Vďaka nothingcoru, ktorý ťa vyzýva na kreativitu, tak možno na Tiktoku uvidíme generáciu Z štrikovať, háčkovať, šiť a, samozrejme, aj navrhovať vlastné oblečenie.
Vďaka nezastaviteľnému vplyvu sociálnych sietí sa móda a trendy menia rýchlejšie ako kedykoľvek predtým. Rok 2022 ovládol s prehľadom barbiecore (šatník inšpirovaný Barbie), ktorý preslávili Margot Robbie, značka Valentino, ale najmä platforma Tiktok.
Podľa newyorskej módnej analytičky Mandy Lee dnes módne značky na svoju propagáciu využívajú sociálne siete rovnako ako influenceri. Nad trendom roku 2023 preto visí obrovský otáznik a otázka: Má oblečenie šancu uspieť aj bez toho, aby využilo silu hashtagov a algoritmov?
Vyzerá to tak, že rok 2023 tak bude v znamení všetko alebo nič. Zoznám sa s „nothingcorom“, s ktorým prišiel známy portál Hypebeast, a prečítaj si, prečo pravdepodobne zatočí s módnym priemyslom a zrejme dá bodku virálnym mikrotrendom. V článku sa dozvieš aj to, ako mikrotrendy vznikajú a ktorým z nich sa podarilo ovládnuť svet, generáciu Z aj hollywoodske celebrity.
Ako sa rodí „core“
Módne trendy, lepšie povedané mikrotrendy, sa rodia na sociálnych sieťach a sú inšpirované špecifickou vizuálnou estetikou. V názve majú anglické slovo core, čo znamená jadro. Core tvorí základ mikrotrendu a označuje vkus filmovej či animovanej postavy, subkultúry, oblasti, štýlu a tak ďalej. Ten svoj však môže vytvoriť každý a vďaka internetu má šancu na virálny, i keď občas rýchlo pominuteľný úspech.
Kým mikrotrendy, ako napríklad feralcore alebo bubblegumbitchcore, zostávajú záležitosťou len veľmi špecifického publika, niektoré trendy vrátane gothcoru (ktorý je momentálne na výslní vďaka seriálu Wednesday) si vytvorili silné fanúšikovské základne. Tie minulý rok pozostávali najmä z generácie Z, ktorá neustále kraľuje Tiktoku či Instagramu.
Koľko mikrotrendov uznávaš, toľkokrát si človekom?
Najväčším mikrotrendom minulého roka bol barbiecore, na päty mu však šliapal balletcore s cvičkami od Miu Miu, ktoré si zamilovala aj Bella Hadid, fetishcore s koženými postrojmi a latexom inšpirovaný BDSM, ale aj nostalgiacore s módou inšpirovanou začiatkom milénia.
Na Tiktoku a Instagrame si však určite zahliadol aj luxusný regencycore, ktorý zaznamenal hype vďaka seriálu Bridgerton, denimové modely cowboycoru či goblincore inšpirovaný subkultúrou škriatkov. Bolo toho jednoducho naozaj veľa.
Tiktokerka Mandy Lee v roku 2021 vo svojom videu predpovedala, že cyklus trendov sa dostane do bodu, keď sa zrúti. Opísala tak chaos, ktorý momentálne vo svete trendov a ich mikrosúrodencov vládne.
„Existuje toľko rôznych mikrotrendov a je to čoraz viac zrejmé. Ľudia nebudú mať inú možnosť, ako vrátiť sa k svojmu osobnému štýlu, pretože s mikrotrendmi skrátka nebude možné držať krok,“ povedala. Svojich followerov takisto vyzýva, aby verili vlastnému vkusu viac ako trendom. „Ak tú pletenú vestu milujete, doprdele, noste ju. Nekúpili ste si ju len preto, že je to trend,“ dodáva.
Hrozba pre udržateľnosť, hnojivo pre fast fashion
Na sociálnych sieťach ako Tiktok či Instagram sa za posledný rok objavili desiatky mikrotrendov vo veľmi krátkom časovom rozpätí. Rýchlosť hrá do karát fast fashion reťazcom, ktoré sú schopné v krátkom čase zareagovať a podchytiť úspešný mikrotrend. S vládou ružovej farby vydali svoje barbiecore kolekcie takmer všetky populárne fast fashion značky vrátane Zary, Bershky či H&M.
Azda najlepším príkladom je čínska značka Shein, ktorá bola minulý rok vyhlásená platformou Money za najpopulárnejšiu značku roka 2022 a podľa The Wall Street Journal je aj najväčšou módnou digitálnou spoločnosťou na svete v hodnote 100 miliónov dolárov. Popularita jej stúpla počas pandémie, keď vďaka hashtagom a algoritmom rafinovane smerovala používateľov na svoj e-shop, kde denne pridáva okolo 2000 nových produktov.
Na to, aby sa táto značka dostala k takémuto číslu, sa výrobné procesy značky stretávajú s troma veľkými problémami. Okrem toho, že bola značka Shein niekoľkokrát obvinená z kopírovania dizajnov začínajúcich návrhárov, zamestnanci značky si odmakajú približne 75 hodín týždenne v extrémne neetických podmienkach (miestnosti bez okien či únikových východov).
Hlavným problémom však zostáva znečisťovanie prostredia. Popritom, že sa v niekoľkých produktoch Shein vrátane tých detských potvrdili toxické látky, ročne za sebou podľa Hypebeastu zanecháva takmer 6,3 milióna ton ekvivalentu oxidu uhličitého.
Nastupuje nothingcore, zastavuje mikrotrendy
V roku 2023 by sme tak konečne mali začať premýšľať nad svojím nákupným správaním a podľa Hypebeastu prijať nový a jediný mikrotrend – nothingcore, ktorý vraj nie je trend, ale skôr výzva sociálnym sieťam, aby sa core a mikrotrendy úplne zastavili. Aj autor článku na portáli Hypebeast Dylan Kelly čitateľov vyzýva, aby pri najbližšom tiktokovom trende uprednostnili svoju vlastnú módnu identitu namiesto toho, aby sa utiekali k „masovke“.
Na druhej strane nehovorí, že trendy sú úplne zlé a nadobro by sme im mali dať zbohom, skôr ide o prijatie samého seba viac ako o prijatie sociálnych médií v tomto „začarovanom trendovom cykle“.
Podľa trendového reportu Instagramu na rok 2023 chce štvrtina generácie Z šetriť na nakupovaní, keďže sú niektoré položky mimo jej rozpočtu. Takisto si chce oblečenie vyrábať sama, udržateľnosť vraj konečne začína vnímať ako kľúčový problém a zároveň aj riešenie.
Vďaka nothingcoru, ktorý ťa vyzýva na kreativitu, tak možno na Tiktoku uvidíme generáciu Z štrikovať, háčkovať, šiť a, samozrejme, aj navrhovať. Máme sa na čo tešiť.
Okrem toho, že nás v roku 2023 čaká prílev individualizmu a handmade produktov, je nothingcore aj sľubným začiatkom v boji proti fast fashion. To, či je dostatočne silný aj na to, aby zatočil s priemyslom a položil stopku gigantu, ako je Shein, ukáže len čas... a Tiktok.