9. júna 2023, 9:51
Ema Stanovská

Vedci odhalili, ktorých ľudí štípu komáre najčastejšie. Toto pridaj do stravy a zbavíš sa ich

ZDRAVIE HMYZ VEDA A VÝSKUM ZDRAVIE

Kým jeden človek sa celé leto škriabe do krvi, druhý ani nevie, čo sú to štípance. Vedci zistili, čo je za tým.

Nedávna séria experimentov amerických a afrických výskumníkov ukázala, že komáre preferujú určité telesné vône pred ostatnými. Výskum, ktorý sa zameral na afrického komára, ktorý šíri maláriu, bol publikovaný koncom mája v časopise Current Biology.

Výskum prebiehal v africkej Zambii, kde vedci postavili 20 štvorcových metrov veľkú „arénu“. Po jej obvode komárom pripravili vyhrievacie „pristávacie podložky“, ktoré slúžili ako návnady. Niektoré z nich obsahovali oxid uhličitý aj telesný pach, iné len jedno z toho. Potom niekoľko nocí za sebou vypustili do arény 200 hladných komárov a sledovali ich aktivitu pomocou infračervených kamier.

Pomôcť ti môžu tieto bylinky

Vedci experiment vykonali v čase, keď sú komáre najaktívnejšie. „Tieto komáre zvyčajne napádajú ľudí pred polnocou alebo po nej. Človeka nájdu pomocou pachových stôp a tepelných prúdov. Najčastejšie uštipnutia sa odohrajú približne medzi 22.00 a 2.00 hodinou,“ povedal autor štúdie Conor McMeniman, odborný asistent a výskumný pracovník na Univerzite Johnsa Hopkinsa v Marylande.

Slovák Marek o fentanyle: O tom, že ho užiješ, nemusíš ani tušiť. Kamarát pod vplyvom havaroval, ja som sa cítil ako na obláčiku Slovák Marek o fentanyle: O tom, že ho užiješ, nemusíš ani tušiť. Kamarát pod vplyvom havaroval, ja som sa cítil ako na obláčiku 4. marca 2024, 9:30

Výsledok prvého experimentu ukázal, že ľudský telesný pach bol pre komáre atraktívnejšou návnadou ako samotný oxid uhličitý. Samotná vyhrievacia podložka na prilákanie hmyzu nestačila.

V druhom experimente spalo vedľa arény šesť ľudí v samostatných stanoch počas šiestich po sebe nasledujúcich nocí. Stany boli s arénou prepojené hliníkovým „tunelom“ s ventilátormi, ktoré rozvádzali telesný pach každej osoby zo stanu na pristávacie podložky.

Vedci zaznamenávali preferencie komárov a zbierali nočné vzorky vzduchu zo stanov. Následne charakterizovali a porovnávali 40 rôznych chemických zložiek telesného pachu každej osoby. Ukázalo sa, že niektoré telesné pachy ich priťahovali viac ako iné.

komár
Zdroj: pxhere.com

Komáre viac priťahovali ľudia, ktorých telesný pach obsahoval viac karboxylových kyselín, ktoré produkujú kožné mikróby. Ak sa ti teda zdá, že si doslova „magnet na komáre“, zrejme ich tvoja koža produkuje viac. Naopak, ľudia s nižšími hladinami týchto kyselín a zároveň vyššími hladinami eukalyptolu komáre priťahovali menej.

Eukalyptol je aromatická zložka mnohých rastlín, ako je pŕhľava, bazalka, rozmarín, šalvia a kardamóm. Je tiež bežnou zložkou zubných pást a ústnych vôd. Ak chceš otravný hmyz odradiť, konzumuj spomenuté bylinky a koreniny častejšie.

Ľudský pach cítia najsilnejšie

Výskumníkov prekvapilo, ako účinne dokázali komáre nájsť a vybrať si svoju ideálnu „obeť“. „Keď vidíte na vlastné oči, s akou ľahkosťou dokážu komáre nájsť svojho hostiteľa na takomto otvorenom priestranstve, nielen v malom laboratóriu, uvedomíte si, akú majú naozaj silu,“ skonštatovala pre portál Cosmos analytická chemička Stephanie Rankin-Turner.

KVÍZ: Dokážeš pomenovať lekárov podľa ich špecializácie? KVÍZ: Dokážeš pomenovať lekárov podľa ich špecializácie? 1. marca 2024, 16:35

Predchádzajúci výskum ukázal, že komáre sa pri hľadaní svojich cieľov zameriavajú na celý rad zmyslových podnetov – vizuálne podnety, teplo, zápach, oxid uhličitý aj vlhkosť. Tieto signály majú rôzny priestorový dosah. Teplo dosahuje len 50 cm, vizuálne signály 5 až 15 metrov, pričom oxid uhličitý a telesný pach môžu siahať až do vzdialenosti 60 metrov.