Oplatí sa vidieť kriminálny príbeh z prostredia jakuzy a novinárov?
Streamovacia služba HBO Max začala vysielať seriál Tokyo Vice začiatkom apríla. Na európskej verzii služby HBO Max je len päť epizód, no my sme ich videli všetky na medzinárodnej verzii.
Mali sme dojem, že pôjde o minisériu, no príbeh tvorcovia ešte neuzavreli, a tak si myslíme, že bude pokračovať. V opačnom prípade by bola posledná časť veľkým sklamaním. Ako samostatná epizóda fungovala skvelo, no nie ako finále príbehu.
V jeho centre je americký novinár Jake Adelstein (Ansel Elgort), ktorý sa snaží stať prvým zahraničným novinárom japonského periodika Meičo. Podarí sa mu to a Jake okamžite začne vyšetrovať záhadné samovraždy, zmiznutia a zabitia, čo ho privedie do nebezpečného sveta japonskej mafie – jakuzy.
Oporu má v niektorých svojich kolegoch, ako napríklad v nadriadenej Eimi (Rinko Kikuchi) či vo vyšetrovateľovi Katagirim (Ken Watanabe). Netradičný vzťah nadviaže aj s členom jakuzy Satom (Shô Kasamatsu) a do oka mu padne hosteska v tradičných japonských kabaretných kluboch Samantha (Rachel Keller).
Jake si postupne získava dôveru vyšetrovateľov a svojich kolegov. Lenže v tomto svete nič nie je také jednoduché a on čoskoro čelí prekážkam, ktoré mu neohrozujú len kariéru, ale aj život. Jake je však neoblomný a je ochotný urobiť všetko pre to, aby odhalil zverstvá jakuzy.
Seriál sa nám najviac páčil v prvých dvoch epizódach, keď sme sledovali amerického reportéra v neznámom prostredí. Bolo osviežujúce sledovať amerického hrdinu, ako je stratený a nepozná všetky odpovede.
Tvorcovia z HBO natočili seriál podľa autobiografickej knihy skutočného novinára Jaka Adelsteina, ktorý toto všetko údajne prežil. Aj tak však pôsobí divne, že bez neho by v tomto seriáli iný reportér zločiny jakuzy neodhalil. Pre Meicho pracujú skúsení a ostrieľaní reportéri už dlhé roky, no americkému reportérovi sa ako jedinému podarí preniknúť do jakuzy a odhaliť jej tajomstvá počas niekoľkých týždňov/mesiacov.
Zároveň je asi jediný, koho zaujíma organizovaný zločin jakuzy a zdá sa, že vedenie jeho novín veľmi netrápi, koľko ľudí jakuza zabíja a zneužíva. Pôsobí to trochu ako takzvaný white savior complex. Ten nastáva, keď beloch (takmer vždy muž) zachráni alebo pomáha v situáciách, v ktorých si nevedel dať rady žiadny iný príslušník inej rasy a pohlavia.
Prvé epizódy vynikali aj v zobrazení originálneho japonského prostredia, ktorému sa Hollywood venuje zriedka, čo je škoda. Japonská kultúra, správanie ľudí a obzvlášť časové zasadenie do obdobia okolo rokov 1999 – 2001 je fascinujúce, a to nielen pre rozšírenú činnosť japonskej mafie.
Bohužiaľ, aj v tomto prípade tvorcovia po čase tak trochu zabudnú na reálie a začnú sa sústreďovať takmer výhradne na kriminálnu zložku seriálu, pričom ignorujú Japonsko ako prostredie ovplyvňujúce dej a aj novinársku dejovú líniu.
Sú to mínusy, ktoré sme začali vnímať až po niekoľkých epizódach. Niekto možno preferuje štýl, akým sa seriál po niekoľkých epizódach vydal, nám by sa však viac páčilo, keby pokračoval v smere prvých dvoch epizód. Samotná kriminálna zápletka bola zaujímavá, ale nedostatočne rozvinutá. Keď Jake prišiel na to, čo stojí za samovraždami ľudí, ďalej sa táto dejová línia vôbec nerozvíjala a príbeh zase „skočil“ na ďalšiu.
Trochu sa nám nepozdával ani charakterový vývin Samanthy, ktorá sa začala prezentovať ako cieľavedomá, ostražitá a inteligentná žena, no približne od polovice seriálu začala robiť až príliš veľké chyby a zvláštne rozhodnutia.
Okrem atraktívneho novinárskeho prostredia a pútavej zápletky má seriál aj dobré postavy. Ansel Elgort hrá Jaka Adelsteina veľmi precízne a dokonale sa vžil do roly odhodlaného reportéra. Spochybňovať herecký talent Kena Watanabeho (legendárny japonský herec hral aj v Godzille či Poslednom samurajovi) je kariérna samovražda každého filmového kritika.
Nemáme na to dôvod ani v recenzii tohto seriálu, keďže je opäť famózny. Upútali nás aj vedľajšie postavy, mafiánski bosovia a čiernym koňom celého seriálu je Sato, mladý, no ambiciózny člen jakuzy, ktorého život sa vyvíja zaujímavým smerom.
Veľmi sa podarila aj japončina v podaní amerických hercov, ktorá nepôsobí ako karikatúra. Obrovskú pochvalu si zaslúži skladateľ hlavného hudobného motívu, ako aj tvorcovia celkového soundtracku, ktorý sa veľmi podaril. Tvorcovia tento seriál natočili veľmi kvalitne, hoci žiadny z režisérov, ktorí natáčali ďalšie časti, sa nevyrovnal kvalite réžie Michaela Manna (Heat).
Tokyo Vice je kvalitný novinársky kriminálny seriál odohrávajúci sa v prostredí, ktoré na pozadí seriálovej tvorby pôsobí osviežujúco. Japonsko na prelome druhého a tretieho milénia vyzerá a pôsobí až tak pútavo, že máme dojem, že ho filmoví a seriáloví tvorcovia trestuhodne ignorujú.
Seriál má silný úvod a koniec, no prostredné časti sa trochu vlečú a prvá séria má aj problém uzavrieť prípad, keď tvorcovia skáču od jednej zápletky k druhej. Dejom nás sprevádzali skvelí herci, sympatické a komplexné postavy a výborný soundtrack.
Škoda, že tvorcovia tak trochu vypustili dejové línie spojené so svetom novín a aj Jake ako novinár v neskorších epizódach pôsobí viac ako policajný vyšetrovateľ. Zamrzí aj fakt, že tvorcovia nevyužili japonské prostredie naplno, ale aj napriek tomu sme si Tokyo Vice dosť užili a udeľujeme mu sedem a pol bodu z desiatich.