Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
21. augusta 2023, 9:30
Čas čítania 4:52
Ema Stanovská

Čo sa s tebou stane, keď nebudeš spať niekoľko dní v kuse? Toto sú desivé príbehy ľudí, ktorí to skúsili

Čo sa s tebou stane, keď nebudeš spať niekoľko dní v kuse? Toto sú desivé príbehy ľudí, ktorí to skúsili
Zdroj: Unsplash/Megan te Boekhorst
ZDRAVIE ČO SA DEJE S TVOJÍM TELOM, KEĎ... KVALITA SPÁNKU ZDRAVIE
Uložiť Uložené

Kaskadér Robert McDonald z Kalifornie vydržal bez spánku neuveriteľných 18 dní, 21 hodín a 40 minút. Odvtedy nie je jasné, či ho niekto prekonal. Guinnessova kniha rekordov totiž prestala tento rekord sledovať.

Jedným z prvých ľudí, ktorí sa oficiálne pokúsili prekonať svetový rekord v čase strávenom bez spánku, bol rádiový dídžej z 50. rokov Peter Tripp. V bdelom stave vydržal osem dní a deväť hodín. Podľa Guinnessovej knihy rekordov muž zvládal prvé dva dni v poriadku. Keď prišli prvé návaly vyčerpania, užíval stimulant, ktorý mu odporučil lekár. 

Po niekoľkých dňoch stratil Tripp schopnosť regulovať emócie a začal vidieť halucinácie a bludy. Tvrdil, že v rádiu vidí pobehujúce myši a mačiatka. Podľa odborníkov, ktorí ho vtedy sledovali, halucinoval v približne 90-minútových cykloch, ktoré sú typické aj pre REM spánok. Dospeli k záveru, že Trippov unavený mozog sa dostal do bdelého REM spánku.

Muž časom začal spochybňovať svoju vlastnú identitu a začal byť paranoidný – najprv obvinil lekárov, že sa ho pokúsili otráviť, potom si myslel, že ho chcú uväzniť. Hoci sa lekári pokúšali testovať jeho mentálne schopnosti na dennej báze, mnohé z testov ku koncu nedokončili, pretože Tripp už nespolupracoval. Jeho duševný stav opísali ako „nočná psychóza“.

Ďalší z odvážnych rekordmanov bol len 17-ročný stredoškolák Randy Gardner, ktorý rekord prekonal v roku 1964. Vydržal 11 dní, a to bez akýchkoľvek stimulantov. Podľa dobových záznamov mu pomáhala len kokakola, hlasná hudba, studená sprcha a dvaja kamaráti, ktorí na striedačku dávali pozor, aby nezaspal.

Odporúčané
Gloria Ramirez bola toxická žena: svojím telom nakazila 23 zdravotníkov, ktorí odpadávali a nevedeli sa hýbať Gloria Ramirez bola toxická žena: svojím telom nakazila 23 zdravotníkov, ktorí odpadávali a nevedeli sa hýbať 8. apríla 2024, 9:30

V Refresheri ti v rámci série Čo sa deje s tvojím telom, keď... prinášame vedecky podložené zaujímavosti o úžasných mechanizmoch ľudského tela. Pre prístup k prémiového obsahu sa nezabudni stať členom klubu Refresher+.

Vypomstilo sa mu to?

Mladíka celú dobu sledoval istý doktor William Dement, ktorý pred piatimi rokmi monitoroval aj Petra Trippa. Gardnera zamestnával rôznymi aktivitami. Napríklad nočným basketbalom a návštevami herne. Nevyspatému Gardnerovi sa dokonca podarilo vyhrať niekoľko hier v pinballe.

Už 71-ročný Gardner neskôr vo vedeckom podcaste Hidden Brain podrobnejšie opísal, čo vtedy zažíval. Hoci prvé dni zvládol takmer bez problémov, tretie ráno začal pociťovať nevoľnosť. „Jedol som veľa citrusových plodov, tie mi pomáhali,“ povedal. 

Na štvrtý deň si doktor Dement všimol, že mladík zažíva halucinácie, bludy a má extrémne problémy s pozornosťou, ale aj motiváciou, pamäťou a motorickými schopnosťami. „Mal som hrozné výpadky pamäti. Začalo to možno štvrtý alebo piaty deň a išlo to hrozne rýchlo z kopca. Bolo to šialené, skoro ako skorá Alzheimerova choroba spôsobená nedostatkom spánku,“ potvrdil Gardner v podcaste.

Po skončení experimentu študent upadol do nepretržitého 14-hodinového spánku. Zaujímavé je, že po ňom nemal žiadne problémy a skrátka sa vrátil do bežného života. Doktor prípad uzavrel s tým, že u pacienta sa nevyvinuli žiadne psychické problémy. Žiaľ, Gardnerova sláva netrvala dlho. Už o dva týždne ho len o pár hodín prekonal kalifornský študent, 20-ročný Jimy Thomas.

Odporúčané
Napichať pery si môžeš dať už aj v kozmetickom salóne. Na aké riziká treba myslieť? Napichať pery si môžeš dať už aj v kozmetickom salóne. Na aké riziká treba myslieť? 5. apríla 2024, 9:30

Zvláštne je, že o desaťročia neskôr, keď mal Gardner 60 rokov, začal trpieť vážnou nespavosťou, ktorá trvala celých desať rokov. Hoci to nazval „karmickou odplatou“, nemyslel si, že to spôsobil jeho nerozumný pokus z mladosti (v skutočnosti to pripisoval smrti svojej mačky). 

Smrť z nedostatku spánku

Pokusy Trippa a Gardnera v nasledujúcich rokoch inšpirovali ďalších „hrdinov“ bažiacich po sláve a uznaní. Od roku 1959 do roku 1986 sa svetový rekord masívne zvýšil z ôsmich na viac ako 18 dní. Posledný oficiálne zdokumentovaný rekord drží americký kaskadér Robert McDonald z Kalifornie, ktorý vydržal bez spánku neuveriteľných 18 dní, 21 hodín a 40 minút. 

Odvtedy nie je jasné, či ho niekto prekonal. Guinnessova kniha rekordov totiž prestala tento rekord sledovať v roku 1997. Je na to viacero dobrých dôvodov. Vedci medzičasom zistili, že existuje niečo ako „mikrospánok“, teda niekoľkosekundové upadnutie do spánku (niekedy aj s otvorenými očami). Je to vlastne ochranný reflex nášho mozgu. 

Mikrospánok je spôsob, akým sa mozog chráni, keď mu nedoprajeme dostatok spánku.
Mikrospánok je spôsob, akým sa mozog chráni, keď mu nedoprajeme dostatok spánku. Zdroj: Pexels

Mikrospánok nie je možné zaznamenať a sledovať bez toho, aby bol človek neustále napojený na prístroj. Doktor Dement neskôr dokonca uznal, že Gardner mohol niekoľkokrát upadnúť do mikrospánku, hoci si to sám nevšimol, čím možno žiadny rekord ani nevznikol. 

Odporúčané
Prečo ejakulujeme zo snov? Väčšina mladých mužov sa za polúciu hanbí a je pre nich tabu, tvrdí odborník Prečo ejakulujeme zo snov? Väčšina mladých mužov sa za polúciu hanbí a je pre nich tabu, tvrdí odborník 1. apríla 2024, 14:30

Ďalším dôvodom, prečo Guinness vyškrtol zo zoznamu tento rekord, je objavenie extrémne zriedkavej genetickej poruchy, pri ktorej človek stráca schopnosť spať. Ochorenie, ktoré sa nazýva fatálna familiárna insomnia (FFI), sa začína problémami so spánkom, pokračuje úplnou nespavosťou, demenciou a končí smrťou, ktorá nastáva asi po troch mesiacoch. Je pravdepodobné, že držiteľom tohto rekordu by sa mohla stať aj nešťastná obeť tejto poruchy.

Tretí dôvod je asi najdôležitejší. Už nepatrný nedostatok spánku zvyšuje riziko vzniku takmer všetkých ochorení od srdcových chorôb cez cukrovku až po rakovinu a poruchy imunitného systému.

V REM fáze sa mozog zbavuje „odpadu“

Populárny vedec Graham Lawton v Knihe, ktorá vám možno zachráni život píše, že spánok by nemal byť považovaný za tretí pilier zdravia (po strave a fyzickej aktivite), ale za základný kameň, na ktorom tieto dva piliere spočívajú. „Neexistuje žiadny fyziologický ani duševný proces, na ktorý by dostatok spánku nemal vplyv a ktorý by jeho nedostatok nezhoršoval,“ tvrdí vedec. 

Novšie výskumy sledovali dobrovoľníkov, ktorí spali len štyri hodiny niekoľko dní v kuse. Na konci experimentu vedci zistili, že účastníkom stúpol tlak aj hladina stresových hormónov, ako je kortizol a adrenalín. Po očkovaní proti chrípke ich telo vytvorilo len polovicu protilátok. O koľko horšie hodnoty by namerali po dvoch týždňoch bdelosti?

Nespavosť môže mať na tvoje telo fatálne následky.
Nespavosť môže mať na tvoje telo fatálne následky. Zdroj: Pexels

Ani prerušovaný spánok nestačí. Hoci by si aj vo výsledku spal plných osem hodín, telo by sa nestihlo zregenerovať, pretože by neprešlo všetkými fázami spánku. Práve počas tej najhlbšej REM fázy sa mozog zbavuje najväčšieho množstva metabolického odpadu – doslova sa „vyplachuje“, píše Graham Lawton.

Odporúčané
Farmaceutka Lucia: Môj osobný názor na homeopatiu je, že ide o placebo efekt Farmaceutka Lucia: Môj osobný názor na homeopatiu je, že ide o placebo efekt 30. marca 2024, 9:30

To, čo s ľudským zdravím robí nedostatok spánku, môžeme vidieť aj na jarnom posune času. Britský profesor neurovedy a expert na spánok Matthew Walker v spomínanom vedeckom podcaste Hidden Brain povedal, že strata jednej hodiny spánku zvyšuje počet infarktov až o 24 percent. Na jeseň, keď získame hodinu navyše, je infarktov menej. 

Čo s nami skutočne robí nedostatok spánku?

Už 24 hodín bez spánku má na tvoje mentálne schopnosti rovnaký vplyv ako jedno promile alkoholu v krvi. Riaditeľ spánkového centra v Indiane Abhinav Singh pre portál Sleep Foundation vysvetlil, že okrem únavy sa ti môže točiť hlava, zhoršiť zrak aj sluch, začneš robiť horšie rozhodnutia a pociťovať úzkosť. Za volant by si si teda sadať nemal.

Po 36 hodinách bez podporných látok sa bdelosť stáva tvrdým bojom. Telo začne byť náchylnejšie na zápaly, zhoršuje sa funkcia imunitného systému aj metabolizmus. Môžeš byť z ničoho nič nahnevaný, zmätený alebo agresívny.

48 hodín bez spánku odborníci považujú za „extrémnu spánkovú depriváciu“. V tejto fáze ľudia zvyčajne začínajú halucinovať. Spolu s rozmazaným videním môžeš mať problém odlíšiť bludy od reality. Desivým fenoménom je aj depersonalizácia, pri ktorej má človek pocit, že sa nachádza mimo vlastného tela či mysle.

Už 24 hodín bez spánku má na tvoje mentálne schopnosti rovnaký vplyv ako jedno promile alkoholu v krvi.
Už 24 hodín bez spánku má na tvoje mentálne schopnosti rovnaký vplyv ako jedno promile alkoholu v krvi. Zdroj: Pexels

Ako sme už spomínali, nikdy si však nemôžeš byť na sto percent istý, že si skutočne nespal celé dva dni. Do mikrospánku sa totiž podľa spánkových expertov môžeš dostať aj s otvorenými očami.

Odporúčané
Z veľkosti H na B: zmenšenie prsníkov mení ženám životy. S plastickým chirurgom sme sa rozprávali o detailoch aj cene Z veľkosti H na B: zmenšenie prsníkov mení ženám životy. S plastickým chirurgom sme sa rozprávali o detailoch aj cene 23. marca 2024, 12:30

Keďže vedci z bezpečnostných dôvodov nemôžu nútiť ľudí ostať bez spánku niekoľko dní v kuse, nemáme dostatočné vedecké dôkazy, čo sa stane po dlhšom období. Vedci sa však domnievajú, že 120 hodín bez spánku sa môže prejaviť náhlym zhoršením duševného zdravia. Človek môže prejavovať príznaky psychózy. U ľudí náchylných na určité ochorenia to môže vo vyššom veku vyvolať dokonca Alzheimerovu chorobu. 

Stále teda nevieme s presnosťou povedať, aký dlhý čas ľudský organizmus prežije bez spánku. Ako pri všetkom, aj tu platí, že všetko je individuálne. Kým jeden by mal už po dvoch dňoch pocit, že sa „zblázni“ alebo by ochorel, iný by vydržal aj týždeň bež vážnejších zdravotných komplikácií. Ak patríš do ktorejkoľvek skupiny, radšej to vôbec neskúšaj.

Domov
Zdieľať
Diskusia