Nakrúcanie The Last of Us prebiehalo takmer rok a je to jeden z najdrahších seriálov na svete.
„Bol to ako duchovný zážitok,“ usmieva sa herečka Bella Ramsey, keď v dokumente o výrobe seriálu The Last of Us na HBO Max spomína na deň, keď nakrúcali so skutočnou žirafou scénu do poslednej epizódy. „Sú to obrovské a nádherné stvorenia.“
![The Last of Us](https://refstatic.sk/article/062695f3d61b22bf4c80.jpg?is=1200x2000&s=9a0005c01845a3d44d6bd9b9eef2d7a2e95550871e80ebaa860f1cc5775d27b5)
![The Last of Us](https://refstatic.sk/article/1989f27ecac7d7c1db92.jpg?is=1200x2000&s=57133b3cab52d53748537a0d4b7df22c5ab1b58e91593bfa58c41caedd8297e4)
HBO nakrúcalo seriál The Last of Us viac ako 11 mesiacov od júla 2021 do júna 2022. Na jeho výrobu minuli viac ako 100 miliónov dolárov, čím sa stal jedným z najdrahších v histórii. Tvorcovia upravili a vytvorili celkovo 180 lokácií a každú epizódu nakrúcali zhruba 19 dní čistého času počas 200 dní.
„Televízne spoločnosti žiadajú, aby showrunneri nakrútili 7 až 8 strán scenára každý deň. My sme nakrútili tak 2, maximálne 3 strany scenára denne,“ povedal showrunner seriálu Craig Mazin v rozhovore pre The Washington Post. HBO dovoľuje tvorcom, aby sa zamerali na kvalitu, a to aj za cenu zvýšených nákladov.
Tvorcovia si pre potreby nakrúcania postavili vlastné mestečká, domy a aj detailné interiéry. Štáb napríklad nedokázal nájsť nič podobné uliciam Bostonu, kde sa odohrávali prvé dve časti.
![The Last of Us](https://refstatic.sk/article/aefb7a0892647ead6635.jpg?is=1200x2000&s=b52e0ba54bf676779e84067c0ec922c1c06634f502a3432e9c2efb5db7bb9b50)
Vybudovali tak vlastný Boston s karanténnou zónou, čo im trvalo takmer pol roka. Postavili ulice, budovy, 6 metrov vysoké betónové steny a strechy, po ktorých sa museli pohybovať hliadky vládnej organizácie FEDRA.
Tvorcovia nezabudli na to, že Joel a Ellie v rámci prvej série cestujú po celej Amerike. Urobili všetko pre to, aby tomu zodpovedal vizuál jednotlivých epizód, čomu napomáhala architektúra odkazujúca na skutočný dizajn miest, v ktorých sa dej odohrával. Štáb to dokázal pomocou kulís, budov, stavieb, dekorácií a vizuálnych efektov, ktoré urobili z kanadských miest tie americké.
![The Last of Us](https://refstatic.sk/article/31464f344e203fdddeca.jpg?is=1200x2000&s=ef7986c3f4b08e8011c585b3be2a72a1f10842dd06bdb5adb6e78c0c0dd4621a)
Väčšinu epizód totiž nakrútili v kanadských mestách a horách. Architekt John Paino mal v štábe 5 asistentov a stovky technikov, ktorí sa starali o dekoráciu pľacov, budovanie kulís a celkovú úpravu a výstavbu interiérov a exteriérov. Bol to najväčší filmový projekt v histórii Kanady.
Na predprodukcii a dizajne seriálu sa podieľali aj tvorcovia originálnej hry, ktorí viedli filmový štáb a dávali im tipy. Kostyméri museli pre Joela vytvoriť 30 duplikátov rôzneho oblečenia, a to pre rôzne scény, keď si oblečenie zašpinil, zakrvavil, pokrčil či keď ho potrebovali kaskadéri.
![Jeden z hercov clickerov s tvorcom Neilom Druckmannom.](https://refstatic.sk/article/a774bc0a4803080b047a.jpg?is=1200x2000&s=81d5e62b1c12c519e6fdb9dbe730aa8e95f2d981273699db8eaecd0705fc4790)
Architekt John Paino a showrunner Craig Mazin chceli, aby sa Pascal a Ellie pohybovali po skutočných miestach. Je jedno, či mala scéna trvať 2,5 minúty či 10 minút. Museli to byť skutočné ulice a budovy, ktoré upravovali tak, aby vyzerali ako 20 rokov po apokalypse.
Vyhýbali sa zeleným a modrým plátnam vždy, keď sa to dalo. Stále však potrebovali dotvoriť prostredia, ktoré nedokázali vytvoriť alebo by to bolo pre tých pár sekúnd záberov príliš zbytočné a drahé. V súčasnosti je to však bežná prax, keď filmové a seriálové štáby dotvárajú prostredia a pridávajú doň detaily.
![The Last of Us](https://refstatic.sk/article/716c9811ddb62bb76e4f.jpg?is=1200x2000&s=ea8c49a374220ad2945f44fda6323f181bab5b374d001d8a5c16ff8e12f815a1)
Nakrútenie tretej epizódy predstavovalo prvú veľkú výzvu. Štáb postavil celé Billovo mesto na pozostatkoch po jednom z hurikánov, ktorý sa tadiaľ prehnal. Okolo opustenej cesty tak vytvorili viac ako desať domov, ploty a záhrady. Zabralo im to vraj približne 3 mesiace. Trik bol v tom, že domy mali len fasády.
Pohľad zhora odhaľuje, že boli prázdne a slúžili ako autenticky vykreslené pozadie. Tvorcovia nepotrebovali, aby bol každý dom plne zariadený a postavený, keďže nakrúcali výhradne v jednom dome a exteriéroch. Ani samotný Billov dom sa však nenachádzal na tomto pľaci. Postavili ho v jednom z filmových štúdií, kde sa mohli viac vyhrať s detailmi interiéru.
![The Last of Us](https://refstatic.sk/article/0ac05adccac037ee4ded.jpg?is=1200x2000&s=812da3308b08e9844d7ca87789dda81dd538f9992a3b83bea56ae97f05526d29)
Epizóda 5 bola pre štáb najnáročnejšia. Odohrávala sa v noci, takže štáb nakrúcal každý deň v nočných hodinách počas 4 týždňov. Z toho týždeň a pol nakrúcali iba scény s hordou infikovaných. Dvanásťminútová sekvencia si vyžiadala mesiace príprav, stavbu 1,8 × 1,2 metra veľkej miniatúry (išlo o zmenšenú podobu výsledného pľacu), množstvo storyboardov a previzualizácie pre potreby plánovania kamerových pohybov.
![The Last of Us](https://refstatic.sk/article/ed18ca97267c65513899.jpg?is=1200x2000&s=b412df00270a37194e1c170c50f0cf56c2fce3eda2699e02e48830427cd0b131)
![The Last of Us](https://refstatic.sk/article/6694f7655bae6e1f1c29.jpg?is=1200x2000&s=0939d728733b931e9d5eef808d6a98cdc9431b163fc98e1efd93ab2d90e687b8)
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo museli niektorých infikovaných vyrobiť počítačovými trikmi.
- Ako vznikali masky a obleky clickerov a Bloatera.
- Ako vyzeralo nakrúcanie s bloaterom a koľko mesiacov stavali vlastné domy a mestá.
- Ako sa im podarilo postaviť mestečko Jackson uprostred skutočného kanadského mesta.
- Ako nakrúcali scénu so žirafou.
- Ako na piatej epizóde robili stovky kaskadérov, maskérov a technikov, keď stovky infikovaných vyrazili z diery po výbuchu auta.