Nadržaná mníška skrýva svoje sexuálne túžby za Božiu cestu. Zhorí zaživa alebo unikne Božiemu a cirkevnému trestu?
Benedetta Carlini bola mladá mníška z talianskej Pescie, nadovšetko oddaná Bohu. Tvrdila, že s ním mala vízie a dokonca viedla celé konverzácie. Vďaka takýmto dialógom nadobudla pocit, že je v poriadku, ak bude mať milostný vzťah s ďalšou sestrou – s Bartolomeou.
Film legendárneho režiséra Paula Verhoevena sa zameriava na to, ako život Benedetty sprevádzali zázraky už od samého začiatku, ako nedokázala odolať pokušeniu a stala sa z nej lesba, ako ju súdili a ako (ne)zvládala psychické nátlaky a vízie s Ježišom Kristom. Benedetta podľa historických spisov zomrela, pričom neskôr ožila a tvrdila, že videla očistec a zosnulých.
Snímka Benedetta sa tomuto všetkému venuje, pričom patrične dramatizuje niektoré udalosti a režisér si nepochybne aj niečo vymyslel, keďže neexistuje detailný opis celého jej života. Film má viac ako dve hodiny, počas ktorých budeš svedkom mnohých scén, ktoré v spoločnosti vyvolali kontroverziu a rozpačité názory.
Film necenzuruje sexuálne scény s nahými herečkami
Benedetta bola lesba a do tohto aspektu jej života sa režisér púšťa naplno detailnými sexuálnymi scénami. Nahota je „na programe“ v množstve scén a sexuálne akty nie sú nijako cenzurované. Väčšina šteklivých záberov však už bola ukázaná v traileroch.
Pre širokú verejnosť mohli byť problematické aj scény, ktoré niekdajšiu cirkev vykreslili vo veľmi zlom svetle. Mučenie, klamanie, hrešenie a množstvo ich činov, ktoré by pred Bohom neobstáli, im vo filme vôbec neboli cudzie. Občas nám pri pozeraní filmu bolo až nevoľno.
Rovnako ako sex, režisér necenzuruje ani brutálne zábery, v ktorých postavy ubližujú niekomu inému, respektíve trpia závažnými chorobami. Talianskom sa vtedy prehnal mor, ktorý ľudí zabíjal, ale ešte predtým im na telách vytvoril škaredé poranenia, na ktoré sa občas ťažko pozeralo.
Film sa začína trochu nudne, no potom sa rozbehne
A to sa dá povedať o filme ako takom aj zo všeobecného hľadiska. Benedetta má, ako už bolo spomenuté, viac ako dve hodiny, pričom prvá polovica filmu je miestami nezáživná a nudne natiahnutá. Veľa si z nej vlastne ani nepamätáme a myslíme si, že film by sa dal efektívne skrátiť, aby diváka viac strhol.
Dej sa poriadne rozbehne až v druhej polovici, ktorá ponúka množstvo skvelých scén, či už sa bavíme o dialógoch, vyšetrovaní Benedetty, alebo o samotnom závere, ktorý ťa prinúti neodpútať zrak od obrazovky.
Chválime herečky za to, ako zvládli nahé scény
Mimoriadnu pochvalu si zaslúžia herečky – Virginie Efira (Benedetta), ale aj Daphne Patakia (Bartolomea), ktorej postavu príslušníci cirkvi mučili nahú. Zvládnuť takéto náročné scény a zároveň podať vynikajúci herecký výkon, to chce obrovské psychické odhodlanie.
Film zaujímavo pracuje s náboženskými témami. Najviac nás upútal spôsob, akým režisér predostiera „nadprirodzené“ schopnosti Benedetty. Ani po skončení filmu nebolo jasné, či v tomto príbehu Benedetta vedela, že je podvodníčka, alebo samu seba presvedčila o tom, že koná Božie dielo.
Z tohto pohľadu je film nesmierne podarený a vďaka tomu si aj divák uvedomí, že ho pozorne sleduje a hľadá náznaky správania Benedetty, ktoré by odhalili pravdu. Film si teda môžeš interpretovať vo viacerých smeroch a rozhodne je to počin, ktorý by sa oplatilo vidieť aj druhýkrát. Avšak na tieto účely by snímke veľmi pomohlo, keby sa patrične prestrihala a skrátila.
Pri Benedette je cítiť, že ju natáčali profesionáli. Upúta príbehom, postavami a ocenia ju aj kritici cirkvi, ktorú film vykresľuje bez akéhokoľvek prikrášľovania. Film sa môže pochváliť skvelými hereckými výkonmi a autentickým spracovaním historického zasadenia, či už sa to týka správania ľudí, alebo dobovej atmosféry a kulís.
Avšak v prvej polovici ťa nedokáže takmer vôbec strhnúť a občas je bolestivo cítiť jeho prehnanú stopáž. Vďaka podarenému finále však aj napriek tomu udeľujeme sedem bodov z desiatich.