Vojnový konflikt na Ukrajine, inflácia na osobných účtoch, šetrenie a neistota z rastu cien energií.
Situácia v e-commerce aktuálne z veľkej časti zrkadlí nálady v spoločnosti. Vojnový konflikt na Ukrajine, inflácia na osobných účtoch, šetrenie a neistota z rastu cien energií. Nádeje e-shopov na rastúce tržby schladil aj Black Friday.
Napriek všetkým negatívnym trendom, ktoré so sebou priniesla vojna u našich východných susedov, sa ešte koncom augusta tohto roka zdalo, že hoci je e-commerce na zostupe, nemusí to byť taká tragédia. Druhý štvrťrok (2022) zároveň ukázal, že ľudia reagovali na vzniknutú situáciu a energetickú samostatnosť vnímali ako prioritnú tému. Spotrebitelia sa zaujímali o variče, krby, kotly či sporáky na tuhé palivo.
Oproti druhému štvrťroku 2021 dosiahol online predaj o 11 % nižší obrat. Už v tomto období bolo zároveň možné pozorovať vyšší trend šetrenia. Od nadchádzajúcej jesene online predajcovia, prirodzene, očakávali aspoň čiastočné zlepšenie.
September zabrzdil očakávania
Obrat 3. kvartálu sa na základe štatistík spoločnosti Heureka Group medziročne znížil o 4 % oproti minulému roku. Faktom ale je, že oproti štatistikám z 2. kvartálu tohto roka narástol e-commerce o 7 %, čo do istej miery predznamenávalo pozitívny trend smerom k poslednému štvrťroku.
September však veľa optimizmu online predajcom nepriniesol. Dôvodom podľa CEO Tomáša Bravermana z Heureka Group bolo, že ľudia sa počas leta obávali vyšších cien za energie a preto svoje nákupy začali odkladať na neskôr. Dôsledkom toho bol pokles online predajov na Slovensku o približne 5 % (podobne ako v Česku). Mierne prekvapil prepad tradičných kategórií, ako kávovary, kuchynské roboty, sušičky bielizne alebo umývačky riadu. Narástli kategórie mrazničiek, bojlerov, kachlí či sporákov na tuhé palivá.
Black Friday sezónu nezachránil
Pandémia v priebehu rokov 2020 a 2021 e-commerce vystrelila v obratoch do výšin a obdobie nákupov počas Black Friday a Cyber Monday pre online predajcov predstavovalo pozitívny signál. Tento rok však tomu bolo inak. „Symbolom tohtoročného Black Friday bola opatrnosť. Na rozdiel od uplynulých rokov Slováci viac premýšľali o tom, čo naozaj potrebujú a podľa toho nakupovali. Medziročne klesli nákupy na internete počas Black Friday o 21 %.“ Hovoria o tom štatistiky nákupného poradcu Heureka.
Ľudia nerobili žiadne bezhlavé investície a v obchodoch mali vopred vytipované, čo chcú nakupovať. Narástli kategórie práčok (+11%), chladničiek (+4%) alebo parfumy (+4%). Naopak klesli predaje tradičných kategórií, notebooky (-32%), robotické vysávače (-30%), mobilné telefóny (-15%) či smart hodinky (-11%).
Vianočná sezóna a výpredaje
Šéf analytikov Michal Buzek z Heureka Group však vidí v tomto nie práve prajnom nákupnom správaní i pozitívnu vec. „Hoci Black Friday sa skončil, hlavná sezóna na internete pokračuje a bude vrcholiť v nasledujúcich dvoch týždňoch. Okrem Black Friday sú totiž najsilnejšími dňami celého roka druhý a tretí pondelok v decembri.” Zároveň dodáva, že nákupné správanie spotrebiteľov sa mení a k nákupom pristupujú analytickejšie, porovnávajú a hodnotia. Dôvod môže byť prekvapivo logický, nakúpiť výhodne. Ak nadchádzajúca vianočná sezóna neprinesie nárast predajov, po Vianociach môže dôjsť v e-shopoch k veľmi výrazným výpredajom.
Pokles hlásia aj giganti Samsung, Apple a Xiaomi
Nižší dopyt po elektronike nie je ani náhodou len našou lokálnou stopou. Popredný výrobca čínskej elektroniky Xiaomi predal v 3. štvrťroku o 11 % smartfónov menej. V prípade spoločnosti so sídlom v Pekingu je však nutné poznamenať, že na pokles predajov má stále vplyv čínska „covidová“ politika, ktorá spôsobuje útlm tuzemskej aktivity na trhu. Spoločnosť tak len čiastočne vykrýva straty na európskom trhu.
Pokles predajov na čínskom trhu vo veľkom ovplyvnil aj gigantov Samsung a Apple. Americká spoločnosť v dôsledku slabšieho dopytu predpokladá, že predá o 3 milióny telefónov iPhone 14 menej. Ľudia v dôsledku šetrenia a inflácie siahnu po starších modeloch alebo lacnejšej konkurencii.
Tomáš Vrtík z Expandeco ešte v júni v tohto roka konštatoval, že pokles tržieb u internetových predajcov bol pozorovateľný už od začiatku roka. V prvom kvartáli roku 2022 maloobchod na Slovensku narástol o 16 %, no online predaj zaznamenal prepad oproti roku 2021, kedy však väčšina kamenných predajní bola zatvorených kvôli pandemickým opatreniam.