Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Hľadáš darček na poslednú chvíľu? Kúp darčekové predplatné Refresher+ 🥳
22. mája 2022 o 16:42
Čas čítania 4:52
Adrián Lukáč

F1: Fantastická VC Španielska sa skončila katastrofou pre Ferrari. Double Red Bullu a Verstappen je nový líder šampionátu

F1: Fantastická VC Španielska sa skončila katastrofou pre Ferrari. Double Red Bullu a Verstappen je nový líder šampionátu
Zdroj: Getty Images / Clive Mason
ŠPORT FORMULA 1
Uložiť Uložené
Články o športe ti prináša Fortuna. Zaregistruj sa a vyber si svoj bonus!chcem bonus

Ferrari je na kolenách, Red Bull na nohách. Verstappen je lídrom šampionátu.

Formula 1 ponúkla divákom fantastické divadlo na okruhu v Španielsku. Charles Leclerc bol po technických problémoch nútený odstúpiť z pohodlnej prvej priečky. Double si vybojoval Red Bull v poradí Verstappen – Pérez, ktorých na pódiu doplnil Russell. Sainz opäť po vlastnej chybe a výlete do štrku len štvrtý. Piaty Hamilton po kolízii z prvého kola minimalizoval škody. Na bodoch skončili ešte Bottas, Ocon, Norris, Alonso a Tsunoda.

Opäť zbabraný štart Sainza, Hamilton to chcel zabaliť v piatom kole

Ferrari priviezlo do Španielska balík noviniek, od ktorých si sľubovalo návrat na čelo po dvoch víťazstvách Verstappena. Ešte väčšie očakávania budili novinky Mercedesu, pre ktorý mala byť Veľká cena Španielska kľúčovou z pohľadu budúceho vývoja svojho konceptu „bezbočnicového“ monopostu. Pre obe stajne sa však preteky nevyvíjali podľa predstáv.

Štart horúcej Veľkej ceny Španielska vôbec nevyšiel domácemu Sainzovi na Ferrari, ktorý sa prepadol z tretej priečky na piatu hneď v prvých metroch. Naopak, Leclerc štartujúci z pole position si úspešne pokryl druhého Verstappena a táto dvojica sa už ako tradične okamžite odpútala od zvyšku poľa. Horší začiatok pretekov mal aj Hamilton, ktorý kolidoval s Magnussenom. Výsledok kolízie bol defekt Brita a Dánov výlet do štrku, pri ktorom si poškodil monopost a obaja tak museli zájsť do boxov už na konci prvého kola a na trať sa vrátili na posledných dvoch priečkach s veľkou stratou. V piatom kole Hamilton hlásil tímu, že by rád z pretekov odstúpil a ušetril tým motor, no inžinier mu odpovedal, že šanca na bodový zisk stále žije.

Sainz s Verstappenom v štrku a pokračujúce problémy s DRS

V siedmom kole si situáciu ešte viac skomplikoval Sainz, ktorému sa v štvrtej zákrute odtrhla zadná časť auta, roztočil sa a skončil v štrku. Tentoraz však našťastie udržal monopost v pohybe a nezahrabal sa, no na trať sa vrátil až z jedenásteho miesta. O dve kolá neskôr postihli rovnaké problémy na rovnakom mieste Verstappena, ktorý dovtedy jazdil na druhom mieste, no Holanďan to ustál o trochu lepšie. Síce sa nedostal do „hodín“, ale výletu do štrku sa nevyhol ani on a prepadol sa na štvrtú priečku za druhého Russella s tretím Pérezom s desaťsekundovou stratou na vedúceho Leclerca. Podľa inžiniera spôsobil tieto problémy náraz vetra. Boj o víťazstvo sa v tom momente zdal pre jednotku Red Bullu stratený.
 

Aby toho nebolo málo, problémová klapka DRS, ktorá Verstappenovi zlyhala už vo včerajšej kvalifikácii, sa opäť neotvárala, respektíve niekedy sa otvorila, inokedy zas nie. Navyše, Holanďanov pokus o undercut Mercedes prečítal a Russella povolal do boxov v rovnakom kole. V šestnástom kole viedol Leclerc už o pätnásť sekúnd pred druhým Pérezom, za ktorým zaostávali o ďalších pätnásť sekúnd Russell s Verstappenom na čerstvých pneumatikách. Na výbornom piatom mieste jazdil nenápadný Bottas.

Katastrofa pre Leclerca, nový súboj o víťazstvo

Niekoľko dlhých kôl bol úradujúci majster sveta zavesený na Russellovom zadnom krídle, no pre nespoľahlivé DRS sa mu cez neho nedarilo dostať. Azda nikomu okrem Red Bullu a ich fanúšikov to nevadilo, pretože v kolách, v ktorých sa DRS systém Verstappenovi na cieľovej rovinke otvoril, mali títo dvaja piloti neuveriteľné súboje.

V 27. kole prišiel šok pre celé Ferrari a najmä Leclerca, ktorý jazdil s pohodlným náskokom na prvej priečke. Zrazu Monačan stratil výkon a z pretekov musel odstúpiť, vďaka čomu zacítila šancu na víťazstvo dvojica Russell – Verstappen. V Red Bulle však usúdili, že Max je bez stabilne funkčného DRS voči Russellovi bezradný, a tak sa pokúsili o agresívnejšiu stratégiu a opäť ho zavolali do boxov pre nové softy. Poradie na čele po tomto pit stope bolo: Russell, Pérez, Bottas, Verstappen, Sainz.

V 31. kole zhasol Russellovu nádej na víťazstvo Pérez, ktorý sa dostal na čelo a zozadu sa nezadržateľne blížil Verstappen, ktorý na trati aj vďaka čerstvým mäkkým pneumatikám doslova lietal. Bottasa prekonal bravúrnym manévrom v dvanástej zákrute, kde by to azda nikomu ani nenapadlo. V 36. kole zamieril po čerstvú sadu pneumatík aj Russell a vyhol sa tak predbehnutiu od Verstappena, ktorý už bol na ňom nalepený. O dve kolá neskôr absolvoval zastávku v boxoch aj Pérez.

Neobľúbená tímová réžia Red Bullu a znovuzrodený Hamilton

V 38. kole sa tak na čelo dostal Verstappen, druhý bol Pérez, tretí Russell, štvrtý Bottas, piaty Sainz a na šiestom mieste jazdil dovtedy neviditeľný Lewis Hamilton, ktorého réžia od kolízie v prvom kole takmer ani neukazovala, no Brit po slabej prvej polovici pretekov odrazu jazdil veľmi rýchle časy na kolo. V 45. kole zamieril do boxov opäť Verstappen a na trať sa vrátil na druhom mieste za Pérezom a pred Russellom. V Red Bulle sa tak schyľovalo k neobľúbenej tímovej réžii.

V Mexičanovej vysielačke sa ozval inžinier so správou: „Si na inej stratégii ako Max. Ak je rýchlejší, nechaj ho ísť,“ na čo pilot reagoval slovami: „To nie je veľmi fér, ale OK.“ Verstappen sa dokázal svojmu tímovému kolegovi veľmi rýchlo priblížiť, no na cieľovej rovinke v 49. kole sa mu opäť neotvorilo DRS, a tak ho Pérez v nasledujúcej časti trate pustil pred seba, na čo Holanďan reagoval slovami: „Vďaka, kamarát!“

Oba Mercedesy v závere takmer nedokončili

Záverečná časť pretekov sa zdala byť pomerne pokojná. Z tretej priečky sa pomaly prepadával Bottas, ktorý doplatil na stratégiu a na opotrebované stredne tvrdé pneumatiky, a postupne ho predbehli Russell, Sainz aj Hamilton. Navyše Hamilton predbehol aj Sainza, ktorému inžinier potvrdil bližšie nešpecifikované poškodenie monopostu, pre čo sa jeho Ferrari ťažšie ovládalo a strácalo prítlak.

Z pokojného záverečného krúženia s jasným poradím nás prebrali vysielačky Mercedesu dve kolá pred koncom. Obaja piloti strieborných šípov dostali od svojich inžinierov varovanie, že na to nemajú tlačiť a na rovinkách majú zvoľniť aj keby ich to malo stáť stratu pozície, pretože monoposty sa prehrievajú a riziko nedokončenia pretekov je vysoké. Hamiltona to skutočne pozíciu stálo, keď na rovinke musel zvoľniť, a Sainz si poľahky zobral späť štvrté miesto. O tom, ako veľmi boli nútení piloti Mercedesu zvoľniť svedčil aj fakt, že Hamilton stratil len v poslednom kole na Péreza šesť sekúnd. Nakoniec však oba strieborné šípy preteky dokončili.

Verstappen stále nezdolaný, double Red Bullu znamená vedenie v oboch šampionátoch

Max Verstappen sa víťazstvom na Veľkej cene Španielska dostal prvýkrát v sezóne 2022 do vedenia jazdeckého šampionátu. Na svojom konte má 110 bodov a stále platí, že vyhral každé preteky, ktoré dokončil. Druhý Charles Leclerc má po dnešnom vypadnutí 104 bodov. Na tretie miesto poskočil Sergio Pérez, ktorý má 85 bodov. 

V pohári konštruktérov nastala takisto výmena stráží. Do vedenia sa dostal Red Bull a to hneď s výrazným náskokom, pretože má 195 bodov, zatiaľ čo druhé Ferrari po dnešnom fiasku len 169 bodov. Tretí je Mercedes so 120 bodmi, ktorý sa však v pretekovom tempe vďaka vylepšeniam svojho monopostu priblížil vedúcej dvojici, a tak sme zvedaví, či sa ešte strieborné šípy dokážu pripojiť do boja o titul.

Mohlo by ťa zaujímať:
10 najlepších filmov Dwayna Johnsona
10 najlepších hororov 21. storočia, ktoré vám naženú poriadnu husiu kožu
10 najlepších filmov Toma Cruisa
Domov
Zdieľať
Diskusia