Gabriel začal po škole pracovať ako lodník na Dunaji, odkiaľ rýchlo odišiel na riečne lode v pobrežných oblastiach Severného mora. Tvrdo pracuje na tom, aby sa čo najskôr stal kapitánom.
„Oproti práci na Dunaji je to veľký rozdiel. Predtým som robil na tlačnej zostave, ktorú bolo treba uväzovať ťažkými oceľovými lanami a vyťahovať ich na breh. Najmä v zime to bola katastrofa, pretože som sa s ťažkým oceľovým lanom musel vyšplhať po strmom brehu, kde zvyčajne neboli schody,“ porovnáva 23-ročný Gabriel Nozdrovický svoju prácu v Bratislave s dnešnou pozíciou pri pobreží Severného mora.
Ako lodník sa zamestnal hneď po maturite, lebo inak chcel ísť za vojaka. Dnes sa vypracoval z lodníka na kormidelníka a čo najskôr sa chce stať kapitánom lode, aby mohol namiesto manuálnej práce s lanami na palube vysedávať v papučkách vo vykúrenej miestnosti.
„Tento rok som mal 23. narodeniny, tak som si presne k narodeninám kúpil veľkometrážny 3-izbový byt v Nitre. O dva mesiace neskôr som si zmyslel, že by som chcel Ford Mustang, tak som si ho nasledujúci mesiac kúpil,“ odpovedá Gabriel, keď sa bavíme o zárobkoch, ktoré si dokáže z lode doniesť domov.
Ak si chceš prečítať viac rozhovorov so Slovákmi ako Gabriel, ktorí majú nezvyčajné povolania, klikni sem. Pridaj sa do klubu Refresher+ a všetky prémiové články si môžeš čítať bez obmedzenia.
Kedy ti napadlo, že by si po škole mohol začať pracovať na riečnych lodiach?
K robote na lodiach som sa dostal náhodou. Na strednej škole som vyštudoval strojarinu, ale náš rodinný známy medzitým otvoril agentúru pre lodný personál. Aj on robil na lodiach, tak si popritom rozbehol vlastný biznis, cez ktorý mi dohodil prvú prácu. Keby som po maturite nevedel, že pôjdem robiť na loď, zrejme by som šiel za vojaka.
Začínal som ako pomocný lodník na Dunaji s výplatou 850 eur mesačne, teraz pracujem ako bootsmanna, rýnsky lodník alias loďmajster. V názvosloví je mišung, no až tak na tom nezáleží. Mne záleží na tom, že si dnes svojou prácou dokážem zarobiť niekoľko tisíc eur mesačne.
Cez agentúru si dostal prácu na lodi na Dunaji. Vedel si, do čoho ideš?
Absolútne som nevedel, kam idem a čo budem robiť. Nemal som žiadne informácie o tom, ako to na lodiach na Dunaji chodí. Povedali mi len toľko, že na palube budem so štyrmi ľuďmi, a to je všetko.
Aká pozícia ti prischla na začiatku?
Na začiatku sa venuješ pomocným prácam, aby si sa zoznámil s loďou. To sú tie najhoršie roboty, ktoré nikto nechce robiť, no tebe nič iné nezostáva, keď začínaš.
Do akej miery sa ako lodník musíš naučiť, ako loď funguje z technickej stránky?
Na prvej pozícii som nemusel detailne vedieť, ako celá loď funguje z technickej stránky, no už keď sa vypracuješ na lodníka ako ja teraz, musíš o svojej lodi vedieť takmer všetky detaily. Ja pracujem s lanami, to je moja hlavná náplň práce. Uväzujem loď, zakotviť ju, odviazať ju, keď treba.
Práca s lanami na nákladnej lodi je dosť komplikovaná. Vždy záleží na tom, prečo chceš lano uviazať. Jedno ťa drží, keď si na prúde, aby ťa voda neťahala dozadu, druhé ťa drží, aby ťa prúd neťahal dopredu.
Predtým som robil na tlačnej zostave, ktorú bolo treba uväzovať ťažkými oceľovými lanami a vyťahovať ich na breh. Najmä v zime to bola katastrofa, pretože som sa s ťažkým oceľovým lanom musel vyšplhať po strmom brehu.
Keď si začínal s prácou na Dunaji, ako vyzeral tvoj bežný deň?
Vtedy som na loď chodil na dvojtýždňové turnusy. Dva týždne som bol na lodi, dva týždne doma. V bežný deň sme sa ráno zobudili, boli sme uviazaní na lágri, kde nás nakladali, a striedali sme sa s troma kolegami a dvaja kormidelníkmi.
Vykladali a nakladali sme báržu – to je plavidlo, ktoré sa nakladá tovarom. Keď sa nám skončila nakládka, odviazali sme loď a vyplávali na Dunaj, kde sme sa zviazali s ďalšou báržou a loďou – spolu to tvorilo tlačnú zostavu. Na Dunaji sa tlačné zostavy používajú veľmi často.
Takto zviazaní sme šli do Viedne alebo do Maďarska. Zvyčajne sme mali voľno po príchod do prvej lodnej komory a mohli sme si pár hodín pospať.
Čo ste zvykli prevážať?
Existujú rôzne typy lodí. Na Dunaji sme zvyčajne prepravovali palivo ako naftu a benzín, mali sme zatvorenú palubu s cisternou. Je to ako taká cisterna, ktorú vidíš na ceste, len je na lodi a plaví sa po rieke.
Teraz napríklad pracujem na frachtovom plavidle, ktoré má otvorenú palubu a na loď sa môže naložiť prakticky hocičo, čo bezpečnosť povoľuje.
Koľko týždňov tráviš na lodi a koľko doma?
Na lodi trávim tri týždne a tri týždne som potom doma. Na predošlej lodi som mal dvojtýždňové turnusy.
Mal si už počas práce na Dunaji myšlienky na to, že sa raz chceš posúvať ďalej? Chcel si sa stať kapitánom, ktorý dokáže za pár dní roboty vo vykúrenej kajute zarobiť tisíce eur?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako sa z obyčajného lodníka dokázal Gabriel vypracovať na kormidelníka.
- Prečo je podľa neho lodná práca na Dunaji zaseknutá v čase komunizmu.
- Koľko Gabriel zarába dnes ako lodník a koľko môže zarábať ako kapitán.
- Prečo kapitánom stačí, ak na lodi pracujú jediný týždeň do mesiaca.
- Či mu neprekáža samota na lodi a či s ostatnými námorníkmi pijú veľa alkoholu.
- Či námorníci stále v každom prístave hľadajú novú ženu, s ktorou strávia noc.