR) Čo robiť tento víkend v Bratislave? Česko-slovenská rapová scéna na Zlatých pieskoch či undergroundový Vároš 2 (WEEKEND RADAR) 26. júna 2025 o 17:05

„Trať mala tri úseky: prešporský mestský úsek z centra mesta do Petržalky Kopčian, medzimestský úsek z Petržalky Kopčian do Gross Schwechatu a viedenský mestský úsek z Gross Schwechatu do centra Viedne k Veľkej tržnici,“ objasnila historička.

Doprava bezchybne fungovala do roku 1935. Dočasne prerušená bola po rozpade rakúsko-uhorskej monarchie. Pribudla však colná a pasová kontrola. Začiatkom roka 1935 trať na území mesta zrevitalizovali a „električku“ zaradili do siete mestskej koľajovej dopravy.

Premávka električky sa skončila 9. októbra 1938 po pripojení Petržalky k nacistickému Nemecku. Po skončení 2. svetovej vojny sa už pravidelná osobná doprava na tomto úseku neprevádzkovala.

viedenska elektricka
Zdroj: Facebook/Viedenská električka

Starí Bratislavčania električku milovali

Pre starých „Prešpurákov“ však bola neoddeliteľnou súčasťou dopravného obrazu hlavného mesta. Na rok 1914 išlo o unikátny dopravný systém, ktorý sa v centre Bratislavy a Viedne správal ako električka a na medzimestskom úseku ako vlak. „Vlakoelektričkou“ sa cestujúci odviezli z centra Prešporka (Bratislavy) do centra Viedne za približne dve hodiny a bez prestupu, a to za 3,40, ale aj 1,70 rakúsko-uhorskej koruny.

Odporúčané
V Bratislave sa dnes cvičila joga ako v New Yorku. Vstala som o štvrtej ráno, aby som bola pri tom V Bratislave sa dnes cvičila joga ako v New Yorku. Vstala som o štvrtej ráno, aby som bola pri tom 21. júna 2025 o 10:30

„Električka sa hojne využívala počas pracovných dní, ale i počas nedieľ a sviatkov na nákupy napríklad vo viedenskom modistve, na milé rodinné návštevy, na napínavé športové podujatia, na návštevu viedenského divadla a opery či len na návštevu koncertu, prechádzku a dobrú viedenskú kávu. Nezaostávali ani zaľúbenci, veď aj romantické rande s prechádzkou po centre a so šálkou voňavej čokolády sa v susednej metropole dalo stihnúť počas jedného dňa,“ priblížila Nádaská.

viedenska elektricka
Zdroj: Facebook/Viedenská električka

Podľa nej bola viedenská električka prešporským fenoménom. Na základe jej príbehu je možné sledovať tému identity Bratislavy, ktorá bola vždy mestom otvoreným spolunažívaniu kultúr viacerých národov i národností.

Starí Prešpuráci pamätníci spomínali na vozne, ktoré mali luxusnú a pohodlnú II. triedu s mäkkými sedadlami potiahnutými vkusným semišom olivovej farby. Oddiely III. triedy mali drevené lavice na sedenie, kde bolo cestovné, samozrejme, nižšie.

Odporúčané
Ako stráviť prvý letný víkend v Bratislave? Summer party na WakeLake ťa osvieži, z Kácečka si odnesieš nové tetko (WEEKEND RADAR) Ako stráviť prvý letný víkend v Bratislave? Summer party na WakeLake ťa osvieži, z Kácečka si odnesieš nové tetko (WEEKEND RADAR) 19. júna 2025 o 18:00

„Viedenská električka je pre dnešných Bratislavčanov kúskom histórie mesta, stále však tvorí pevnú súčasť lokálnych dejín dvoch susedných miest na Dunaji Viedne a Bratislavy a je spomienkou na kus našich spoločných dejín,“ zdôraznila pre TASR Katarína Nádaská.

viedenska elektricka
Zdroj: Facebook/Viedenská električka
Domov
Zdieľať
Diskusia