Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
Tento článok je PR správa spoločnosti Ecommerce.
8. decembra 2022 o 12:35
Čas čítania 2:30
Sponzorovaný obsah

Tržby e-shopom klesajú. Black Friday priniesol sklamanie

ZAUJÍMAVOSTI BLACK FRIDAY
Uložiť Uložené

Vojnový konflikt na Ukrajine, inflácia na osobných účtoch, šetrenie a neistota z rastu cien energií.

Situácia v e-commerce aktuálne z veľkej časti zrkadlí nálady v spoločnosti. Vojnový konflikt na Ukrajine, inflácia na osobných účtoch, šetrenie a neistota z rastu cien energií. Nádeje e-shopov na rastúce tržby schladil aj Black Friday.

Napriek všetkým negatívnym trendom, ktoré so sebou priniesla vojna u našich východných susedov, sa ešte koncom augusta tohto roka zdalo, že hoci je e-commerce na zostupe, nemusí to byť taká tragédia. Druhý štvrťrok (2022) zároveň ukázal, že ľudia reagovali na vzniknutú situáciu a energetickú samostatnosť vnímali ako prioritnú tému.  Spotrebitelia sa zaujímali o variče, krby, kotly či sporáky na tuhé palivo.

Oproti druhému štvrťroku 2021 dosiahol online predaj o 11 % nižší obrat. Už v tomto období bolo zároveň možné pozorovať vyšší trend šetrenia. Od nadchádzajúcej jesene online predajcovia, prirodzene, očakávali aspoň čiastočné zlepšenie.

September zabrzdil očakávania

Obrat 3. kvartálu sa na základe štatistík spoločnosti Heureka Group medziročne znížil o 4 % oproti minulému roku. Faktom ale je, že oproti štatistikám z 2. kvartálu tohto roka narástol e-commerce o 7 %, čo do istej miery predznamenávalo pozitívny trend smerom k poslednému štvrťroku.

Ecommerce
Zdroj: Ecommerce

September však veľa optimizmu online predajcom nepriniesol. Dôvodom podľa CEO Tomáša Bravermana z Heureka Group bolo, že ľudia sa počas leta obávali vyšších cien za energie a preto svoje nákupy začali odkladať na neskôr. Dôsledkom toho bol pokles online predajov na Slovensku o približne 5 % (podobne ako v Česku). Mierne prekvapil prepad tradičných kategórií, ako kávovary, kuchynské roboty, sušičky bielizne alebo umývačky riadu. Narástli kategórie mrazničiek, bojlerov, kachlí či sporákov na tuhé palivá.

Black Friday sezónu nezachránil

Pandémia v priebehu rokov 2020 a 2021 e-commerce vystrelila v obratoch do výšin a obdobie nákupov počas Black Friday a Cyber Monday pre online predajcov predstavovalo pozitívny signál. Tento rok však tomu bolo inak. „Symbolom tohtoročného Black Friday bola opatrnosť. Na rozdiel od uplynulých rokov Slováci viac premýšľali o tom, čo naozaj potrebujú a podľa toho nakupovali. Medziročne klesli nákupy na internete počas Black Friday o 21 %.“ Hovoria o tom štatistiky nákupného poradcu Heureka.

Ecommerce
Zdroj: Ecommerce

Ľudia nerobili žiadne bezhlavé investície a v obchodoch mali vopred vytipované, čo chcú nakupovať. Narástli kategórie práčok (+11%), chladničiek (+4%) alebo parfumy (+4%). Naopak klesli predaje tradičných kategórií, notebooky (-32%), robotické vysávače (-30%), mobilné telefóny (-15%) či smart hodinky (-11%).

Ecommerce
Zdroj: Ecommerce

Vianočná sezóna a výpredaje

Šéf analytikov Michal Buzek z Heureka Group však vidí v tomto nie práve prajnom nákupnom správaní i pozitívnu vec. „Hoci Black Friday sa skončil, hlavná sezóna na internete pokračuje a bude vrcholiť v nasledujúcich dvoch týždňoch. Okrem Black Friday sú totiž najsilnejšími dňami celého roka druhý a tretí pondelok v decembri.” Zároveň dodáva, že nákupné správanie spotrebiteľov sa mení a k nákupom pristupujú analytickejšie, porovnávajú a hodnotia. Dôvod môže byť prekvapivo logický, nakúpiť výhodne. Ak nadchádzajúca vianočná sezóna neprinesie nárast predajov, po Vianociach môže dôjsť v e-shopoch k veľmi výrazným výpredajom.

Pokles hlásia aj giganti Samsung, Apple a Xiaomi

Nižší dopyt po elektronike nie je ani náhodou len našou lokálnou stopou. Popredný výrobca čínskej elektroniky Xiaomi predal v 3. štvrťroku o 11 % smartfónov menej. V prípade spoločnosti so sídlom v Pekingu je však nutné poznamenať, že na pokles predajov má stále vplyv čínska „covidová“ politika, ktorá spôsobuje útlm tuzemskej aktivity na trhu. Spoločnosť tak len čiastočne vykrýva straty na európskom trhu.

Ecommerce
Zdroj: Ecommerce

Pokles predajov na čínskom trhu vo veľkom ovplyvnil aj gigantov Samsung a Apple. Americká spoločnosť v dôsledku slabšieho dopytu predpokladá, že predá o 3 milióny telefónov iPhone 14 menej. Ľudia v dôsledku šetrenia a inflácie siahnu po starších modeloch alebo lacnejšej konkurencii.

Odporúčané
Módne e-shopy spustili Black Friday. Vybrali sme TOP produkty známych značiek, ktoré teraz kúpiš za zlomok ceny Módne e-shopy spustili Black Friday. Vybrali sme TOP produkty známych značiek, ktoré teraz kúpiš za zlomok ceny 29. novembra 2024 o 18:00

Tomáš Vrtík z Expandeco ešte v júni v tohto roka konštatoval, že pokles tržieb u internetových predajcov bol pozorovateľný už od začiatku roka. V prvom kvartáli roku 2022 maloobchod na Slovensku narástol o 16 %, no online predaj zaznamenal prepad oproti roku 2021, kedy však väčšina kamenných predajní bola zatvorených kvôli pandemickým opatreniam.

Zdroje: 

https://www.spotrebitelskytest.sk/

https://www.topbyvanie.sk/

https://heureka.group/sk-sk/ 

Domov
Zdieľať
Diskusia