Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
31. marca 2022, 12:30
Čas čítania 6:35
Dominik Vetrák

Nový Spider-Man bol vlastne jeden veľký počítačový trik. V celom filme bolo len 80 záberov bez trikov a aj masky boli digitálne

FILMY A SERIÁLY AKO SA NATÁČAJÚ FILMY (SPOZA KAMIER) SPIDER-MAN: NO WAY HOME
Uložiť Uložené

Videorozbor počítačových trikov a CGI z filmu Spider-Man: No Way Home ti úplne zmení pohľad na blockbustery a hollywoodske filmy.

Kelly Port je supervízor oddelenia vizuálnych efektov pre film Spider-Man: No Way Home. V 25-minútovom videu magazínu Vanity Fair analyzoval niekoľko minút záberov zo snímky a postupne ukazoval, čo všetko tvorcovia natočili v skutočnosti a čo dotvorili počítačovými efektmi.

Podľa tvorcu týchto vizuálnych efektov Kellyho Porta je v komiksovke Spider-Man: No Way Home len 80 záberov, v ktorých nie sú žiadne vizuálne efekty.

V 21. storočí sa vizuálne počítačové triky využívajú oveľa viac ako v 20. storočí. Súhlasí s tým aj Vladimír Valovič, tvorca vizuálnych efektov do hollywoodskych filmov, ktorý pracoval na filmoch ako Strážcovia galaxie, Justice League, Aquaman, Star Trek Beyond, Gravity a mnohých ďalších. Podľa neho sa vizuálne efekty začali vo väčšej miere využívať až v 90. rokoch a následne na prelome milénia. 

Počítačové efekty sa využívajú aj pri drámach bez výbuchov

Tvorcovia filmov ich v 21. storočí využívajú aj pri drámach, v ktorých nie je žiadna akcia ani výbuchy, ako napríklad v dráme Gone Girl od režiséra Davida Finchera. To sa v 20. storočí často nestávalo a dnes je to už bežné.

Tvorcovia dotvárajú trikmi prostredie, ulice, budovy a podobne. Môžu tak natáčať film v štúdiu a nemusia cestovať po svete či uzatvárať bloky ulíc, čo by produkciu vyšlo na veľa peňazí. 

Odporúčané
Ako nakrúcali šialené akčné scény a prestrelky s ohnivými nábojmi v John Wick 4? Keanu Reeves driftoval a trénoval s nunčakmi Ako nakrúcali šialené akčné scény a prestrelky s ohnivými nábojmi v John Wick 4? Keanu Reeves driftoval a trénoval s nunčakmi 29. marca 2023, 17:30

Z hľadiska plánovania je podľa Vladimíra Valoviča jednoduchšie postaviť hercov pred zelené plátno a dotvoriť všetko, čo potrebujú mať vo filme, cez počítače. Podľa neho je to často aj oveľa lacnejšie, keďže tvorcom odpadá veľa nákladov. Záleží aj na tom, aké vzťahy má mesto s hollywoodskymi štúdiami a aké zľavy im dá. Tvorca efektov Kelly Port vo videu tvrdí, že je to bežná prax. Má to však aj negatívne stránky. 

Na filme môžeš niekedy až príliš jasne vidieť, že je digitálny a pozadie za postavami je akési „mŕtve“. Navyše, vizuálne efekty nemusia byť najkvalitnejšie a v takmer každom marvelskom filme či seriáli dokážeš voľným okom zbadať niekoľko scén, v ktorých sú nedokončené či nekvalitné vizuálne efekty.

Aj obyčajné dialógy či telefonáty sú občas výsledkom počítačových efektov

Platí to aj pre komiksovku Spider-Man: No Way Home. V niektorých jej scénach vidieť, že nie sú skutočné. Spomenúť môžeme napríklad tú, v ktorej Peter Parker volá s Flashom Thompsonom. Už v kine bolo jasne vidieť, že obrysy okolo postavy herca sú akési divné.

Môže za to fakt, že herec v skutočnosti na natáčaní ani nebol. Ide o dve rozdielne scény spojené do jednej. Ako vysvetľuje supervízor vizuálnych efektov Kelly Port, herec sa v daný deň nemohol zúčastniť na natáčaní. Scénu z párty a scénu s ním tak natočili osobitne a nakoniec ich spojili v postprodukcii. 

Spider-Man efekty CGI
Spider-Man efekty CGI. Zdroj: Vanity Fair/Marvel Studios

Veľa efektov bolo aj na scénach odohrávajúcich sa na diaľnici, kde sa stretli Spider-Man, Doctor Octupus a Green Goblin. Tvorcovia tieto scény nenatáčali na skutočnej diaľnici.

Odporúčané
Ako HBO nakrútilo The Last of Us: Pedro a Bella kŕmili skutočnú žirafu a štáb postavil tri veľké mestá so stovkami infikovaných Ako HBO nakrútilo The Last of Us: Pedro a Bella kŕmili skutočnú žirafu a štáb postavil tri veľké mestá so stovkami infikovaných 16. marca 2023, 15:30

V štúdiu postavili len časť diaľnice s niekoľkými desiatkami áut a celý útok natočili na nej, pričom zvyšok prostredia dokončili v počítačoch. Celý úvod scény, v ktorej Spider-Man „priletí“ a dopadne na cestu, je kompletne urobený v počítačoch.

Spider-Man efekty CGI
Spider-Man efekty CGI. Zdroj: Vanity Fair/Marvel Studios
Spider-Man efekty CGI
Spider-Man efekty CGI. Zdroj: Vanity Fair/Marvel Studios

Šéf trikového oddelenia Kelly Port vraví, že divák by bol prekvapený, koľko záberov je kompletne vytvorených v počítačoch. Sú scény, v ktorých sa pozeráme na Doctora Octupusa a Spider-Mana, pričom sa hýbu len minimálne. Logicky by si divák pomyslel, že je to kombinácia trikov a skutočných scén.

No niekedy je pre tvorcov jednoduchšie urobiť scénu kompletne v počítačoch. Digitálne možnosti im totiž dovoľujú, aby si nastavili uhol kamery, štýl záberov, farby či postavenie postáv a objektov v scéne, akokoľvek to potrebujú.

Vladimír Valovič: To je pravda. Robili sme to aj my, napríklad v Aquamanovi. Veľa záberov s Aquamanom bolo kompletne vytvorených v počítači. V týchto prípadoch stačí, že tvorcovia chcú mať ten záber v inom uhle, pričom takéto rozhodnutia ovplyvňuje veľa ďalších aspektov. Nie je to bežná prax, ale robieva sa to, obzvlášť v blockbusteroch.

 

Príklad, keď sa scéna natočí reálne, ale tvorcom
sa nepáčia uhly kamery, tak ju spravia nanovo v počítačoch.

Spider-Man efekty CGI
Spider-Man efekty CGI. Zdroj: Vanity Fair/Marvel Studios

V scéne nižšie tvorcovia zmenili farebný filter, doplnili dym, oheň a pridali aj samotnú Goblinovu bombu. Množstvo z týchto vizuálnych efektov sa dalo docieliť ich vytvorením pomocou špeciálnych fyzických efektov priamo na natáčaní. 

Spider-Man efekty CGI
Spider-Man efekty CGI. Zdroj: Vanity Fair/Marvel Studios

Keď sa pred niekoľkými desaťročiami natočil film, výsledný materiál už tvorcovia nevedeli upravovať v takej veľkej miere ako v 21. storočí. Hovorí o tom aj americký režisér a producent Charles Matthau či profesionálny hollywoodsky analytik Stephen Follows.

Odporúčané
Oscarový film Na západe nič nové nakrútili Česi: Na pľaci sme zapaľovali ľudí, stavali tanky a učili Nemcov strieľať (Rozhovor) Oscarový film Na západe nič nové nakrútili Česi: Na pľaci sme zapaľovali ľudí, stavali tanky a učili Nemcov strieľať (Rozhovor) 13. marca 2023, 16:30

Navyše pred 50 rokmi hollywoodski tvorcovia jednoducho nemali k dispozícii také technológie ako teraz. Potvrdzuje to aj tvorca vizuálnych efektov Vladimír Valovič. Podľa neho sa napríklad tváre hercov a kompletné digitálne úpravy začali objavovať až v posledných 10 rokoch. 

„Ozaj dobre to spravili až vo filme Rýchlo a zbesilo 7, keď nahrádzali herca Paula Walkera, ktorý zomrel počas natáčania. Následne digitálne nasádzali jeho tvár na telo jeho brata, s ktorým natáčanie dokončili. Predtým sa také výrazné zásahy do filmu, obzvlášť ak neboli plánované, veľmi nediali,“ povedal Vladimír Valovič.

Ak vtedy v postprodukcii zistili, že im v zábere niečo nesedí, mohli sa to pokúsiť nejako zamaskovať alebo scénu natočiť znovu. V súčasnosti sa scéna môže od začiatku do konca vytvoriť v počítačoch. Môže sa stať aj to, že sa normálne natočí kamerami, no vo filme sa neobjaví. 

Štáb natočí scénu, no namiesto jej použitia ju vytvoria nanovo celú cez počítače

Tvorcovia vizuálnych efektov totiž môžu požiadať štáb, aby natočil nejaké scény. Napríklad zábery reálnej deštrukcie predmetov dokážu trikárom veľmi pomôcť, aby vo virtuálnom svete lepšie nasimulovali deštrukciu predmetov či ich správania z hľadiska fyziky. Robili to tak napríklad pri tvorbe filmu Duna.

To je aj prípad scény, v ktorej Doctor Octopus betónovým oválom zničí dve autá. Scéna sa ozaj natočila, no len ako referenčný bod pre trikárov, ktorí ju následne vytvorili v počítačoch. 

Tvorcovia filmov tak môžu vytvoriť dokonalý záber v ideálnych podmienkach, či už ide o uhol kamery, nasvietenie alebo počasie, a dokážu vytvoriť aj špecifické situácie, ktoré sa v scéne majú odohrať. Vladimír Valovič dopĺňa, že obzvlášť nápomocné to je, keď potrebujú zobraziť nejaké interakcie medzi postavami či predmetmi, ktoré by nebolo jednoduché reálne natočiť na kameru.

Odporúčané
Nahých hercov a herečky zakrývajú umelé penisy a prsia. Aj takto dnes vznikajú erotické scény Nahých hercov a herečky zakrývajú umelé penisy a prsia. Aj takto dnes vznikajú erotické scény 14. apríla 2022, 14:30

Tom Holland nosí na nakrúcaní aj skutočný, ušitý oblek. Vždy keď má na sebe takzvaný Iron Spider Suit, teda oblek z nanočastíc a so železnými nohami, nosí takzvaný mo-cap suit (motion capture oblek). Tvorcovia vďaka obleku zachytávajú pohyby herca, na ktorého vďaka počítačovým trikom nanesú lesklý kovový oblek.

Spider-Man No Way Home
Zdroj: Marvel Studios

Zaujímavo vyzerá scéna, v ktorej Doctor Octopus z Petrovho tela strhne časť obleku. Na natáčaní museli vyriešiť problém s kravatou. Gif nižšie ti prezradí, ako to vyzeralo v praxi.

Spider-Man efekty CGI
Spider-Man efekty CGI. Zdroj: Vanity Fair/Marvel Studios

Zaujímavá je aj scéna, v ktorej Spider-Man zachraňuje ženu vo visiacom aute nad železničnou traťou. Spider-Man je však v tejto scéne digitálny. V scéne je iba Spider-Manova hlava, no namiesto natočenia herca vytvorili jeho hlavu kompletne v počítačoch.

Spider-Man efekty CGI
Spider-Man efekty CGI. Zdroj: Vanity Fair/Marvel Studios

Herec Tom Holland robí veľa kaskadérskych kúskov sám a nespolieha sa tak veľmi na dvojníkov-kaskadérov. Video z nakrúcania odhaľuje, že scény, v ktorých pristáva na nejaké miesto po veľkom výskoku, sú kombináciou počítačových efektov a kaskadérskych kúskov.

Odporúčané
KOMENTÁR: Lady Gaga a Leonardo DiCaprio mali dostať nominácie na Oscara za svoje výkony v House of Gucci a Don’t Look Up KOMENTÁR: Lady Gaga a Leonardo DiCaprio mali dostať nominácie na Oscara za svoje výkony v House of Gucci a Don’t Look Up 8. februára 2022, 20:30

Hollanda do vzduchu vynesú na kábloch a kamera reálne zachytí jeho dvojmetrový zoskok na rímsu, zatiaľ čo vo filme vidíme, že skákal z 10-metrovej výšky. Zvyšok je teda dorobený digitálne. 

Spider-Man efekty CGI
Spider-Man efekty CGI. Zdroj: Vanity Fair/Marvel Studios

Šéf trikového oddelenia Kelly Port odhalil aj scénu, s ktorou nie je spokojný. V sekvencii na diaľnici vidieť helikoptéru. Tá je výsledkom počítačových efektov.

Kelly Port však spomína na to, že nemali čas príliš riešiť detaily, a tak vidieť, že listy na ceste vôbec nereagujú na prudký vietor z vrtule helikoptéry. Divák si to v kine všimne len ťažko, no tvorcov trikov takéto nedostatky vytáčajú. 

Digitálne masky a falošné chápadlá Doctora Octopusa

Prekvapením je fakt, že aj masky Spider-Manov sú digitálne. Herci dokonca pohybom rúk naznačujú, že si masky nasadzujú. 

Spider-Man efekty CGI
Spider-Man efekty CGI. Zdroj: Vanity Fair/Marvel Studios

Doctora Octopusa stvárnil herec Alfred Molina, ktorý túto postavu hral aj v snímke Spider-Man 2 z roku 2004. Vtedy tvorcovia snímky vytvorili mechanické chápadlá jeho postavy ako rekvizity. Štáb ich ovládal na lanách. Scény, ktoré boli príliš komplexné na ovládanie lanami, zase vytvorili počítačovými trikmi. 

V snímke Spider-Man: No Way Home však boli chápadlá kompletne digitálne. V scénach, v ktorých sa Doctor Octopus postaví do výšky vďaka chápadlám, herca jednoducho do vzduchu vyniesla plošina. Tvorcovia trikov následne prerobili spodok jeho tela a odstránili všetky pomocné stroje. 

Na porovnanie, takto nejako to vyzeralo na natáčaní filmu Spider-Man 2. Scéna nižšie zobrazuje oddychovú chvíľku, v ktorej sa herec Alfred Molina a štáb len tak zabávali.

Šéf trikárov Kelly Port prezradil aj to, že v niektorých scénach je skutočná len hlava herca Alfreda Molinu. Zvyšok jeho tela od brady dole je na 100 % vytvorený počítačom. 

Odporúčané
RECENZIA: Spider-Man: No Way Home RECENZIA: Spider-Man: No Way Home 14. januára 2022, 18:00

Niečo podobné bolo značne viditeľné v scéne, keď Green Goblin zničí svoju masku a vidíme ho v kostýme bez nej. V tomto prípade jasne vidieť, že s efektmi niečo nie je v poriadku. Tvorca vizuálnych efektov Vladimír Valovič dopĺňa, že v tomto prípade to pôsobí trochu neprirodzene, hlavne v oblasti tváre. Zároveň upozorňuje, že kostým vyzerá až príliš žiarivo a dokonalo, bez zašpinenia.

Podľa neho v zábere nesedí ani nasvietenie a vyzerá to, akoby herec stál pred modrým plátnom a všetko okolo neho vrátane obleku dotvárali v počítačoch. Zároveň však dodáva, že táto scéna mohla byť aj reálne natočená. Človek, ktorý v nej upravoval a dotváral nasvietenie, mohol niečo veľmi pokaziť, preto môže záber vyzerať neprirodzene. 

Spider-Man No Way Home natáčanie CGI efekty
Zdroj: Marvel Studios/Sony Pictures

Možno je to trochu ironické, ale zrejme najväčší klasický výbuch vo filme nie je výsledkom trikov. Bomby Green Goblina na diaľnici spôsobili veľkú spúšť a výbuch. Tvorcovia sa to celé rozhodli natočiť. Ako môžeš vidieť na záberoch nižšie, použili na to hneď niekoľko kamier.

Šéf trikárov tvrdí, že niektoré scény videl spracované aj 100 rôznymi spôsobmi v rôznych uhloch. Štáb reálne postavil aj Sanctum Sanctorum, obydlie Doctora Strangea.

Spider-Man natáčanie CGI počítačové efekty
Zdroj: Marvel Studios/Sony Pictures

Vladimír Valovič ťa dokáže naučiť vytvárať vizuálne efekty do filmov. Niektorí študenti jeho programu Compozitive už robili aj na hollywoodskych filmoch.  

Odporúčané
Svet Marvelu: Ako funguje multiverzum v snímke Spider-Man: No Way Home, ktoré postavy sa vrátili a čo sa stalo s Venomom? Svet Marvelu: Ako funguje multiverzum v snímke Spider-Man: No Way Home, ktoré postavy sa vrátili a čo sa stalo s Venomom? 20. decembra 2021, 16:30

Bonus: V kine sme si to veľmi neuvedomili, ale záverečný súboj je veľmi zle zostrihaný. Tých strihov je príliš veľa a úplne rozbíjajú dynamiku súboja.

Domov
Zdieľať
Diskusia