Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
Gastronovinky na Refresheri ti prináša WoltObjednávaj si z množstva reštaurácií so skvelými zľavami na Wolte. S doručením.Objednaj si jedlo
2. septembra 2022, 14:30
Čas čítania 4:59
Ema Stanovská

Únava z kávy: ako vzniká a ako piť kávu, aby ťa kofeín prebral a nie naopak?

Únava z kávy: ako vzniká a ako piť kávu, aby ťa kofeín prebral a nie naopak?
Zdroj: Unsplash/Tyler Nix
GASTRO KÁVA
Uložiť Uložené
Gastronovinky na Refresheri ti prináša WoltObjednaj si jedlo

Čím viac kávy piješ, tým viac sa v tvojom tele hromadí neurotransmiter adenozín, ktorý ťa uspáva. Keď tvoje tretie popoludňajšie espresso stratí efekt, adenozín nezaklope na dvere, ale rovno vtrhne.

Niekto pije kávu večer a bez problémov zaspí, iný si musí dať poslednú šálku už o druhej poobede. Káva na každého pôsobí inak, najväčšou záhadou je však to, ako je možné, že po šálke espressa sa niekedy cítime ešte unavenejšie ako predtým. Káva nás má predsa vzpružiť a nie naopak. Dve odborníčky chemičky vysvetľujú tento fenomén a radia, ako piť kávu, aby sme z nej zakaždým vyťažili maximum.

V Refresheri ti pravidelne prinášame články zo sveta zdravia a vedy. Na našom webe sa dozvieš napríklad to, ako si môžeš návštevou kožnej lekárky zachrániť život alebo ako účinne zmierniť príznaky migrény. Pre pravidelnú dávku podobných informácií nezabudni sledovať témy zdravie a veda a výskum. Staň sa členom klubu Refresher+ a budeš mať prístup ku všetkým článkom. 

Aby sme vysvetlili ako (ne)funguje káva, na začiatok si dáme krátku lekciu biochémie. Od chvíle, keď ráno „rozlepíš“ oči, tvoje telo sa začne riadiť biologickými hodinami, ktoré určujú, dokedy budeš čulý a v ktorej fáze dňa už pocítiš prvé známky únavy. Vďačíme za to dvom dôležitým hormónom, ktorých hladiny počas dňa a noci cyklicky stúpajú a klesajú.

Odporúčané
Vlado zo Sorenu: Našich zákazníkov vídam bežne sedieť aj vo Vespe, nech si každý pije, čo chce Vlado zo Sorenu: Našich zákazníkov vídam bežne sedieť aj vo Vespe, nech si každý pije, čo chce 24. novembra 2023, 9:00

„Za pocit energie po zobudení zodpovedá kortizol, ktorého hladina je najvyššia ráno a s ubiehajúcim dňom postupne klesá. Počas dňa prichádza na scénu adenozín, ktorého hladina počas dňa, naopak, rastie a my vďaka nemu cítime únavu,“ vysvetľuje popularizátorka vedy Lenka Hrobárová, ktorá vyštudovala klinickú biochémiu. Dnes vedie úspešný instagramový účet Skúmavka, kde vysvetľuje vedu a fungovanie ľudského tela zrozumiteľným spôsobom.

káva
Zdroj: Unsplash.com

Adenozín je neurotransmiter, ktorý reguluje spánkový cyklus a aj jemu vďačíš za príjemný ospalý pocit pred spaním. Ide o vedľajší produkt molekuly nazývanej adenozíntrifosfát, pomocou ktorej naše bunky a tkanivá využívajú a spaľujú energiu. Keď sa táto molekula vyčerpá, uvoľní adenozín, ten sa naviaže na receptory v mozgu a ty začneš uvažovať nad ďalším espressom (alebo posteľou).

Hoci adenozín a kofeín sú najväčší súperi, v skutočnosti sú veľmi podobní – majú rovnakú veľkosť aj tvar. Práve vďaka tomu dokáže kofeín „obsadiť“ miesto jeho ospalému rivalovi tým, že zaberie jeho receptory a zablokuje jeho účinok. 

„Ak sa na adenozínové receptory naviaže ,pravý adenozín‘, spomalí sa činnosť mozgu a telo sa pripraví na spánok. Ak sa však naviaže ,nepravý adenozín‘, teda kofeín, znížia pocit únavy a začnú pôsobiť povzbudzujúco,“ vysvetľuje Lucie Jenová, učiteľka chémie s deväťročnou praxou, ktorá momentálne na svojom Instagrame Učiteľka chémie vzdeláva ľudí zábavnou formou.

Únava z tolerancie na kofeín

Ako je však možné, že po káve cítiš niekedy ešte väčšiu únavu ako pred ňou? Veda má niekoľko vysvetlení, za všetkým je však opäť chémia.

„Paradoxom kofeínu je, že krátkodobo pomáha zvyšovať bdelosť, pozornosť a hladinu energie, ale jeho kumulatívny alebo dlhodobý účinok má opačný efekt,“ vysvetlil pre The New York Times profesor Mark Stein z Washingtonskej univerzity, ktorý študoval vplyv kofeínu na ľudí s ADHD.

Odporúčané
Porovnávame 6 kofeínových nápojov: Maté, matcha alebo čierny čaj? Ktoré ťa nakopnú lepšie ako káva? Porovnávame 6 kofeínových nápojov: Maté, matcha alebo čierny čaj? Ktoré ťa nakopnú lepšie ako káva? 27. októbra 2023, 9:30

Kofeín síce na chvíľu potlačí účinky adenozínu, no ten sa aj napriek tomu neustále hromadí v tele. Ak si už unavený a tvoje poobedňajšie espresso stratí efekt, adenozín nezaklope na dvere, ale rovno vtrhne. A ty si opäť v stave letargie a túžiš po teplej posteli. Podľa neurológov môžeš tento stav vyriešiť len jedným spôsobom – spánkom.

spánok, psy, pes
Zdroj: Unsplash.com

„Kofeín je zároveň známy svojou návykovosťou, aj keď nejde o závislosť v pravom slova zmysle, ako je to pri drogách, kde hlavnú úlohu zohráva dopamín. Častým užívaním kofeínu si naň mozog postupne zvyká,“ vraví Lenka Hrobárová.

Najväčší problém majú ľudia, ktorí vypijú aj niekoľko šálok kávy denne, pretože „jedna im už nestačí“. Telo si buduje toleranciu na kofeín tak, že začne vytvárať viac adenozínových receptorov. A čím viac adenozínu, tým väčšia únava, ktorú potrebuješ opäť zahnať ďalšou šálkou kávy. Začarovaný kruh je na svete.

Telo vníma účinok kofeínu najintenzívnejšie 30 až 45 minút po vypití kávy – vtedy dosiahne jeho účinok maximum. Väčšina kofeínu sa odbúra už do hodiny a vzápätí začne fungovať adenozín, preto nám náš obľúbený čierny mok niekedy „nezaberie“. Na celkové odbúranie kofeínu z tela však zvyčajne treba dlhší čas. 

„Únava z kávy“ môže dokonca prerásť až do ďalšieho dňa. Štúdia spred niekoľkých rokov ukázala, že ľudia, ktorí vypili v priebehu dňa veľa energetických nápojov, cítili na druhý deň oveľa väčšie vyčerpanie.

energy drink
Zdroj: Unsplash.com

Podľa Lucie Jenovej môže byť za pocitom únavy po káve aj cukor. Ak si kávu rád sladíš, po jej vypití sa ti prudko zvýši hladina cukru v tele. Cukor v tele pôsobí okamžite, rýchlejšie ako kofeín. Keď sa cukor v tele spotrebuje, nastáva pokles energie. 

Odporúčané
Kaviarne Vespa a KeP’s si za 10 rokov získali srdcia Bratislavčanov. Vlastnia ich bývalí obchodní partneri. Toto je ich príbeh Kaviarne Vespa a KeP’s si za 10 rokov získali srdcia Bratislavčanov. Vlastnia ich bývalí obchodní partneri. Toto je ich príbeh 13. októbra 2023, 9:30

Treťou príčinou môže byť podľa Jenovej dehydratácia, keďže konzumácia vyšších dávok kofeínu vedie k častejšiemu močeniu. „Častejším močením môže dôjsť k dehydratácii organizmu, čím sa zvýši srdcová činnosť a zníži krvný tlak, čo vedie k pocitu únavy, spomalenia či ospalosti,“ vysvetľuje učiteľka chémie.

Lenka Hrobárová dopĺňa, že podľa niektorých štúdií môže zohrávať úlohu aj mlieko a jeho aminokyseliny, ktoré môžu zvýšiť pocity únavy. Vyššia miera nervozity a úzkosti po vyšších dávkach hrá takisto svoju rolu.

Prečo niekomu káva nezaberá vôbec?

Niekedy sa zdá, že káva na určitých ľudí nemá žiadny účinok. Podľa Lenky Hrobárovej to súvisí s pečeňovým enzýmom nazývaným cytochróm P450, ktorý sa stará o metabolizovanie kofeínu.


„Niektorým bola nadelená vysoká aktivita tohto enzýmu, kofeín teda zmetabolizujú rýchlo a potrebujú ho viac, aby sa prebrali. Iných enzým je lenivejší a kofeín tak účinkuje dlhšie,“ vraví biochemička. To, koľko káv zvládneš, kým sa ti začnú triasť ruky, ovplyvňuje aj tvoje pohlavie, hmotnosť či životospráva.

káva
Zdroj: Unsplash.com

Napriek tolerancii treba myslieť na to, že všetkého veľa škodí. Nadmerné dávky kofeínu môžu spôsobiť zvýšenie krvného tlaku a búšenie srdca, nespavosť, tráviace problémy, silnejšie pocity stresu a úzkosti. WHO stanovila maximálnu bezpečnú dávku kofeínu na 400 mg za deň, čo zodpovedá asi trom šálkam kávy alebo ôsmim šálkam zeleného čaju. Ak budeš dodržiavať tento limit, nič zlé by sa ti nemalo stať.

Odporúčané
Tejto kvalitnej kávovej zmesi príde na chuť každý. K jej vzniku pomohlo viac ako 2 000 zákazníkov zo 6 krajín Tejto kvalitnej kávovej zmesi príde na chuť každý. K jej vzniku pomohlo viac ako 2 000 zákazníkov zo 6 krajín 21. septembra 2023, 10:00

Lenka Hrobárová upozorňuje, že na pozore by sa mali mať najmä pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami, pri ktorých by káva mala byť skôr príležitostnou chuťovkou ako každodenným životobudičom. 

Káva do deviatej je „mrhanie kofeínom“ 

Ak zvykneš cítiť útlm po popoludňajšej káve, ďalšia šálka ti už zrejme nepomôže. Odborníci odporúčajú dať si v takejto situácii šlofíka, zacvičiť si alebo ísť na chvíľu na slnko. Niekedy pomôže až vysadiť kofeín na niekoľko dní úplne a potom ho postupne pridávať späť. 

Užitočnou radou je tiež nepiť kávu hneď po zobudení. Vedci zistili, že hladina kortizolu má vrchol asi 30 minút po zobudení. Funguje teda trochu ako náš „osobný budíček“ a kofeín má vtedy na nás zanedbateľný vplyv. Zalievať si kávu v polospánku je teda strata času, vraví Lucie Melicherová. Je lepšie počkať, kým hladina kortizolu klesne, a až vtedy pristúpiť ku kávovaru.

„Pitie kávy medzi ôsmou a deviatou hodinou ráno je ,mrhanie kofeínom‘,“ vysvetľuje Melicherová. „Telo ho nespotrebuje a vy si vytvárate návyk, toleranciu na kofeín. Ak sa budíte okolo siedmej ráno, doprajte si rannú kávu okolo deviatej až desiatej, teda aspoň dve hodiny po zobudení, vtedy bude mať želaný účinok,“ radí.

káva
Zdroj: Unsplash.com

Pozor aj na večerné kávičkovanie. „Kofeín môže účinkovať až šesť hodín, preto je dobré si poslednú kávu dňa naplánovať pár hodín pred spánkom,“ dopĺňa „Skúmavka“ Lenka Hrobárová. 

Odporúčané
Máš chuť na šálku pravého talianskeho espressa? Táto káva má už 140 rokov, kúpiš ju aj na Slovensku Máš chuť na šálku pravého talianskeho espressa? Táto káva má už 140 rokov, kúpiš ju aj na Slovensku 20. júla 2023, 14:30

Hoci sa hovorí, že kávu by sme mali piť len do tretej poobede, aj tento čas je veľmi individuálny. Niekomu trvá odbúranie kofeínu len jeden a pol hodiny, niekomu až deväť. Platí preto staré známe „poznaj sám seba“ (teda svoje pečeňové enzýmy).

Pomôcť ti môže aj menej cukru v káve, rovnako tak sladkej smotany, sirupov a zmrzliny, a ku každej šálke kávy si dopriať pohár čistej vody (nie nadarmo ti ju v kvalitnej kaviarni donesú automaticky).

Najúčinnejším riešením je v konečnom dôsledku kvalitný spánok – ak ráno vstaneš odpočinutý, káva bude tvojím sluhom a nie naopak.

Domov
Zdieľať
Diskusia